Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Tunen van de cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1078 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Tunen van de cilinder
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3629 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pixl 2-3-2010 21:47 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
2 dus.


Jaa, dankje

dan zou volgens de volgende berekening: (a/360) * 2pi * straal de uitlaatpoort verbreed kunnen worden tot 34 mm. a is daarin de middelpuntshoek van de cirkel.

bron over die formule; http://home.hccnet.n...dialen/radialen.html

gelijk bovenaan

edit; boring is 41.75 mm

als iemand me dan zou willen / kunnen vertellen waar ik mijn uitlaatpoort het best kan verbreden voor meer kracht bovenin en als het mogelijk is in combinatie met die kracht bovenin ook graag wat extra kracht onderin toerental

Maarja, als dat niet mogelijk is dan is bovenin toeren genoeg

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 2-3-2010 om 21:50 uur.
 
So fuckin' what!?
kenny77 2-3-2010 21:53 Print reply

Posts: 29286
Met een boring van 41.75mm wat je zei.
Zou je volgens het excel bestand hem op de poortmap(!) 29.5 mm breed kunnen maken (=65%) dan het het in de cilinder 27.14 mm.

41.75 x 0.65 = 27.1375 wat hij dus in de cilinder is, via het excel bestandje kom je dan aan de waarde die je op de poortmap moet aftekenen.


 
Pixl 3-3-2010 7:32 Print reply

Posts: 3125
Ja ik zie het, ik krijg dat er ook uit met die excel sheet..

maar met die formule die ik hierboven gaf kom ik nog steeds op 34mm breed op poortmap uit.. ik zal vandaag m'n natuurkunde leraar eens vragen
 
So fuckin' what!?
BIET 3-3-2010 11:58 Print reply

Posts: 22355
no man, dat komt overeen met 1 . Je doet je poortmap maken, laat er even een formule op los voor poortmapcorrectie, staat volgens mij ook in het bekende excel bestandje. Maak je poort gewoon 68% van de boring en dan zit je veilig. Als je timingen echt zo kloppen, wat best appart is vind ik , bd van 22 . Dan kan je de uitlaatpoort best nog wel wat omhoog halen. Verder zou je de inlaat wat kunnen vergroten.

Als je harder wilt optrekken kan je btw ook gewoon een grotere carb plaatsen .
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
kenny77 3-3-2010 12:07 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pixl
Ja ik zie het, ik krijg dat er ook uit met die excel sheet..

maar met die formule die ik hierboven gaf kom ik nog steeds op 34mm breed op poortmap uit.. ik zal vandaag m'n natuurkunde leraar eens vragen


Ik denk dat je ergens een fout maakt.

Ik heb hem ook net berekend:
(even foto gemaakt van het blaadje , is makkelijker dan typen. )

Ik kom ook op 29.5mm uit, wat het excel bestand ook zei (bij 65% dan) .



Laat me anders eens jouw berekening zien.

Ik hoop niet dat je hem al 34mm hebt gemaakt

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 3-3-2010 om 12:07 uur.
 
Pixl 3-3-2010 14:08 Print reply

Posts: 3125
Nee ik heb 'm nog geen 34mm gemaakt daar zou ik sowieso mee gewacht hebben tot zaterdag. hoe ik het berekend heb;

65% van de boring is dus 41.75*0.65 = 27.1375

en als je dan die 27.1375 op die afbeelding die ik had gepost als ?2 zet, dan is ?1 (94/360)*2pi*20.875 = 34.2

die formule staat wel uitleg hier bovenaan de pagina

@ biet, standaart is de uitlaatpoort al 27 breed, zal toch niet zo zijn dat er niets aan te verbreden valt ik heb 'm nu ook al op z'n 29.5 en dat gaat nog steeds goed

hoeveel raad je dan aan om de inlaatpoort te verhogen / verbreden? En dat sneller optrekken ook met een grotere carb gaat weet ik, maar ik wil het juist eens proberen dmv aanpassen van de cilinder om weer eens wat te leren andere carb monteren en afstellen is niet zo'n kunst

btw biet, als je wil narekenen; uitlaatpoort is nu 17mm hoog, spoelpoorten 10mm, deckheight is 1 en de drijfstanglengte heb ik steeds 2x slag genomen, 37.8*2 = 75.6 dus maar volgens die sheet is dat 81.5

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 3-3-2010 om 14:09 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 3-3-2010 om 14:35 uur.
 
So fuckin' what!?
kenny77 3-3-2010 16:47 Print reply

Posts: 29286
Hoe kom je aan die 94 graden dan?

Ik kom namelijk op 81.08 graden uit.

als ik even terug ga rekenen

37.8mm is de slag, uitlaatpoort is 17mm hoog en 1mm deck height

dan zou het dus betekenen dat je uitlaatpoort 37.8 - 17mm = 20.8 mm hoog is tot de rand van de cilinder?

dan zou je de uitlaatpoort op 187 graden hebben.

Kan je niet even precies opmeten met schuifmaat in de cilinder, hoe hoog de spoelpoort en uitlaatpoort zijn (bovenkant poort to rand van de cilinder)


 
Pixl 3-3-2010 17:11 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Hoe kom je aan die 94 graden dan?

Ik kom namelijk op 81.08 graden uit.

als ik even terug ga rekenen

37.8mm is de slag, uitlaatpoort is 17mm hoog en 1mm deck height

dan zou het dus betekenen dat je uitlaatpoort 37.8 - 17mm = 20.8 mm hoog is tot de rand van de cilinder?

dan zou je de uitlaatpoort op 187 graden hebben.

Kan je niet even precies opmeten met schuifmaat in de cilinder, hoe hoog de spoelpoort en uitlaatpoort zijn (bovenkant poort to rand van de cilinder)




uitlaatpoort tot rand van de cilinder is 21mm ja. ik kom aan die 94 graden door een lijn te trekken door de uiteinden van ?2 en het midden van de cirkel. Hoek tussen die twee lijnen is dan 94 graden dacht ik.
 
So fuckin' what!?
kenny77 3-3-2010 17:14 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]


uitlaatpoort tot rand van de cilinder is 21mm ja. ik kom aan die 94 graden door een lijn te trekken door de uiteinden van ?2 en het midden van de cirkel. Hoek tussen die twee lijnen is dan 94 graden dacht ik.



Laat je berekening eens zien hoe je dat hebt gedaan.
(gewoon nieuwsgierig )

Ik heb namelijk op de zelfde manier gedaan, maar kom op 81.08 graden uit.

En hoe hoog is de spoelpoort?
Want als je daar het zelfde mee doet dan kom je over de 140 graden uit, dus ik verwacht dat de spoelpoort iets lager zit als de uitlaatpoort
 
Pixl 3-3-2010 17:44 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]



Laat je berekening eens zien hoe je dat hebt gedaan.
(gewoon nieuwsgierig )

Ik heb namelijk op de zelfde manier gedaan, maar kom op 81.08 graden uit.

En hoe hoog is de spoelpoort?
Want als je daar het zelfde mee doet dan kom je over de 140 graden uit, dus ik verwacht dat de spoelpoort iets lager zit als de uitlaatpoort


de spoelpoorten zijn 10mm hoog

Ik zal zo na het eten alle berekeningen enzo nog eens op een blaadje zetten en ff posten

ik ben trouwens steeds uit gegaan van 68 procent, omdat je dit ook wel eens ziet, of is dit teveel?
 
So fuckin' what!?
kenny77 3-3-2010 17:47 Print reply

Posts: 29286
die zijn 10mm hoog inderdaad.
37.8-10 = 27.8mm van poort tot cilinder rand, weet het niet meer precies en kwam op rond de 140 graden via het excel bestandje

Ik heb hier ook een poortmap liggen van een 50cc suzuki tsx cilinder en daar zitten de spoelpoorten onder de lijn van de zuiger als die op het ODP staat.

Dus die kan ik zelf niet aflijden

Is goed.

Als Adriƫn zegt dat het goed is ga er dan maar van uit, hij heeft veel meer kennis erover dan mij.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 3-3-2010 om 17:48 uur.
 
Pixl 3-3-2010 18:46 Print reply

Posts: 3125
Hierbij mijn berekeningen :


 
So fuckin' what!?
kenny77 3-3-2010 18:53 Print reply

Posts: 29286
Bij 68% kom ik voor alfa op 85.68 graden uit en dan voor de poortmap 31.21

dus hoe doe je de 88 graden berekenen?

Want net had je nog 94 graden voor alfa

Zit nu wel niet meer zo veel verschil tussen.

Maarja dit zijn allemaal post voor niks, aangezien het excel programma prima werkt.
 
Pixl 3-3-2010 18:56 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Bij 68% kom ik voor alfa op 85.68 graden uit en dan voor de poortmap 31.21

dus hoe doe je de 88 graden berekenen?

Want net had je nog 94 graden voor alfa

Zit nu wel niet meer zo veel verschil tussen.

Maarja dit zijn allemaal post voor niks, aangezien het excel programma prima werkt.


Haha dat laatste geef ik je gelijk in, maar ik wil graag weten hoe dat allemaal gaat enzo, dus wil ik het toch zo doen

en verder, ik teken die lijntjes gewoon uit en dan met geo erlangs leggen met cosinus en sinus enzo ben ik niet echt top, ik kan het wel maar dan duurt dat nogal ik zal zo eens kijken of ik er wat van kan maken

en er zit idd niet heel veel verschil meer tussen


ik bedenk me nu dat die hoeken niet te berekenen zijn met goniometrie dinges want er zit geen rechte hoek in..

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 3-3-2010 om 19:00 uur.
 
So fuckin' what!?
kenny77 3-3-2010 19:03 Print reply

Posts: 29286
Zeker goed dat je wilt weten waarmee je mee bezig bent.

aha vandaar.
Hier moet je cosinus gebruiken.
Kleine ezelsbrug sos cos toa
Sinus= Overstaande / Schuine
Cosinus = Overstaande / Schuine
Tangens = Overstaande / Aanliggende



zo onthoud ik het dan gaat het prima en is net iets nauwkeuriger, zit weer bijna 1mm verschil tussen , het lijkt niet veel maar kans soms al te veel zijn.

Je pakt dan de driehoek die deel je door 2en zodat je een hoek van 90 graden hebt, dan deel je de 68% van de boring door 2en (omdat je nu 2 driehoeken hebt)

En dan met de sinus (tot de macht -1, dan krijg je grades) en dan dat antwoord weer x 2 om de hoek alfa uit te krijgen.

Het zelfde wat ik bij de bovenstaande berekening heb gedaan.

 

Dit topic is 3629 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved