Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Tunen van de cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1023 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Tunen van de cilinder
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 3591 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pixl 1-3-2010 15:30 Print topicpost

Posts: 3125
Ik heb deze vraag net ook al in het kvt gesteld, maar toen bedacht ik me dat het misschien wel handig was hierover een topic te maken zodat ik hier met alle vragen over terecht kan, dat is dus dit topic.

ik ben een beetje aan het proberen met tunen van de uitlaatpoort van de cilinder, deze heb ik nu een stukje omhoog gehaald en aan beide kanten een stukje opzij, maar nu loopt hij minder snel als hiervoor? Ik heb hem natijd wel afgesteld, maar bovenin toeren (vanaf de 9k) trekt ie echt voor geen meter meer door.. Hiervoor trok ie goed door tot een top van 10k, waar zou dit aan kunnen liggen?

m'n setup:
Suzuki TSX
50cc snel (met bijgewerkte uitlaatpoort)
16mm mikuni carb met sproeier 94
proma uitlaat
std luchtfilter

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 1-3-2010 om 15:31 uur.
 
So fuckin' what!?

ikkejw 1-3-2010 16:06 Print reply

Posts: 9886
misschien is nu je blowdown te hoog, waardoor je geen bruikbare powerband overhoudt. wat zijn je timingen nu?

kan ook zijn dat je uitlaat of cilinderkop te laagtoerig is, en nu totaal niet meer overeenkomt met je cilinder.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Pixl 1-3-2010 16:13 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
misschien is nu je blowdown te hoog, waardoor je geen bruikbare powerband overhoudt. wat zijn je timingen nu?

kan ook zijn dat je uitlaat of cilinderkop te laagtoerig is, en nu totaal niet meer overeenkomt met je cilinder.


Ik heb de blowdown enzo wel ergens berekend liggen, maar niet zo bij de hand. Die is nu iets van 20 dacht ik, nog niet echt hoog volgens mij.

edit: blowdown is 22

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 1-3-2010 om 17:09 uur.
 
So fuckin' what!?
kenny77 1-3-2010 17:09 Print reply

Posts: 29286
Het is misschien handig als je een poortmap van van te voren plaats en hoe die nu is.
en de timingen hoe die was en hoe die nu is.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 1-3-2010 om 17:10 uur.
 
Pixl 1-3-2010 17:13 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Het is misschien handig als je een poortmap van van te voren plaats en hoe die nu is.
en de timingen hoe die was en hoe die nu is.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 1-3-2010 om 17:10 uur.


De scanner werkt op het moment niet, dus poortmapjes inscannen word niet echt wat. De uitlaatpoort heb ik 2mm opgehoogd en aan beide kanten 1mm breder gemaakt.

de timingen waren:
uitlaatpoort; 164 graden
spoelpoorten; 128 graden

en die zijn nu:
uitlaatpoort; 172 graden
spoelpoorten nog steeds 128 graden

ik heb trouwens de uitlaatpoort zoveel mogelijk in z'n originele vorm gelaten zegmaar, dus ook overal evenveel verbreed.. of had ik alleen aan de onderkant de boel moeten verbreden?

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 1-3-2010 om 17:14 uur.
 
So fuckin' what!?
kenny77 1-3-2010 17:21 Print reply

Posts: 29286
Met foto apparaat , doe ik ook altijd.

Maar de timingen liggen in iedergeval niet te hoog.

Zoals ik het gemerkt hebt is als je de uitlaatpoort breed maakt aan de bovenkant dat hij het vermogen meer in een smaller gebied, maar wel iets krachter erin komt.
Dan bijv, de uitlaatpoort in het midden het breedste maken, dan loop het vermogen gelijdelijker op.
(kan het me ook verbeeld hebben, maargoed. )
Uitlaatpoort hoeft niet zo breed te zijn onderin.
 
Pixl 1-3-2010 17:25 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Met foto apparaat , doe ik ook altijd.

Maar de timingen liggen in iedergeval niet te hoog.

Zoals ik het gemerkt hebt is als je de uitlaatpoort breed maakt aan de bovenkant dat hij het vermogen meer in een smaller gebied, maar wel iets krachter erin komt.
Dan bijv, de uitlaatpoort in het midden het breedste maken, dan loop het vermogen gelijdelijker op.
(kan het me ook verbeeld hebben, maargoed. )
Uitlaatpoort hoeft niet zo breed te zijn onderin.


Ghehe, "foto apparaat" klinkt zo lekker ouderwets ik snap je wel natuurlijk, maar vind ik ff grappig

maar dat kan ik zo wel ff doen dan ja, ik ben alleen stom vergeten om een poortmapje te maken van hoe 't nu is.

En opzich hoeft het vermogen niet geleidelijker op te lopen, ik wil alleen bovenin meer toeren. Of zou ik dat ook kunnen bereiken met het verbreden van de uitlaatpoort in het midden?
 
So fuckin' what!?
kenny77 1-3-2010 17:28 Print reply

Posts: 29286
Hehe, ik ben ouderwets.

Dat kan je ook wel bereiken met de uitlaatpoort in het midden verbreden.
 
Pixl 1-3-2010 17:45 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Hehe, ik ben ouderwets.

Dat kan je ook wel bereiken met de uitlaatpoort in het midden verbreden.


Ghehe oké


Oké, en wat zou het resultaat zijn als ik hem alleen onderaan zou verbreden (gewoon een kennisvraagje).
 
So fuckin' what!?
ChielTZR 1-3-2010 17:48 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Hehe, ik ben ouderwets.

Dat kan je ook wel bereiken met de uitlaatpoort in het midden verbreden.


Stel dat je voor de uiterste waarden gaat, is het dan niet belangrijk dat de vorm van je poort enigzins rond blijft om schade te voorkomen?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
kenny77 1-3-2010 17:55 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]
Ghehe oké


Oké, en wat zou het resultaat zijn als ik hem alleen onderaan zou verbreden (gewoon een kennisvraagje).


Ik zou het je niet kunnen vertellen.
Zo veel kennis heb ik niet.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


Stel dat je voor de uiterste waarden gaat, is het dan niet belangrijk dat de vorm van je poort enigzins rond blijft om schade te voorkomen?



rond geeft inderdaad minder slijtage dan bijv een vierkante vorm.
 
Pixl 1-3-2010 18:00 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Ik zou het je niet kunnen vertellen.
Zo veel kennis heb ik niet.

[...]



rond geeft inderdaad minder slijtage dan bijv een vierkante vorm.


oké, iig bedankt voor de info tot nu toe
 
So fuckin' what!?
Pixl 2-3-2010 21:08 Print reply

Posts: 3125
Ik zit al een paar dagen met het probleem dat ik niet weet hoe die uitlaatpoort nou 65% breed mag zijn, is dat op de poortmap, of van kant tot kant in de cilinder?

afbeelding:



bij ?1 zou je 65% op de poortmap hebben, bij ?2 is het van kant tot kant in de cilinder.
 
So fuckin' what!?
kenny77 2-3-2010 21:31 Print reply

Posts: 29286
65% van de boring.

anders download hier excel bestandje wat in dit profiel staat: http://www.brommerforum.nl/user/1844

Handig.
 
Pixl 2-3-2010 21:35 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
65% van de boring.

anders download hier excel bestandje wat in dit profiel staat: http://www.brommerforum.nl/user/1844

Handig.


Ja 65% van de boring snap ik maar, komt dat dan overeen met ?1 of ?2 (op de afbeelding)? sorry als ik een beetje lastig ben, maar ik kom daar maar niet over uit :p

btw bedankt voor de link naar dat excel bestandje

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 2-3-2010 om 21:38 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Pixl op 2-3-2010 om 21:41 uur.
 
So fuckin' what!?
kenny77 2-3-2010 21:44 Print reply

Posts: 29286
2 dus.
 

Dit topic is 3591 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved