De gtd stond de voorbije week bij de man die mijn motor nagekeken en opgebouwd heeft. Er was een probleem met de waterpomp.
De waterpomp had ik destijds nieuw besteld van skf, ik had ze gemonteerd, allemaal geen probleem.
eerste 1500km was geen probleem, toen verscheen er af en toe een ratel, die ging weg als hij warm werd. Plots was de ratel continu aanwezig, even overlegd met onze motorman...hij dacht dat het de trillingsdemper was op de krukas, die falen nogal snel. Dus paar weken geleden had ik die vervangen. Het probleem was 5minuten weg en plots begon het ratelen terug. En dan ging het van kwaad naar erger.
Bon ik ben niet de dikke nek die niet wil toegeven dat hij het probleem niet vond, dus besloten om de wagen binnen te steken bij die mens. Bij binnenkomst was het probleem eigelijk snel bepaald, de multiriem eraf en het ratelen stopte. Veel kan het dan niet zijn, de alternator was nieuw en draaide vlot rond. Dan blijft de waterpomp over, even aan draaien en jawel de oorzaak was gevonden, bij nadere inspectie bleek da de poulie scheef stond omdat de as krom getrokken is. Dit kan niet door de riem te overspannen zijn want het is een automatische spanner.
Bij demontage van de waterpomp bleek dat ze het verkeerde model is, vanbuiten is ze identiek van vanbinnen is de lagering zwakker en de turbine is ook verschillende. Hoe komt dit? Bij het bedrijf waar ik de waterpomp besteld had maken ze geen onderscheid tussen golf 2 en golf 3 waterpompen, er zit wel degelijk verschil op dus. U bent bij deze gewaarschuwd, opletten dus!
Een 2de probleem bleek al snel de kop op te steken, de poulie die op de (nieuwe)alternator zat was niet correct voor de riem dat we gebruiken(origineel golf 3). De riem lag 3000km op de motor en was rot versleten. Niet normaal dus. Alweer verkeerd geleverd of slechte kwaliteitscontrole, awesome.
De oplossing, voor 2 problemen: een aangepaste vrijloop poulie ipv de vaste normale poulie. De aanpassing hield in dat de poulie lichtjes afgedraaid moest worden om de uitlijning 100% te krijgen. De reden dat we upgraden naar een vrijloop poulie is om een soepelere motorloop te hebben waardoor de riem niet zo zit te rukken aan de krukaspoulie wat wel eens problemen kan geven bij AAZ diesels, wij hadden de eerste oorzaak van krukaspoulieproblemen reeds aangepakt door een nieuwe krukaspoulie, krukasbewerking en nieuw type bout te monteren(vw heeft dit zelf gedaan op nieuwe motoren vanaf 1996).
De riem hebben we gewoon vervangen door een nieuwe.
Tot slot, afstelling: Normaal was de bedoeling om er serieus wat meer vermogen uit te halen maar gezien de wagen de te koop staat en ik de eventuele koper geen rook bom in handen wil geven...heb ik maar besloten om het bescheiden te houden.
Conclusie:
-de turbodruk is iets verhoogd naar 0,75bar
-de lda, kort gezegd regelt dit de brandstofverrijking onder turbodruk, staat op zijn max verrijking. Ik had even een andere, sportievere LDA overwogen maar besloten om het op de standaard gtd te houden.
-de maximum toevoer van diesel iets verhoogd
Dit alles zorgt voor een heel safe en rookvrij geheel en toch voldoende power. Het vermogen ligt met deze setup rond de 90-100pk. Hadden we helemaal zotjes gedaan en voor de hogere turbodruk gekozen en andere lda, dan konden we richting 115pk gaan. Echter zou een oliekoeler dan wel aangewezen zijn.
Ik heb de auto sinds daarnet terug en ik moet zeggen dat ze toch nog een stukje harder gaat dan voorheen en voornamelijk alle problemen zijn van de baan.
|