Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - het idee (incl fotos)
|
Pagina 1 van 4
|
Dit topic is 5672 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Hells Hobbit |
17-9-2006 23:57 |
Posts: 1793 |
dit was mijn brom
(ondertussen opgeknapt, foto: )
het 36jaar oude blokje is eigenlijk op. hij rijdt redelijk goed maar er is lastig aan onderdelen komen en het is allemaal niet zoals ik me er prettig bij voel.
daarom denk ik al een tijdje aan een ander blok. dit blok moet de carburateur achter de cillinder hebben en 2ophangpunten achter het blok en 1 achter de cillinder.
het blok moet redelijk wat trek kracht hebben ( het is een best zware brommer) maar het blok moet wèl hoogtoerig zijn , dat past vele malen beter bij mijn mannier van rijden.
omdat ik veel aan yamaha blokken heb gesleuteld gaat daar mijn voorkeur naar uit. echter: het fs1 blok heeft vrij weinig koeling en is gebouwd op lichtere brommers, en heeft de carburateur in het blok zitten, dus dan moet ik met slangen gaan werken voor het luchtfilter oid.
daarom heb ik liever een dt blok, heb ik betere ervaring mee met iemand achterop nemen enz, en verder zijn de blokken ver gelijk, alleen heeft het dt blok de carburateur waar ik hem wil, maar dit blok zou erg lelijk staan, daarom ga ik voor een nieuw type dt blok, met oud type caters (dit past toch?)
zo dus.
enigste probleem: dit blok heeft het voorste bevestigings punt onder het blok, ipv OP het blok, daarom ga ik uit een oud dt frame de beugels die om het blok lopen slijpen en deze op het dkw frame lassen. (en daarna verven natuurlijk)
tevens kan ik met het auto lube systeem gaan rijden, dat scheelt ook een hoop geemmer
uitlaat bocht heb ik nog liggen van de chopper, deze zou vrij aardig moeten passen.
wat ik eerst ga uitzoeken:
passen rd/dt50m koppelings kappen op een rd/dt50mx blok?
als iemand hier meer over weet...
en het mooiste:
het geheel mag niet meer dan 50euro gaan kosten
globaal:
dt blok: gratiz
dt frame: gratiz
lassen: gratiz
dt cillinder: 50euro
carburateur: 30euro
dt lagers/keerringen etc: 40euro
oud type blokdeksels: 30euro (ofzo?)
dt onsteking: gratiz
dt onstekings delen ( puntjes en condensator): 10euro
totaal 160euro,
mijn oude blok moet dan minimaal 110euro opleveren, dit moet niet zon probleem zijn incl carburateur, ontsteking, pasgehoonde cillinder, primaire tandwiel, enz enz, want 4voet sachs blokken kom je niet veel tegen ( en daarom wil ik er ook vanaf!)
het blok ziet er incl oud type cillinder kop zo uit:
misstaat niet vind ik, ondanks de 10jaar verschil in leeftijd tussen het blok en de brom
Dit bericht is gewijzigd door fseend op 1-10-2006 om 15:45 uur.
|
|
|
|
User 927 |
18-9-2006 7:50 |
Posts: 6405 |
NT DT blok met OT carters past volgens mij, ALS je onder een nieuw type DT blok een DT50MX of DTR blok verstaat (Volgens mij is DTR ook hetzelfde namelijk)
Die nieuwste DT blokken zijn namelijk AM6 en dat word moeilijk.
Verder vind ik het wel jammer van de originaliteit van de DKW, maar wat moet dat moet. Ga je wel wat aan de Yamaha opdruk op de carters doen? Ik vind dat je je DKW dat eigenlijk wel verplicht bent
Verder een intressant project, succes er mee!
Edit: Je komt trouwens in de problemen met de plaatsing van je trappers, die zitten bij een DT niet aan het blok. Heb je daar al over nagedacht?
Edit 2: ff voor je gezocht. Originele DT cilinder heb je voor een 10tje 2e hands, wil je een nieuwe imitatie betaal je 50 euro. Persoonlijk zou ik voor een 70 Eurokitje gaan van 70 euro, omdat ori DT niet echt snel is en imi geen beste kwaliteit.
Die lagers en carterdeksels liggen wat moeilijker, is zeldzaam spul. Ik had bijvoorbeeld een OT kettingkast op mijn DT, nooit van m'n leven verder zo'n ding tegen gekomen. Voor lagers zul je denk ik naar Lasaulec oid moeten of je moet een adres weten. En als je toch gaat reviceren, vervang meteen al het koppelingsspul, inclusief het wormwiel (Origineel Yamaha gebruiken, anders kun je na 50km weer een nieuwe halen)
Carb is ori een 12mm Takei, maar mijn ervaring is dat 16mm Mikuni op zowel 50cc als op 70cc een stuk beter rijd. 2e hands +/- 30 euro. Nieuw niet te betalen (85 voor de 12mm Mikuni, 100 voor de 16 en een ori Takei kost je 140 )
Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 18-9-2006 om 8:10 uur.
|
|
|
|
Hells Hobbit |
18-9-2006 11:04 |
Posts: 1793 |
ah thnx voor de info,
en ik bedoel idd dt50mx blok.
omdat ik toch een slede moet lassen voor het blok las ik daar meteen voetsteun bevestiging aan, gewoon vaste steps dus.
het yamaha ga ik inderdaad ervanaf schuren, en dan dkw erop/in flansen.
en ik had zelf ook liever sachs gehouden (rijdt lekker) maar het is zo niet gangbaar of snel of betrouwbaar (al 36jaar trouwe dienst) dat ik voor een nieuwer blok ga
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
18-9-2006 11:35 |
Posts: 10835 |
Als ik jou was zou ik voor een zundapp gaan met ronde carters. Dat is kwa leeftijd ongeveer hetzelfde en nog alles voor te krijgen.
DE ophangpunten zitten ook ongeveer op dezelfde plaats en sterk zijn die blokken ook wel.
En als je dan een 3 voet bak pakt dan zit de trapas ook nog eens in het blok.
Maarja, gaat wel iets meer geld kosten denk ik
edit: maar wat is er zo slecht aan het blok dan dat je niet meer kan krijgen?
Dit bericht is gewijzigd door Jozeff op 18-9-2006 om 11:36 uur.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Hells Hobbit |
18-9-2006 16:38 |
Posts: 1793 |
er zijn 8soorten krukassen, lagers zijn 15e per stuk, het is trekspie schakelen, koppeling blijft te zwak, ook na hoonbeurt blijven de zuigerveren tikken enz enz.
dus wil gewoon iets simpelers, moderners en sterker, dappblok is opzich voor de handliggender, maar duurder, en niet hoog toerig, ik wil er een beetje een oude sport buikschuiver van maken, en k heb niets met laagtourige blokken.
t wordt dus zoizo een dt blok
|
|
|
|
Scozzisa |
18-9-2006 16:53 |
Posts: 2077 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fseend
er zijn 8soorten krukassen, lagers zijn 15e per stuk, het is trekspie schakelen, koppeling blijft te zwak, ook na hoonbeurt blijven de zuigerveren tikken enz enz.
dus wil gewoon iets simpelers, moderners en sterker, dappblok is opzich voor de handliggender, maar duurder, en niet hoog toerig, ik wil er een beetje een oude sport buikschuiver van maken, en k heb niets met laagtourige blokken.
t wordt dus zoizo een dt blok
dt blok is laagtoerig
en niet zo'n beetje ook
|
|
|
|
Hells Hobbit |
18-9-2006 17:00 |
Posts: 1793 |
is korte slag toch?
|
|
|
|
Scozzisa |
18-9-2006 17:01 |
Posts: 2077 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fseend
is korte slag toch?
slag = 40
en het gaat niet alleen om de slag, temeer om de tandwielverhoudingen van je bak
Dit bericht is gewijzigd door Scozzisa op 18-9-2006 om 17:02 uur.
|
|
|
|
Hells Hobbit |
18-9-2006 17:03 |
Posts: 1793 |
dat is waar,
naja boeie, zon blok moet ik iig hebben
|
|
|
|
Scozzisa |
18-9-2006 17:04 |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
18-9-2006 17:13 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Scozzisa
[...]
prima blokjes overigens, als je de koppelingsplaatjes ff checkt en zo nodig vervangt heb ik liever een dt als een mt blokje
niet mee eens
dt koppeling's systeem werkt helemaal niet fijn , door het stiftje , door het blok . met bijbehorend plastic wormwieltje en een dun veertje .
dt heeft contactpunten waar ik absoluut geen fan van ben
dt uitlaat aansluiting sluit vaak maar half
en dan zijn dt blokken 9vd10 keer lek
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Hells Hobbit |
18-9-2006 18:13 |
Posts: 1793 |
als je t zo omschrijft zou ik dat blok idd niet onder me dkw hangen nee :P,
maar, JUIST door de wartel wordt de uitlaat heel gelijkmatig aangedraaid (overal even hard) dus sluit bij mijn weten beter af.
blok wordt gereviseerd, dus gaat zoizo niet lekken.
en de koppeling: dit is oud type koppeling: met stalen wormpje, geloof ik, dus dat is sterk zat.
enige zwakke punt is de koppeling, maar als je ringen onder de veren legt is zie zwaar zat.
|
|
|
|
Scozzisa |
18-9-2006 18:19 |
Posts: 2077 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
niet mee eens
dt koppeling's systeem werkt helemaal niet fijn , door het stiftje , door het blok . met bijbehorend plastic wormwieltje en een dun veertje .
dt heeft contactpunten waar ik absoluut geen fan van ben
dt uitlaat aansluiting sluit vaak maar half
en dan zijn dt blokken 9vd10 keer lek
klopt niet als je het blokje gereviceerd hebt.. wel zelf ff doen, oftewel gewoon goed
uitlaat aansluiting --> ligt aan je pakking en je ring van je uitlaat
dat die blokjes lekken kan best, moet je maar goede pakkingen monteren zou ik zeggen
bovendien heb ik een dtr, oftewel met cdi en beter regelt hij dus ff een cdi zodat dat ook opgelost is
edit: en als we he dan toch over de verschillen tussen een dt en een mt blokje hebben: ik reviceer 10 keer liever een dt als een mt blokje, alleen al hoé het in elkaar zit (neem bijvoorbeeld de bak)
kun je me geen ongelijk in geven
Dit bericht is gewijzigd door Scozzisa op 18-9-2006 om 18:21 uur.
|
|
|
|
Hells Hobbit |
18-9-2006 18:20 |
Posts: 1793 |
een 1970'er met cdi :P opzich wel pimp natuurlijk, k zal der es over denken
|
|
|
|
Hells Hobbit |
24-9-2006 2:13 |
Posts: 1793 |
vandaag blokje gehaald bij mijn neefje, morge eens goed inspecteren en dan ontbrekende onderdelen bestellen.
(het linker blokje is het)
alle nummers/yamaha logos heb ik er al uit geslepen, zodat het dkw type plaatje er op kan, en het allemaal iets minder illegaal lijkt.
binnenkort het blokje terug in elkaar zetten, en dan kan het meetwerk beginnen.
|
|
|
|
StefanB |
25-9-2006 18:43 |
Posts: 2591 |
schande... een yamaha blok onder een dkw... hoe vaut
|
|
E24 M30b35@GT3576 |
|
Dit topic is 5672 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 4
|
|