Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Opvoeren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 853 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Opvoeren
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 5800 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BenjaminDG 23-5-2012 18:01 Print topicpost

Posts: 4605
Aangezien dat de motorfiets toch niet klaar zal zijn tegen de volgende circuitdag (1 juni Zolder) ga ik ,nudat toch alles open ligt, beginnen met het opvoeren.

Nokkenassen

Inlaat: 750W 1992-1195

Meer duratie en een 'scheper' nokkenas profiel waardoor het blok sneller in toeren zal stijgen, cillindervulling zal ook wat verbeteren.

Heeft wel 0.1mm minder lift tov de 1100W.

Uitlaat: ben ik nog aan het twijfelen.

Als ik de 1100IN gebruik zit ik met een hogere lift en langere duratie waardoor de klep misschien niet meer goed afkoelt. De klepoverlapping zal nu ook groter worden wat misschien de prestaties zal beinvloeden (in een negatieve zin).

Vanaf 1995-1998 hadden de GSXR1100W zelfs uitlaatnokkenassen met een kleinere lift, naar het schijnt was dit om meer koppel onderin te krijgen.

De 750UIT heeft een kleinere klephoogte (8.2 tov 8.6) en opent al iets vroeger. Klep sluit dan ook op het zelfde moment als de 1100UIT.

Compressie

Opmeten hoeveel ik kan afnemen van de cillinderkop en/of het cillinderblok.

Sommige bedrijven (waaronder yoshimura) verkopen ook dunnere koppakkingen om de compressie een beetje te verhogen.

Eerst wat bedrijven hier in de buurt contacteren wat ze vragen voor (af)vlakken.

Cillinderkop

Inlaat:

Poorten kleiner maken en kijken wat er nog verbetert kan worden voor de vloei.

Klepgeleider mooi gelijk maken met de doorgang bv.

Als je de poorten verkleint verhoog je de gasnelheid wat een betere cillinder vulling geeft dan standaard poorten of vergrote poorten.

http://www.mototuneusa.com/thanx.htm

poorten 30% verkleinen zou goed zijn voor zo'n 6-8pk!

Uitlaat:

Poort grote gelijk maken aan de uitlaat diameter en tapgewijs om ook weer de gasnelheid te verhogen.

Klepgeleider gelijk maken raden ze af, waarschijnlijk voor warmte afvoer of stabilteit?

Algemeen: klepoppervlaktes en zuigers polijsten, niet dat daar veel winst mee komt maar de kans dat roet opbouwt is minder.

Inlaatspruitstukken

De spruitstukken verbinden naar gelang ontsteking volgorde om ze te laten 'samenwerken' zoals ook uitlaatbuizen doen.

Ik ga de spruitstukken van mijn donorblok halen om dit te proberen.


 
Vlaanderen vrij!

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-5-2012 23:32 Print reply

Posts: 8624
Het begint boven gemiddeld bf te raken
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
De Schout 27-5-2012 18:17 Print reply
Posts: 5327
Met het beetje ervaring wat ik het met suzuki 4-takten (gsx600 motortjes)

-Compressie verhogen/squish krapper zetten d.m.v. het blok te vlakken.
-Inlaatpoorten idd verkleinen. Leverde ons toen geen top vermogen op, maar het kostte ook geen top vermogen. Wel had het ding bij lagere toerentallen zo'n 10% meer vermogen.
-Polijsten van de verbrandingskamer hoef je niet te doen i.v.m. koolafzetting. Theoretisch zou het wel beter zijn omdat er minder warmte in de zuiger gaat en er dus meer energie overblijft om arbeid te verrichten.
-Nokkenassen met meer lift en kortere timing was bij ons een enorme vooruitgang. Paar pktjes op top inleveren, een hele berg koppel voor terug krijgen. (80% van het max koppel bij 3500rph oid, en dat voor een 600je..)

-inlaten zou ik persoonlijk niet verbinden. Wel zou ik experimenteren met iets kleinere diameters en met langere inlaten.
 
tune tweak fiddle bang bummer
BenjaminDG 27-5-2012 18:29 Print reply

Posts: 4605
Compressie verhouding blijft voorlopig hetzelfde want dan moet mijn cillinderkop nog wegbrengen wat veel tijd gaat kosten.

Volgende circuitdag reken ik al binnen 2-3 weken.

Cillinderblok laten zakken door een dunnere voetpakking of geen pakking is ook geen optie want dan steekt de zuiger daarboven.

Die kan dan de cillinderkop raken.

Verbrandingskamer ga ik wel zeker mooi proper maken, polijsten moet niet direct want met de zuigers lukte ook maar half en half.

Heb niet echt het geduld daarvoor.

Uitlaatpoort ga ik ook properen polijsten/proper maken.

Omdat mijn uitlaatbuis groter is dan mijn uitlaatpoort ga ik een soort van kelk maken en in de uitlaatbuis lassen.

Zodat alles mooi aansluit zonder hoogte verschillen en er een venturi effect ontstaat voor hogere gasnelheden.

Bijkomende voordeel is dat de kans op uitlaatgassen die terug richting de cillinder gaan verminderd worden (wat mijn duplex buizen ook al doen voor een stuk).



Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 27-5-2012 om 18:33 uur.
 
Vlaanderen vrij!
BenjaminDG 29-5-2012 17:06 Print reply

Posts: 4605
Vandaag begonnen met het opvoeren van de inlaat- en uitlaatpoorten.

Bedoeling van de inlaatpoorten is om een zo hoog mogelijke gassnelheid (cillindervulling) te behalen.

Bij dit type cillinderkop (horizontale inlaten) wordt de gassnelheid het hoogste aan de bovenkant (kleigeleider).

Aan de onderkant zit je zelfs met een 'dode' zone waar de vloei niet zo goed is, ook met het ontwerp van de kleppen kan er eigenlijk niet veel mengsel passeren wanneer de klep openstaat.

Het mengsel dat daar toch passeert wordt afgeremd doordat er weinig ruimte tussen cillinderkop,klep en cillinder is.

M.a.w je wil zoveel mogelijk mengsel richting de andere zijde van de cillinder (dus bovenzijde inlaatpoort) om het 'swirl' effect te bekomen.

Deze foto verduidelijkt misschien beter mijn doelstelling.

http://www.fuelsaving.info/turbulence.htm



Zoals je ziet gaat er niet veel mengsel langs de onderzijde van de klep.

Dit heeft de persoon van http://www.mototuneusa.com/think_fast.htm getest op een flowbank.

Wanneer hij de onderzijde van de inlaatpoorten had ondervult was de vloei van het mengsel het zelfde maar de gassnelheid was wel hoger was dus meer pk gaf.

Cillinderkoppne met schuine inlaten hebben minder last van dit probleem, ook zijn hun klepgeleiders al mooier weggewerkt.

Deze inlaat- en uitlaat modificatie zou goed moeten zijn voor 10-15pk.



Mijn eerste poging.

Klepgeleider is naar mijn mening iets te diepweggewerkt maar later ga ik alles nog mooi laten overgaan met behulp van JB weld (epoxyhars).

Voor de rest ook nog wat gietfouten wegwerken en het middenstuk mooi afwerken (proberen druppel vorm te maken).

Wreed nerveus werkje, vooral wanneer je vanaf de verbrandingsruimte werkt.

Als je daar de klepzitting raakt is de kans groot dat de cillinderkop in de vuilbak kan



Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 29-5-2012 om 17:13 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-5-2012 10:21 Print reply

Posts: 17929
klepzittingkje wisselen kost ook de wereld niet
 
BenjaminDG 30-5-2012 10:58 Print reply

Posts: 4605
Ja maar het rare is, die zijn niet verkrijgbaar bij de suzuki verdeler of via cmsnl

Zelfde voor die klepgeleider, het handboek zegt dat je die kunt wisselen maar ze hebben wel geen bestelnummer op cmsnl?

Heb nog een klepfrees liggen dus heb ik wel een 2de kans
 
Vlaanderen vrij!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-5-2012 11:04 Print reply

Posts: 17929
ik had bij mijn xr 2 klepzittingen laten maken en erin zetten, was 150 euro
 
BenjaminDG 30-5-2012 11:11 Print reply

Posts: 4605
Das wel vrij veel geld voor 2 klepzittingen
 
Vlaanderen vrij!
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-5-2012 11:35 Print reply

Posts: 17929
voor 3 uur werk en materiaal? ik zou dr niet aan beginnen voor die centen iig
 
Frysk 30-5-2012 18:48 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
voor 3 uur werk en materiaal? ik zou dr niet aan beginnen voor die centen iig


inderdaad, reken een keer 40/50,- per uur en dan het materiaal nog
 
giggitybyte
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 30-5-2012 18:58 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]


inderdaad, reken een keer 40/50,- per uur en dan het materiaal nog



kop had een klein scheurtje bij de zitting, die hebben ze helemaal weggekotterd en toen nog verse op maat gemaakte zittingen erin
 
Frysk 30-5-2012 18:59 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



kop had een klein scheurtje bij de zitting, die hebben ze helemaal weggekotterd en toen nog verse op maat gemaakte zittingen erin


Dan zou ik de moeite nooit en te nimmer nog nemen om dat niet te laten doen.

wat een zin

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 30-5-2012 om 19:00 uur.
 
giggitybyte
BenjaminDG 13-6-2012 11:57 Print reply

Posts: 4605
Uitlaat kanalen zijn opgekuist en gepolierd.

Zijn niet echt prestatie voordelen aan verbonden (alhoewel dat misschien een iets hogere gassnelheid moet geven) maar dit is vooral om de roetaanslag tegen te gaan.





Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 13-6-2012 om 11:59 uur.
 
Vlaanderen vrij!
BenjaminDG 13-6-2012 22:30 Print reply

Posts: 4605
En zo horen de inlaatpoorten eruit te zien.



Licht opgeruwd tegen de stroming in om veel turbelentie te krijgen zodat het lucht/benzinemengsel optimaal blijft.

Als je dus de poorten gaat polieren krijg je het effect zoals regen op een autoruit.

Carburateurs ga ik dus ook met fijn schuurpapier lichtjes opschuren.

Kelken ga ik in de stromingszin polieren.




 
Vlaanderen vrij!
Vintage-Racer 13-6-2012 23:47 Print reply

Posts: 108
Ik had altijd begrepen dat hoe gladder de inlaat en uitlaat, etc. hoe beter de ''flow'' en er dus meer vermogen uit komt.
Dus ik snap het geval van het opruwen van de inlaat niet helemaal

Lijkt me dat je beter het lucht/benzine mengsel in een soort draaikolk door de inlaat kan hebben dan dat turbulentie gedonder.

Het zal wel aan mij liggen dan
 

Dit topic is 5800 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved