Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - Pingelsensor
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 3852 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
ikkejw |
19-6-2010 17:01 |
Posts: 9886 |
ik ben op het geniale idee gekomen om een pingelsensor op mijn brommer te monteren. dat zou het afstellen van de CDI een stuk makkelijker maken, omdat je dan gewoon kunt meten wanneer hij pingelt, dus weet je precies tot hoe ver je kunt gaan. je zou in principe een CDI kunnen maken die zichzelf afstelt, dat hij dus het ontstekingstijdstip steeds een graadje vroeger zet tot de pingelsensor een signaal geeft, en vervolgens onthoudt wat de maximale voorontsteking bij dat toerental is.
nu is de vraag, zou zo'n ding werken op een luchtgekoelde tweetakt? en wat zou dan de mooiste plek zijn om hem te monteren?
een pingelsensor werkt hetzelfde als een microfoon, hij geeft bij trilling een kleine spanning af, en meet dus alle trillingen in het blok. er komt een band-pass filter op die alleen trillingen van een bepaalde frequentie doorlaat, dat filter moet je dus precies afstellen op de frequentie van het pingelen. maar, een luchtgekoeld brommerblokje produceert waarschijnlijk totaal andere trillingen dan een watergekoeld autoblok, zou het dan nog wel mogelijk zijn om er een bruikbaar signaal uit te krijgen?
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Niek de Wildt |
19-6-2010 17:14 |
Posts: 7168 |
Kijk, dit vind ik nou eens een keer een leuk project, als je er een goed werkend heb, wil ik er misschien wel een van je kopen, lees dit stukje eens door:
Quote: (Arno Koch)
Detonatie
De term detonatie, ook wel pingelen genoemd, wordt in het algemeen gedefinieerd als een vlamfront
met een ultrasone snelheid, vergezeld door een schokgolf. Bij tweetacten worden alle hoge
snelheidsverbranding, die los van de normale ontsteking plaats vindt, detonatie genoemd, dus ook
zelfontbranding door heatspots, gevormd door koolresten, en zelfontbranding van gecomprimeerde
eindgassen.
Bij een tweetact, die ongelode benzine gebruikt, komt er nog een ander probleem naar voren. Bij zeer
hoge toerentallen komen bij bepaalde tweetacten hete restgassen tot ontbranding doordat het
uitlaatgas een temperatuur van 500° C kan bereiken, terwijl het zelfontbrandingspunt van benzine
ongeveer 300° C is
In het algemeen kunnen deze vormen van detonatie goed gemeten worden door een druksensor,
omdat ze verschijnen in de vorm van hoge frequenties boven 10 kHz boven op de drukkromme. De
daadwerkelijke frequentie is afhankelijk van de diameter van de cilinderboring. Diagram 2 laat een
verbrandingsdruk kromme zien, die een detonatieperiode omvat.
Verbrandingsdruk curve met
detonatie
Gevolgen voor de motor
Wanneer detonatie plaats vindt, doorbreekt de hoge snelheidsvlam de beschermende lage
temperatuur grenslaag, die het oppervlak van de verbrandingsruimte afdekt en veroorzaakt hiermee
erosie. Aangenomen wordt, dat deze uitbarstingen deeltjes van het oppervlaktemateriaal van de
zuiger wegblaast.
Detonatie en pre-ignition zijn zeer ongewenst omdat dit leidt tot overbelasting (thermisch en
mechanisch) en zelfs tot breuk van zuiger, drijfstang of cilinderkop. Detonatie is te herkennen aan een
metaalachtig geluid uit de cilinder, alsof iemand met een hamertje tegen de binnenkant van de cilinder
tikt.
Het blijkt dat het hoogste motorvermogen wordt verkregen met een verbrandingsvorm, waarbij
detonatie op een licht en gecontroleerd niveau plaats vindt. Ondanks al deze problemen is het daarom
gebruikelijk om racemotoren zodanig af te stellingen, dat de motor in dit verbrandingstype terecht te
komen.
door detonatie beschadigde zuiger
Het detoneren ontstaat meestal aan de
rand van de zuiger(o.a. door een
verkeerde squish)
Drukkrommes met geen, weinig en ernstige
detonatie
Detonatie van de motor kan niet alleen veroorzaakt worden door een te hoge compressie verhouding,
maar een te hoge MSV kan ook leiden tot pingelen.
Om detonatie te verhinderen, kan je brandstof met een hoger octaangetal gebruiken, maar dit
vertraagt de verbrandingstijd. Een andere manier is om de ontstekingstijdstip later te zetten. Dit
vertraagt ook de verbrandingstijd, maar in mindere mate ( 5 gr. Verlating geeft slechts 1 % verlies)
Het risico van detonerende verbranding kan door brandstoftoevoegingen of door het gebruik van een
rijk mengsel ( extra inwendige koeling) worden verminderd. De tegenwoordig gebruikte maatregel om
het onstekingstijdstip te verschuiven om een detonerende verbranding te vermijden is vooral bij
hooggecomprimeerde motoren niet geheel vrij van problemen, omdat er naast een afname van de
gemiddelde effectieve druk ook extreem hoge uitlaatgastemperaturen bereikt worden.
Detonatie treedt op voor of na het toerental van het maximum vermogen ( als het max. vermogen bij
12500 tpm ligt, kan detonatie optreden tussen 12.250 en 12.750 tpm). Detonatie komt zelden voor
buiten dit toerengebied.
Zoals je kan zien, is de acceleratie in de 5e en 6e versnelling lager dan de 1e en 2e versnelling.
Daarom zal in de 1e en 2e versnelling het toerental minder langdurig in het detonatie gebied terecht
komen. Op circuits met meer acceleratie en deceleratie zal daarom minder detonatie gevaar zijn, dan
op circuits waarop veel volgas in de 5e en 6e gereden wordt.
Veelvuldig gebruik van de lagere versnellingen en toerentallen van 12.750 tpm en hoger door
versnellingskeuzes beperken de neiging tot detonatie. Ook zal een gerichte manier van rijden
resulteren in minder detonatie gerelateerd aan deelstand van het gashandle
In de vermogensgrafieken hierboven, kan je zien dat het toerental van het topvermogen varieert met
de stand het gashandel. Daarom zal het toerengebied, waarin detonatie kan voorkomen ook varieren
met de stand van het gashandel. Hierdoor kan bij het dichtdraaien van het gas vanuit volgas bij
11.000 tpm plotseling detonatie plaatsvinden
-
Anti detonatie regelingen
Regelingen kunnen gesplitst worden in actieve regelsystemen ( Yamaha) waarbij het
motormanagement systeem de detonatie beheerst en registratiesystemen (Honda) waar zelf de
afstelling aangepast dient te worden aan de hand van de gemeten aantal detonatiemomenten.
Regelsystemen
Als detonatie boven een bepaald niveau stijgt, wordt de gestuurde powerjet op de carburateur voor
een langere tijdsduur geopend zodat de lucht/brandstof verhouding naar rijker gecorrigeerd wordt. Als
de maximale openingsduur bereikt is, wordt de ontsteking gecorrigeerd( verlatingshoek) Als de
detonatie beneden een bepaald niveau is gekomen, worden de openingstijd en het ontstekingstijdstip
weer teruggeregeld naar de oorspronkelijke waarden. De lucht/brandstof verhouding wordt eerst
gecorrigeerd en dan pas de ontstekingstijdstip correctie, omdat de lucht/brandstof verhouding relatief
minder invloed heeft op het motorvermogen, terwijl correctie van het ontstekingstijdstip een snellere
responsie geeft en dus een sneller verlies van vermogen veroorzaakt
Meetsystemen
Veel rijders monteren detonatietellers op hun machine om informatie over de juiste afstelling te krijgen.
Zowel de RS125 als de RS 250 dienen een detonatiewaardes te hebben van 1 à 2 per kilometer. B.v.,
bij het Suzuka circuit met een lengte van ongeveer 6 km, zal de maatstaf voor de detonatieteller op 12
tellingen per ronde liggen.
Detonatie tellen bij vol open gebied neigt te leiden naar schade, maar detonatie tellen bij deellast zal
leiden tot minder schade. Overeenkomstig moet je je eigen richtlijn vinden, omdat het aantal counts
verschillen per rijder en per baanlay-out
Zelfs een rijke afstelling kan tot detonatie leiden door de volgende redenen:
Als beschadigde zuigers en koppen worden geconstateerd bij motor onderhoud:
- Hoge secundaire compressie
- Ontstekingstijdstip te vroeg
- Uitlaten of dempers zijn vervangen, vervormd of hebben deuken
- Motor zuigt valse lucht aan
- Brandstofleidingen of brandstof terugslagkleppen zijn vervuild
- Oude brandstof gebruikt
- JET NEEDLE, SLOW JET, of PWJ, anders dan de hoofdsproeier zijn te klein
- Te vroeg sluiten van de powerjet
Geen motorschade, maar er worden te veel detonatietellingen geconstateerd:
- Foutief aanhaalmoment van de sensor
- Sensor of teller pikt vibratie op
- Sensorkabel pikt elektische ruis op
- Niet aangesloten sensorkabel
- Gebrek aan teller voltage
- Al eerder beschadigde zuigers of koppen gebruikt
De motor is beschadigd, maar er is geen telling van detonatie geweest:
- Aanhaalmoment sensor lager als gespecificeerd
- defecte sensor/ teller
- niet aangesloten steker of binnen gedrongen water
defecte carborateur(controleer bewegingsvrijheid vlotter)
Zoals eerder genoemd, kan detonatie zowel in het naaldgebied (bij deelgas) als bij volgas optreden.
Je moet daarom kontroleren waar de waardes verkregen van de teller optreden. Aanbevolen wordt
een of twee detonatietellingen per kilometer in het meest gebruikte gebied.
|
|
|
|
Saknet |
19-6-2010 17:18 |
Posts: 10355 |
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Derbi-Olaf |
19-6-2010 18:54 |
Posts: 14999 |
bedenkt wel dat je in een 2takt met expantie-uitlaat niet altijd maximale voorontsteking wil hebben... daalt je toptoerental nl. mee.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
ikkejw |
19-6-2010 20:21 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
bedenkt wel dat je in een 2takt met expantie-uitlaat niet altijd maximale voorontsteking wil hebben... daalt je toptoerental nl. mee.
klopt, na het toerental waarop hij max koppel afgeeft moet de ontstekingstiming weer later gezet worden. maar zou dat ook niet meetbaar zijn met zo'n sensor? omdat hij gaat pingelen, en daardoor niet meer toeren wil maken.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
http://www.greenhulk...owthread.php?t=12855
je idee is niet nieuw
maar ja "great minds think alike"
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 19-6-2010 om 17:18 uur.
dat gaat meer over een turbo op een (watergekoelde) tweetakt (wat eigenlijk alleen effect heeft op een uniflow met injectie), niet echt over pingelsensors en het afstellen daarvan.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Kijk, dit vind ik nou eens een keer een leuk project, als je er een goed werkend heb, wil ik er misschien wel een van je kopen, lees dit stukje eens door:
[...]
afbeelding
zo hee, een beste lap tekst, daar heb ik wat aan
als ik het zo lees gaat het vooral over de carb/powerjet afstelling, en wat het effect daarvan is op detonatie, maar dat is voor mij (en 99% van BF) niet heel interressant omdat ik niet een ziek hoge compressieverhouding heb. ik ga er van uit dat er geen zelfontbranding door compressie plaats vindt, en dat de enige vorm van ontsteking het vonkje van de bougie is, waarvan je dus de timing kunt regelen.
wat wel heel interressant is:
Quote: In het algemeen kunnen deze vormen van detonatie goed gemeten worden door een druksensor,
omdat ze verschijnen in de vorm van hoge frequenties boven 10 kHz boven op de drukkromme. De
daadwerkelijke frequentie is afhankelijk van de diameter van de cilinderboring.
dat zou dus betekenen dat de frequentie berekenbaar is, en je dus voor verschillende blokken met dezelfde boring, dezelfde filterinstellingen kunt gebruiken. in principe zou je er een formule voor kunnen bedenken, als je van 3 of 4 blokken met verschillende boringen de pingelfrequentie weet. maar ik ben bang dat het niet zo simpel ligt, en dat er nog wel meer factoren bij komen kijken.
Quote: Het blijkt dat het hoogste motorvermogen wordt verkregen met een verbrandingsvorm, waarbij
detonatie op een licht en gecontroleerd niveau plaats vindt.
licht pingelen is dus gewenst voor max vermogen
Quote: Geen motorschade, maar er worden te veel detonatietellingen geconstateerd:
- Foutief aanhaalmoment van de sensor
- Sensor of teller pikt vibratie op
- Sensorkabel pikt elektische ruis op
aanhaalmoment is heel belangrijk, voor de sensor die ik hier heb liggen moet dat 20 +-5 Nm zijn. goeie reden om een momentsleutel te kopen
vibratie komt de meting ook niet ten goede, dus dingen als balansas, krukaslagers (hihi) en rubbers tussen de koelribben moeten in goede staat zijn.
en tegen elektrische ruis moet er dus een ontstoorde bougie(dop) in.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Frysk |
19-6-2010 20:41 |
|
ikkejw |
19-6-2010 20:57 |
Posts: 9886 |
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
19-6-2010 22:14 |
Posts: 9841 |
zoals olaf ook al zegt, is het optimale ontstekingstijdstip lang niet altijd het vroegst toelaatbare ontstekingstijdstip. Het enige wat je wilt is je maximale verbrandingsdruk op het ideale moment na BDP. Dat betekent dus dat je met je voorontsteking alleen maar rekening houdt met de tijd die het kost om je mengsel te laten verbranden tot die maximale druk.
Als jouw brandstof dus sneller brandt (euro95 brandt sneller dan 98 bijv...) dan zul je dus daarop je ontsteking aan moeten passen.
Daarnaast moet je pingelsysteem wel heel rap kunnen werken, want elke keer 'proberen' betekent pingelen, en dat betekent weer schade.
Dáárnaast zit je nog met het probleem wat je zelf ook aangeeft; de sensors zijn gemaakt voor een bepaalde frequentieband, de diameter is daar al een goede indicatie voor. VW gebruikt bijv. ook kleinere klopsensoren dan opel/GM.
Ik rij zelf met een bosch/VW sensor rond, met een instelbare filter eraan en ik vind het maar kut werken. Die shit staat nu te piggybacken en ik denk er niet over om het direct te koppelen aan mn ontsteking, omdat er gewoon teveel ruis langs de filter komt.
Dat zal ongetwijfeld aan de sensor zelf en de filter liggen, maar het is helemaal geen 100% foolproof systeem.
En, net als bij lambdaregeling, gebruiken fabrikanten de pingelfeedback ook alleen maar in een bepaalde range, dus niet bij stationair of volgas (goh, waar heb je het het liefst... volgas), maar ergens in het middengebied.
Leuk project en ik zou het ook gewoon lekker doen, maar verwacht er niet van dat je een tovermanier hebt om je motor 1000x efficienter te laten lopen.
Ik had zelf wat interessantere ideeën die direct betrekking hebben op de bovengenoemde verbrandingsdruk, maar daar moet ik nog even wat verder over nadenken.
In het kort is eigenlijk het enige waar je zon sensor voor kunt gebruiken, het zorgen dat je iig een indicatie hebt als je blok veel herrie maakt maar echt afstellen aan de hand van zoiets heb ik weinig vertrouwen in.
edit: oja, bij mij werkt de sensor dus ook niet al te fris omdat mijn blok blijkbaar behoorlijk rumoerig is (kleppen etc). Bij een tweetakt zou je dat misschien juist minder kunnen hebben. Kijk goed waar sensors gemonteerd worden. Ik ken mensen die met een hamertje en een oscilloscoop hebben bepaald waar ze het beste de sensor konden monteren voor het meest nauwkeurige signaal.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 19-6-2010 om 22:16 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
Niek de Wildt |
19-6-2010 23:29 |
Posts: 7168 |
Begrijp ik het nou goed dat je ook een systeem wilt maken dat je ontsteking aanpast op het moment dat hij een pingel detecteerd?
Dat is allemaal te moeilijk joh, ik dacht dat je bijv gewoon een rood lampje op je stuur wou maken wat even gaat branden als de sensor een detonatie opmerkt, zodat je op die manier grenzen kan opzoeken.
|
|
|
|
Saknet |
19-6-2010 23:52 |
Posts: 10355 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
dat gaat meer over een turbo op een (watergekoelde) tweetakt (wat eigenlijk alleen effect heeft op een uniflow met injectie), niet echt over pingelsensors en het afstellen daarvan.
er wordt wel duidelijk gemaakt dat n turbo zonder pingelsensor onbetrouwbaar is.
Quote: I think Bender is having some success, but they're using an SDI engine and knock sensor. I quote them:
The Mach Z equipped with SDI and engine knock sensor was the first two-stroke engine we ever considered turbocharging. Since two-strokes were notoriously fussy turbo partners, owning one used to be limited to those who accepted an occasional piston replacement or cylinder repair as part of the investment. With the addition of SDI and a knock sensor, 2-stroke turbocharging is now an extremely reliable modification for your Mach Z, Summit or Hymark.
Als je nou informatie van die mensen kan vinden/krijgen, dan scheelt je dat zelf vast weer een hoop gezoek.
Maar wat betreft het afstellen v.d sensor naar de juiste frequenties, kwestie zoals martijn al zegt van experimenten met n oscilloscoop, en idd zoals je zelf ook al aangeeft trillingsbronnen buitenspel zetten.. Ik vermoed persoonlijk dat de 2takt uitlaat ook n factor meespeelt, gezien daarbinnen ook het e.e.a. aan frequenties afspeelt wat via n metalen ophanging onmiddelijk aan je hele frame en vaak motor meegegeven wordt. Maar praktijk ervaring heb ik hier zelf niet mee dus.
Dat pingelen kunstmatig opwekken kan je natuurlijk het beste met n zo goedkoop / simpel mogelijk ac blokje proberen. balansas is geen must, krukas ff uitlijnen is ook niet al te ingewikkeld, kwestie van n frame hebben waarin je m kan ronddraaien (ik had zelf iets in de bankschroef geprutst), meetklokje(s) op magneetvoet, en n koperen/bronzen moker dan kan je daarna altijd nog voor overige AC setups met bepaalde cc's gaan berekenen.
bij LC zit je trouwens ook met n ronddraaiende waterpomp die ook weer trillingen af kan geven, maar als dat in precies hetzelfde frequentie bereik valt die kans acht ik vrij klein..
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 19-6-2010 om 23:54 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
coupequattro |
20-6-2010 12:09 |
Posts: 958 |
Als je nou bijv. stabilisatorrubbers van een auto oid, tussen je blokophangpunten en uitlaat ophangpunten plaatst, zou je misschien een deel van de trillingen al kunnen verminderen.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
20-6-2010 12:22 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
Als je nou bijv. stabilisatorrubbers van een auto oid, tussen je blokophangpunten en uitlaat ophangpunten plaatst, zou je misschien een deel van de trillingen al kunnen verminderen.
zal bij een MT'tje moeilijk gaan, en onder het rijden zit je dan nog met een "schokkende" ketting.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
20-6-2010 16:36 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
Als je nou bijv. stabilisatorrubbers van een auto oid, tussen je blokophangpunten en uitlaat ophangpunten plaatst, zou je misschien een deel van de trillingen al kunnen verminderen.
de trillingen komen uit het motorblok zelf, dus dat maakt allemaal niets uit.
De klopsensor zit uiteraard ook op het blok, dus heeft het weinig nut om het blok in rubbers te gaan hangen. Zou iets kunnen schelen door resonantie uit je frame, maar denk niet dat daar het probleem van eventuele ruis zit.
edit: als je een perfecte filter wilt hebben gaan we gewoon een neuraal netwerkje maken die leert wat gefilterd moet worden en wat niet
dingen kunnen zwaar goed omgaan met ruis.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 20-6-2010 om 16:37 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
PRO TUNING |
20-6-2010 17:01 |
Posts: 4000 |
|
|
|
|
ikkejw |
20-6-2010 23:46 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zoals olaf ook al zegt, is het optimale ontstekingstijdstip lang niet altijd het vroegst toelaatbare ontstekingstijdstip. Het enige wat je wilt is je maximale verbrandingsdruk op het ideale moment na BDP. Dat betekent dus dat je met je voorontsteking alleen maar rekening houdt met de tijd die het kost om je mengsel te laten verbranden tot die maximale druk.
Als jouw brandstof dus sneller brandt (euro95 brandt sneller dan 98 bijv...) dan zul je dus daarop je ontsteking aan moeten passen.
en dat ideale moment is toch een paar graden voordat hij gaat pingelen?
Quote: Daarnaast moet je pingelsysteem wel heel rap kunnen werken, want elke keer 'proberen' betekent pingelen, en dat betekent weer schade.
het is wel m'n bedoeling om er dan een eeprom geheugen in te maken, waar de curve in opgeslagen wordt. dan pingelt hij even bij de eerste keer starten, en daarna nooit weer.
Quote: Dáárnaast zit je nog met het probleem wat je zelf ook aangeeft; de sensors zijn gemaakt voor een bepaalde frequentieband, de diameter is daar al een goede indicatie voor. VW gebruikt bijv. ook kleinere klopsensoren dan opel/GM.
Ik rij zelf met een bosch/VW sensor rond, met een instelbare filter eraan en ik vind het maar kut werken. Die shit staat nu te piggybacken en ik denk er niet over om het direct te koppelen aan mn ontsteking, omdat er gewoon teveel ruis langs de filter komt.
Dat zal ongetwijfeld aan de sensor zelf en de filter liggen, maar het is helemaal geen 100% foolproof systeem.
En, net als bij lambdaregeling, gebruiken fabrikanten de pingelfeedback ook alleen maar in een bepaalde range, dus niet bij stationair of volgas (goh, waar heb je het het liefst... volgas), maar ergens in het middengebied.
Leuk project en ik zou het ook gewoon lekker doen, maar verwacht er niet van dat je een tovermanier hebt om je motor 1000x efficienter te laten lopen.
Ik had zelf wat interessantere ideeën die direct betrekking hebben op de bovengenoemde verbrandingsdruk, maar daar moet ik nog even wat verder over nadenken.
In het kort is eigenlijk het enige waar je zon sensor voor kunt gebruiken, het zorgen dat je iig een indicatie hebt als je blok veel herrie maakt maar echt afstellen aan de hand van zoiets heb ik weinig vertrouwen in.
edit: oja, bij mij werkt de sensor dus ook niet al te fris omdat mijn blok blijkbaar behoorlijk rumoerig is (kleppen etc). Bij een tweetakt zou je dat misschien juist minder kunnen hebben. Kijk goed waar sensors gemonteerd worden. Ik ken mensen die met een hamertje en een oscilloscoop hebben bepaald waar ze het beste de sensor konden monteren voor het meest nauwkeurige signaal.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 19-6-2010 om 22:16 uur.
met een goed filter moet je er toch wel een redelijk signaal uit kunnen krijgen? volgens mij zijn er wel auto's die de ontsteking volledig op zo'n sensor afregelen. dan moet dat op een brommertje toch ook wel lukken?
ik heb hier ook een bosch sensor, met een M8 gat erin, dus de meest logische plek om em te monteren lijkt me op een tapeind in de cilinderkop. dat is het enige M8 draad op een MT blok, en je meet direct op het punt waar het pingelen vandaan komt.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Begrijp ik het nou goed dat je ook een systeem wilt maken dat je ontsteking aanpast op het moment dat hij een pingel detecteerd?
Dat is allemaal te moeilijk joh, ik dacht dat je bijv gewoon een rood lampje op je stuur wou maken wat even gaat branden als de sensor een detonatie opmerkt, zodat je op die manier grenzen kan opzoeken.
eerst maak ik er gewoon een lampje ofzo op ja, en als het goed werkt bouw ik er een CDI omheen.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
[...]
er wordt wel duidelijk gemaakt dat n turbo zonder pingelsensor onbetrouwbaar is.
[...]
Als je nou informatie van die mensen kan vinden/krijgen, dan scheelt je dat zelf vast weer een hoop gezoek.
Maar wat betreft het afstellen v.d sensor naar de juiste frequenties, kwestie zoals martijn al zegt van experimenten met n oscilloscoop, en idd zoals je zelf ook al aangeeft trillingsbronnen buitenspel zetten.. Ik vermoed persoonlijk dat de 2takt uitlaat ook n factor meespeelt, gezien daarbinnen ook het e.e.a. aan frequenties afspeelt wat via n metalen ophanging onmiddelijk aan je hele frame en vaak motor meegegeven wordt. Maar praktijk ervaring heb ik hier zelf niet mee dus.
Dat pingelen kunstmatig opwekken kan je natuurlijk het beste met n zo goedkoop / simpel mogelijk ac blokje proberen. balansas is geen must, krukas ff uitlijnen is ook niet al te ingewikkeld, kwestie van n frame hebben waarin je m kan ronddraaien (ik had zelf iets in de bankschroef geprutst), meetklokje(s) op magneetvoet, en n koperen/bronzen moker dan kan je daarna altijd nog voor overige AC setups met bepaalde cc's gaan berekenen.
bij LC zit je trouwens ook met n ronddraaiende waterpomp die ook weer trillingen af kan geven, maar als dat in precies hetzelfde frequentie bereik valt die kans acht ik vrij klein..
ik ben niet heel bang dat mechanisch lawaai rond dezelfde frequentie zit als het pingelen. pingelen heeft een vrij apart geluid, dat moet wel duidelijk te onderscheiden zijn van bv ratelende zuigerveren. daarnaast komt pingelen alleen voor rond BDP, daar kun je het filter misschien ook nog op afregelen, dus dat hij alleen signaal opneemt tussen bv -10° en +45° BDP
kunstmatig laten pingelen moet ook geen groot probleem zijn, een paar seonden pingelen hoeft toch niet direct schade te veroorzaken? er komen hooguit wat putjes in de kop/zuiger.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Blukaap2 |
20-6-2010 23:59 |
Posts: 9956 |
Voor wat betreft die lambdasonde: pak een wideband systeem (~150-250 euro) of pak niks, zo'n 1/2/3/4 draads ding waar je een voltmetertje aan hangt is behoorlijk zinloos en alleen handig om m zuiniger mee te krijgen op deellast.
Vollast weet je nooit precies wat ie nou aangeeft omdat het uitgangssignaal sterk beinvloed wordt door de temperatuur van het ding.
Pingelsensor zal trouwens vanuit de fabrikanten wel 'ietwat' geld vrijgemaakt zijn om te onderzoeken welk signaal het ding wanneer afgeeft en wat nu wel en niet nuttige info is, dus onderschat dat niet.
Ideale ontstekingstijdstip bepalen is trouwens een kwestie van heel lang op een vermogensbank proberen, het kan bv goed zijn dat je nooit in de buurt van de pingelgrens komt voordat je vermogen afneemt.
|
|
Stoere brommers |
|
Dit topic is 3852 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|