maar hoe weet je dan wat de waardes moeten zijn?
leuk en aardig hoor, sensors, maar als je de data niet kunt verwerken schiet het nog niet op.
Er is maar één manier om het te leren en ik kan het je ook zeker aanraden om een O2 sensor te monteren, maar verwacht niet dat je meteen dat ding kunt optimaliseren.
En 4 sensors is onzin, dat kun je niet fatsoenlijk loggen en ik denk dat je er geen zak mee wint. Je moet gewoon die carbs synchroniseren en dan bij allemaal de naalden/sproeiers vervangen naar hetzelfde, anders verzuip je echt hard in het finetunen. Je moet niet onderling teveel met sproeiers gaan rotzooien, of met naaldvormen of wat dan ook, dan kom je niet ver zonder dyno en word je helemaal gek.
Dus gewoon overal dezelfde sproeiers in, hooguit met de mengselschroef wat bijregelen per carb, maar het komt voornamelijk neer op je synchronisatie.
Als je echt per cilinder wilt afstellen koop je maar een ziek injectiesysteem, met carbs is het gewoon te lastig. Tenzij je extreem veel geld erin wilt pompen voor de lol
dan moet je het gewoon doen.
Eén sensor is zat. Leer daar eerst maar mee omgaan.
edit: moet het gewoon nog een keer benadrukken omdat je eerste zin dit is:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Omdat afstellen kwa gevoel nooit echt 100% goed is wil ik voor het fijnere werk gebruik maken van air/fuel meters.
Ik zal je uit de droom helpen. Met een O2 sensor stel je nog steeds op gevoel af, maar kun je er een waarde aan hangen. Zo lang jij niet exact weet wat je target afr values zijn stel je op gevoel af. De enige manier om die waarden te achterhalen is empirisch op de dyno en dat ga je toch niet doen (want dan kun je net zo goed meteen afstellen op de dyno zonder afr he...
)
Als je rare pieken wilt zien in je mengsel kun je die er hooguit uitvlakken met afstellen, maar als het goed is zijn carbs aardig geoptimaliseerd qua venturiontwerp en als er dan dips in blijven zitten krijg je die er nooit uit. Maar met de goede carbs heb je die dips niet
Gewoon doen
één sensor zo kort mogelijk na je collector. Gewoon om te zien welke waarden bij het gedrag van de motor horen, leer je heel veel van. Dan afstellen op gevoel, en beetje de boel in de gaten houden welke waarden eruitkomen.
Denk dat je gauw jeuk krijgt om op bepaalde plekken in je curve te gaan afstellen waar je niet bij komt met je sproeier/gasnaald/gasklep whatever, en dan wil je injectie hebben
Maar qua leren is het sowieso 200 euro waard om te investeren in een LC1 ofzo. Moet de mijne weer eens zoeken.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-6-2012 om 23:12 uur.