Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Breedband lambdasonde of lucht/benzine sonde

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 848 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Breedband lambdasonde of lucht/benz...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3629 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BenjaminDG 12-6-2012 22:12 Print topicpost

Posts: 4605
Omdat afstellen kwa gevoel nooit echt 100% goed is wil ik voor het fijnere werk gebruik maken van air/fuel meters.

Er zijn breedband meters beschikbaar maar die kosten voor 1 stuk (sonde en toestel om af te lezen) ongeveer 150-200€.

Kan hiervoor ook een lambdasonde van een auto gebruikt worden of is die niet echt geschikt voor deze toepassing?

Ik dacht dat een lambdasonde de hoeveelheid zuurstof meet en dat je aan die waarde een lucht/benzinge verhouding kunt bepalen?

Iemand een toevoeging over dit onderwerp?

Het doel is dus om per cil een sonde te plaatsen zodat ik ten alle tijde (stationair,testbank,circuit) kan aflezen wat de lucht/benzine verhouding is om zo een goede afstelling te bekomen.


 
Vlaanderen vrij!

lytseleen 12-6-2012 22:13 Print reply

Posts: 1025
plaatsen vrij dicht op de cilinder.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
BenjaminDG 12-6-2012 22:15 Print reply

Posts: 4605
Wat is vrij dicht?

Ik heb een goede lasplaats (dikker stuk uitlaatbuis) op zo'n 15cm van de cil.

Moet wel dicht genoeg zijn lijkt me, bij een auto of motor zit dat toch ook maar in de collector?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 12-6-2012 om 22:20 uur.
 
Vlaanderen vrij!
lytseleen 12-6-2012 22:17 Print reply

Posts: 1025
200mm staat in het stage 6 boekje van mijn toerenteller waar ook lambda op kan.
EDIT: ik weet niet tot wat voor temperatuur die sensoren het nog leuk vinden.

Dit bericht is gewijzigd door lytseleen op 12-6-2012 om 22:18 uur.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
BenjaminDG 12-6-2012 22:20 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
200mm staat in het stage 6 boekje van mijn toerenteller waar ook lambda op kan.
EDIT: ik weet niet tot wat voor temperatuur die sensoren het nog leuk vinden.

Dit bericht is gewijzigd door lytseleen op 12-6-2012 om 22:18 uur.


Heb je een link van zo'n stage 6 sensor?

Uitlaatgastemperatuur wordt toch wel zo'n 600°C denk ik.
 
Vlaanderen vrij!
lytseleen 12-6-2012 22:27 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Heb je een link van zo'n stage 6 sensor?

Uitlaatgastemperatuur wordt toch wel zo'n 600°C denk ik.

ik bedoelde de toerenteller. die lambda sensor weet ik niet waar je die kunt krijgen.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
BenjaminDG 12-6-2012 22:29 Print reply

Posts: 4605
Heb het al gevonden van stage 6 maar dat is een uitlaatgastemperatuur meter.

Geen lucht/benzine meter.


 
Vlaanderen vrij!
Blukaap2 12-6-2012 22:49 Print reply

Posts: 9956
Wideband lambdasonde met metertje pakken, op of net voorbij het punt waar je 4 uitlaatbochten bij elkaar komen dr in duwen.
Als de binnenste 2 carburateurs origineel een andere maat sproeier hebben dan de buitenste houd je dat verschil ook aan (op deellast boeit het niet zo, dus je hoeft niet met naalden enzo te gaan pielen)

Mik op een AFR van 12-13 volgas en 14,5-15 op deellast (als ie dan gaat lopen schokken zet je m maar 1 tikje rijker dat ie rond de 14 hangt op deellast, dan maar wat meer verbruiken)

Een 'normale' narrowband lambdasonde heb je geen reet aan om het ding af te stellen.

En zorg dat je weet waar je aan moet zitten om in een bepaald gebied de afstelling te veranderen.

Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 12-6-2012 om 22:52 uur.
 
Stoere brommers
Vintage-Racer 12-6-2012 22:51 Print reply

Posts: 108
Heb je hier misschien wat aan?
wel even naar beneden scrollen...
http://www.efkaimpor...ngselmeter.html#half
 
BenjaminDG 12-6-2012 23:00 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Wideband lambdasonde met metertje pakken, op of net voorbij het punt waar je 4 uitlaatbochten bij elkaar komen dr in duwen.
Als de binnenste 2 carburateurs origineel een andere maat sproeier hebben dan de buitenste houd je dat verschil ook aan (op deellast boeit het niet zo, dus je hoeft niet met naalden enzo te gaan pielen)

Mik op een AFR van 12-13 volgas en 14,5-15 op deellast (als ie dan gaat lopen schokken zet je m maar 1 tikje rijker dat ie rond de 14 hangt op deellast, dan maar wat meer verbruiken)

Een 'normale' narrowband lambdasonde heb je geen reet aan om het ding af te stellen.

En zorg dat je weet waar je aan moet zitten om in een bepaald gebied de afstelling te veranderen.

Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 12-6-2012 om 22:52 uur.


Ik zoek toch per cil 1 sensor te plaats, wordt wel een vrij duur of ingewikkeld maar dat geeft volgens mij toch de beste resultaten.

De binnenste cils worden namelijk iets warmer dan de buitenste waardoor deze anders moet afgesteld worden.

Ach ja ik zoek wel nog verder, als 4 aparte meters te duur worden ga ik wel 1 set kopen.

Desnoods per testrit op een andere cil zetten.

O ja nog een vraag, die air/fuel meters die je kan kopen in auto tuning zaken is dat alleen de meter of zit daar ook nog een sonde bij?

bv: http://www.autostyle.nl/pi-2299.html



Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 12-6-2012 om 23:02 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 12-6-2012 23:06 Print reply

Posts: 9841
maar hoe weet je dan wat de waardes moeten zijn?

leuk en aardig hoor, sensors, maar als je de data niet kunt verwerken schiet het nog niet op.

Er is maar één manier om het te leren en ik kan het je ook zeker aanraden om een O2 sensor te monteren, maar verwacht niet dat je meteen dat ding kunt optimaliseren.

En 4 sensors is onzin, dat kun je niet fatsoenlijk loggen en ik denk dat je er geen zak mee wint. Je moet gewoon die carbs synchroniseren en dan bij allemaal de naalden/sproeiers vervangen naar hetzelfde, anders verzuip je echt hard in het finetunen. Je moet niet onderling teveel met sproeiers gaan rotzooien, of met naaldvormen of wat dan ook, dan kom je niet ver zonder dyno en word je helemaal gek.
Dus gewoon overal dezelfde sproeiers in, hooguit met de mengselschroef wat bijregelen per carb, maar het komt voornamelijk neer op je synchronisatie.

Als je echt per cilinder wilt afstellen koop je maar een ziek injectiesysteem, met carbs is het gewoon te lastig. Tenzij je extreem veel geld erin wilt pompen voor de lol dan moet je het gewoon doen.

Eén sensor is zat. Leer daar eerst maar mee omgaan.

edit: moet het gewoon nog een keer benadrukken omdat je eerste zin dit is:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Omdat afstellen kwa gevoel nooit echt 100% goed is wil ik voor het fijnere werk gebruik maken van air/fuel meters.


Ik zal je uit de droom helpen. Met een O2 sensor stel je nog steeds op gevoel af, maar kun je er een waarde aan hangen. Zo lang jij niet exact weet wat je target afr values zijn stel je op gevoel af. De enige manier om die waarden te achterhalen is empirisch op de dyno en dat ga je toch niet doen (want dan kun je net zo goed meteen afstellen op de dyno zonder afr he... )
Als je rare pieken wilt zien in je mengsel kun je die er hooguit uitvlakken met afstellen, maar als het goed is zijn carbs aardig geoptimaliseerd qua venturiontwerp en als er dan dips in blijven zitten krijg je die er nooit uit. Maar met de goede carbs heb je die dips niet

Gewoon doen één sensor zo kort mogelijk na je collector. Gewoon om te zien welke waarden bij het gedrag van de motor horen, leer je heel veel van. Dan afstellen op gevoel, en beetje de boel in de gaten houden welke waarden eruitkomen.

Denk dat je gauw jeuk krijgt om op bepaalde plekken in je curve te gaan afstellen waar je niet bij komt met je sproeier/gasnaald/gasklep whatever, en dan wil je injectie hebben

Maar qua leren is het sowieso 200 euro waard om te investeren in een LC1 ofzo. Moet de mijne weer eens zoeken.





Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-6-2012 om 23:12 uur.
 
Too cool for school!
BenjaminDG 12-6-2012 23:20 Print reply

Posts: 4605
Daar heb je natuurlijk ook wel een punt.

Tja ik had gewoon een gedacht om met 4 sensoren tegelijk te gaan meten (dus ook 4 meters) om zo echt een mooi beeld te krijgen van elke cil.

Denk dat ik de goedkoopste air/fuel meter ga zoeken en die al eens voor de grap ergens in mijn collector plaatsen.

Overigens staan alle carbs juist hetzelfde (sproeiers,gasnaalden,vlotterhoogtes,....).




 
Vlaanderen vrij!
ktm 4 ever 12-6-2012 23:21 Print reply
Posts: 379
Het mooiste is idd voor elke cilinder een aparte sonde omdat de middelste cilinders warmer worden en dus iets rijker moeten staan. Op 20 tot 30 cm kun je ze wel plaatsen, iig voordat de pijpen bij elkaar komen, maar volgens mij gebruiken die sensoren aardig wat stroom, ook al voordat de motor draait omdat ze eerst met de motor uit moet calibreren.
 
BenjaminDG 12-6-2012 23:45 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ktm 4 ever
Het mooiste is idd voor elke cilinder een aparte sonde omdat de middelste cilinders warmer worden en dus iets rijker moeten staan. Op 20 tot 30 cm kun je ze wel plaatsen, iig voordat de pijpen bij elkaar komen, maar volgens mij gebruiken die sensoren aardig wat stroom, ook al voordat de motor draait omdat ze eerst met de motor uit moet calibreren.


De sensoren/meters voor een olietemp en druk verbruiken gezamelijk 0.2A

Denk dat voor een lucht/benzine sensor/meter ongeveer hetzelfde gaat zijn.



Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 12-6-2012 om 23:47 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Blukaap2 12-6-2012 23:59 Print reply

Posts: 9956
Dat die binnenste cilinders warmer worden weet ik ook wel, daarom hebben ze fabrieksaf (soms) een iets kleinere hoofdsproeier.
Doorgaans is dat een verschil van iets van 2%, dus niet zo heel interessant (of ie op vollast op een AFR van 13 of 13,2 loopt is niet zo heel interessant zeg maar)

En een lambdasonde heeft een constante verwarming nodig, ik weet zo niet meer precies hoeveel ze trekken, maar het blijft binnen de 5A, dus niet onhandig veel.

Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 13-6-2012 om 0:00 uur.
 
Stoere brommers
BenjaminDG 13-6-2012 11:33 Print reply

Posts: 4605
Ik ga toch 1 sensor plaats in de collector voor 1 meter.

Komt goedkoper uit en die meter kan ik makkelijk ergens plaatsen ipv 4.

En zoals blukaap zegt is er vrij weinig verschil tussen de buitenste en de binnenste cillinders.



 
Vlaanderen vrij!

Dit topic is 3629 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved