Derbi-Olaf |
20-6-2012 22:07 |
Posts: 14999 |
dat had ik zelf niet gedaan denk ik.
Resonantie in 1 kanaal waarvan je enigszins met lengte etc kan spelen valt wat mee te doen/ eventueel zelfs berekenen.
ga je ze verbinden ga je meer verstoren dan goedmaken vrees ik.
Als je goed rijd op het circuit kom je ook niet in dat toerengebier
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
BenjaminDG |
20-6-2012 22:19 |
Posts: 4605 |
Wat eigenlijk de bedoeling is dit:
Op het moment dat de inlaatklep sluit zit ja al voor een stuk in de compressieslag (71/180° is al méér dan 1/3 van de slag).
Ik zit met 750 nokkenassen die dus langer openblijven.
Probleem is dat er de kans ontstaat dat er wat mengsel terug naar de carburateurs gaat (wat je dus zeker hebt als je de poorten gaat vergroten, bij mijn verkleinde poorten heb je dit minder).
Dit mengsel passeert ook terug onder de gasschuif waardoor dit eigenlijk een beetje te rijk is.
Als je dan terug inlaat hebt zuig de motor wat te rijk mengsel aan.
Dit 'restmengsel' gaat in mijn systeem richting een cillinder die op dat moment inlaat heeft zonder dat dit eerst via de carburateur-luchtfilterkast-carburateur gaat.
Je moet maar eens bij een 4 cil je luchtfilterkast er aftrekken, dan zie je soms wolkjes gas terugkomen uit de carburateurs, vooral op lageren tot middentoeren.
Dit is gewoon een probeersel om te zien of de motor beter zal draaien.
Ga toch eerst die slangpilaren afsluiten van elkaar zodat ik een referentie test heb.
Kan zijn dat ik van bovengenoemde phenomeen geen last heb en dit misschien nutteloos is.
O ja op circuit kom je op een gegeven moment toch in lageren toeren.
Al is om minder nerveus te rijden, 1ste versnelling is niet echt leuk om véél gas tegeven.
Of om 1 versnelling minder te moeten schakelen (hangt af van hoe het parcours is maar soms is het beter om 1 versnelling hoger te zitten zodat je de komende bochten in 1 versnelling kunt nemen wat tijd bespaart).
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 20-6-2012 om 22:21 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Paultje Pils |
21-6-2012 9:55 |
Posts: 2110 |
Je bent goed bezig, het is altijd leuk om dit project te volgen.
Je denkt goed na voordat je wat doet.
Toch ben ik van mening dat je eerst een 0-run op de testbank had moeten doen.
Je weet nu niet óf je verbeteringen maakt qua prestaties, en hoe groot deze zijn. Waarschijnlijk is het zonder testbank nauwelijks te merken?
Desondanks, keep up the good work.
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
Wizard1894 |
21-6-2012 18:14 |
Posts: 695 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vintage-Racer
Ik had altijd begrepen dat hoe gladder de inlaat en uitlaat, etc. hoe beter de ''flow'' en er dus meer vermogen uit komt.
Dus ik snap het geval van het opruwen van de inlaat niet helemaal
Lijkt me dat je beter het lucht/benzine mengsel in een soort draaikolk door de inlaat kan hebben dan dat turbulentie gedonder.
Het zal wel aan mij liggen dan
wat je zegt klopt in principe wel opel gebruikt die techniek ook, bij hun heet het ECOtec( Emissions Control Optimisation TEChnology) en wordt er gebruik gemaakt van een draaikolk in de compressie kamer. Het is effectienter, schoner. Opel moest aan emissienormen voldoen dus werd er ook nog eens gebruik gemaakt van DIS direct ignition system.
|
|
|
|
Frysk |
21-6-2012 18:23 |
Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
Je bent goed bezig, het is altijd leuk om dit project te volgen.
Je denkt goed na voordat je wat doet.
Toch ben ik van mening dat je eerst een 0-run op de testbank had moeten doen.
Je weet nu niet óf je verbeteringen maakt qua prestaties, en hoe groot deze zijn. Waarschijnlijk is het zonder testbank nauwelijks te merken?
Desondanks, keep up the good work.
Gewoon doen en testen wat het doet.. je hebt niet overal een testbank voor nodig, werkt het niet dan vul je de gaatjes weer op.
Leuk om zoeits te proberen, veel tuners hadden vroeger ook geen testbank maar juist in die tijd zijn verschrikkelijk snelle tijden en records gehaald.
Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 21-6-2012 om 18:24 uur.
|
|
giggitybyte |
|
Paultje Pils |
22-6-2012 10:42 |
Posts: 2110 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: wizard1894
[...]
Opel moest aan emissienormen voldoen dus werd er ook nog eens gebruik gemaakt van DIS direct ignition system.
Met DI heb je vooral meer deeltjes uitstoot hoor Tis vooral zuiniger omdat je tijdens deellast gelaagd kan inspuiten.
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
Wizard1894 |
22-6-2012 11:41 |
Posts: 695 |
Ok me vader zei dat en hij heeft 30 jaar bij opel gewerkt.
|
|
|
|
BenjaminDG |
23-6-2012 16:45 |
Posts: 4605 |
Vandaag begonnen met het afwerken van de poorten.
Standaard:
Verkleind:
Vernauwing bedraagt 65% van de inlaatklepdiameter.
Vanaf de carburtateur zijde wordt de doorgang steeds kleiner tot de vernauwing om een venturi effect te bekomen.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
RikDT50MX - Nieuws Poster |
23-6-2012 16:51 |
Posts: 1558 |
Dat ziet er allemaal netjes uit, ik ben benieuwd hoeveel het allemaal gaat schelen uiteindelijk.
|
|
I Can Play With Madness |
|
BenjaminDG |
26-6-2012 22:19 |
Posts: 4605 |
Weer een nieuw idee.
http://www.somender-singh.com/
http://www.google.be...jpT86QFo6D-wb1p_zbDg
Alhoewel ik denk dat dit bij een cillinderkop met grotere squishvlakken beter is zal ik dit toch ook proberen.
De groeven zouden dus een betere werveling moeten geven tijdens de compressie,arbeid en uitlaatslag.
Heb al goede verhalen gehoord maar dat was meestal bij auto motoren (2 kleppen per cillinder met grote squishvlakken).
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 26-6-2012 om 22:54 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Derbi-Olaf |
26-6-2012 22:27 |
Posts: 14999 |
lijken mij ideale detonatiepunten, voor de rest zie ik er niet zoveel in.
ik zou me meer focussen op vulling dan op menging als ik jou was, bij hogere toerentallen komt die menging vanzelf wel
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
BenjaminDG |
26-6-2012 22:35 |
Posts: 4605 |
Daar zit ook wel wat in, alhoewel er in de verbrandingskamer ook al redelijke scherpe randen zitten (squishvlak tussen inlaatklep en uitlaatklep) zonder gevaar door detonatie.
Eerst wat meer informatie zoeken over deze groeven, vindt niet echt veel concrete resultaten spijtig genoeg
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
BenjaminDG |
27-6-2012 18:03 |
Posts: 4605 |
Besloten om toch die groeven te gaan toepassen.
Zou beter koppel moeten geven op lagere en midden toeren.
Verbranding zou nu ook veel completer moeten gebeuren.
Randen van de gleuven zijn netjes afegerond.
Tevens cillinderkop een beetje afgeschuurd zodat de cillinderkoppakking netjes kan afsluiten.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
BenjaminDG |
30-6-2012 22:27 |
Posts: 4605 |
Voila cillinderkop zit erop met 750 nokkenassen.
Alles draait soepel en de kleppen raken de zuigers niet.
Ook even al een compressietest gedaan (koude motor wel) en kom uit op 12-12.5 voor alle cillinders.
Mooi gelijk dus maar iets lager als ik had gehoopt, blijkbaar nemen die groeven toch wat compressiedruk weg.
Waardes die het blok mag hebben horen tussen de 10-15 bar te zitten bij warme motor.
Desnoods de kopbouten nog eens natrekken met een goede momentsleutel (geen action pruts ding die ik nu heb) na het proefdraaien.
Ach ja ga mij toch niet zitten blindstaren op die waardes, compressiedruk is tenslotte maar 1 onderdeel van de cyclus.
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 30-6-2012 om 22:27 uur.
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Royal Club |
30-6-2012 22:30 |
Posts: 60390 |
die groeven, dat heb ik eerder gezien, was toch om het mengsel te richten of iets in die trant?
edit:
als je die momentsleutel normaal gebruikt zal het heus geen enorme verschillen geven.. op MF had zon dude van die aldi/lidl momentsleutels eens geijkt en voor het geld zijn het prima dingen..
als in, als je aanhaal moment 40nm is zal dat niet zo 123 42 of meer worden
ofzo
Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 30-6-2012 om 22:34 uur.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|