Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Pingelsensor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1059 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Pingelsensor
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 3851 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 21-6-2010 2:05 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Voor wat betreft die lambdasonde: pak een wideband systeem (~150-250 euro) of pak niks, zo'n 1/2/3/4 draads ding waar je een voltmetertje aan hangt is behoorlijk zinloos en alleen handig om m zuiniger mee te krijgen op deellast.
Vollast weet je nooit precies wat ie nou aangeeft omdat het uitgangssignaal sterk beinvloed wordt door de temperatuur van het ding.

Pingelsensor zal trouwens vanuit de fabrikanten wel 'ietwat' geld vrijgemaakt zijn om te onderzoeken welk signaal het ding wanneer afgeeft en wat nu wel en niet nuttige info is, dus onderschat dat niet.

Ideale ontstekingstijdstip bepalen is trouwens een kwestie van heel lang op een vermogensbank proberen, het kan bv goed zijn dat je nooit in de buurt van de pingelgrens komt voordat je vermogen afneemt.



hoe lang houdt een lambda sonde het uberhaupt vol op een tweetakt? ivm volkoeken met olie
 
ikkejw 21-6-2010 11:35 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



hoe lang houdt een lambda sonde het uberhaupt vol op een tweetakt? ivm volkoeken met olie


niet heel lang denk ik, lambdasondes hoeven maar een paar koolmoleculen tegen te komen en ze houden op. ben bang dat je daar op een 2takt weinig aan hebt.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Ideale ontstekingstijdstip bepalen is trouwens een kwestie van heel lang op een vermogensbank proberen, het kan bv goed zijn dat je nooit in de buurt van de pingelgrens komt voordat je vermogen afneemt


ideetje:
een testbank meet hoe lang het duurt om het vliegwiel van toerental A naar toerental B te krijgen. de traagheid (massa en diameter) van het vliegwiel is bekend, de testbank software kan daarmee uitrekenen hoeveel Nm je erop zet, x het toerental = vermogen.
dus, het enige dat je nodig hebt om verbetering te meten is de tijd, hoe lang het duurt om van het ene naar het andere toerental te komen.
mbv een PIC kun je het toerental bepalen met de pickup puls, en je hebt een timer om de tijd te meten. als je dan de traagheid van je vliegwiel/krukas etc weet, kun je je vermogen uitrekenen. maar dat is voor een CDI niet interressant, het gaat er alleen om dat je verbetering meet!
dan kun je daarop dus je CDI instellen, en de pingelsensor alleen gebruiken om hem niet te laten pingelen.
stel je geeft dan een paar keer gas in de vrij, de CDI gebruikt elke keer een iets andere curve. dit meet je CDI:

voorontsteking | tijd van 12K -> 12.5K rpm | pingel signaal
-----------------------------------------------------------
18° | 10ms | nee
20° | 8ms | nee
22° | 7ms | nee
24° | 8ms | nee
26° | 9ms | ja

dan zal de cdi de voorontsteking van 12K tot 12.5K rpm instellen op 22°, de perfecte timing voor dat toerental. zo doet hij dat dan bij elk toerental, in stappen van bv 100 of 500 rpm.

zou dat gaan werken of blow ik te veel?
 
Preserve nature - Always wear a helmet

Dit topic is 3851 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved