Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Wat voor motortje?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 437 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Wat voor motortje?
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4531 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joel_koningslust 8-6-2009 21:35 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Twizz
[...]

Hmm ik denk dat dit niet gaat lukken.. Maw: ik wil wel met zoveel mogeljk alu werken, maar wss word dit heel veel boutjeswerk enzo..



veel boutjeswerk is niet aan te raden. het kan behoorlijk gaan resoneren als zon propelortje 30k toeren draait. met die trillingen trillen zelfs borgmoeren los
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Hells Hobbit 8-6-2009 21:36 Print reply

Posts: 1793
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Twizz
[...]

Hmm ik denk dat dit niet gaat lukken.. Maw: ik wil wel met zoveel mogeljk alu werken, maar wss word dit heel veel boutjeswerk enzo..


je constructie zal in ijzer (soortelijke massa 7kg/dm3) eens zo zwaar zijn als wanneer je hem van even sterk alu (soortelijke massa 2.7kg/dm3 is veel lichter maar tevens zwakker dus meer materiaal nodig)maakt.

ofwel: flink afvallen als je hem van ijzer wil maken.

Dit bericht is gewijzigd door Hells Hobbit op 8-6-2009 om 21:38 uur.
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 8-6-2009 21:41 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



veel boutjeswerk is niet aan te raden. het kan behoorlijk gaan resoneren als zon propelortje 30k toeren draait. met die trillingen trillen zelfs borgmoeren los


Boor je een gat in de bout en een splitpen erdoor. Zo worden ook vliegtuigmoeren geborgd .
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
pckor 8-6-2009 21:44 Print reply

Posts: 1364
Alu is niet zo sterk als ijzer hoor.
Je hebt wel gelijk dat het lichter is en is ook wel beter.
Maar als je een motortje wil dat zoveel toeren draait kun je beter een ophanging maken van ijzer, en dat dan met rubbers aan de rest van het frame vastmaken.
 
rik hulkenberg 8-6-2009 21:49 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
Alu is niet zo sterk als ijzer hoor.
Je hebt wel gelijk dat het lichter is en is ook wel beter.
Maar als je een motortje wil dat zoveel toeren draait kun je beter een ophanging maken van ijzer, en dat dan met rubbers aan de rest van het frame vastmaken.

als je dezelfde sterkte als staal wilt hebben, zul je het aluminium 3 keer zo dik moeten maken maar dan kom je ongeveer op hetzelfe gewicht uit
alleen het voordeel is een aluminium constructie is veel stijver dan een stalen constructie
 
Hells Hobbit 8-6-2009 21:50 Print reply

Posts: 1793
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
Alu is niet zo sterk als ijzer hoor.
Je hebt wel gelijk dat het lichter is en is ook wel beter.
Maar als je een motortje wil dat zoveel toeren draait kun je beter een ophanging maken van ijzer, en dat dan met rubbers aan de rest van het frame vastmaken.


ik zeg ook: het is zwakker en 3x lichter, als je de constructie dan even sterk wil maken heb je nog maar een gewichts besparing van 2x

blokje draait geen 30k en de propellor moet sowieso gebalanceerd worden anders gaat het sowieso niet goed. Uiteraard trilt het maar niet meer dan een normaal motorblok dus nylocborgmoertjes overal of evt nordlock alles op moment aandraaien als je een momentsleutel hebt en zo nu en dan kijken of ze losser zijn gaan zitten.
Eerst een proefrun maken door gewoon rondje te rijden zonder op te stijgen en voor elke vlucht inspectie doen.
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 8-6-2009 21:51 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]

als je dezelfde sterkte als staal wilt hebben, zul je het aluminium 3 keer zo dik moeten maken maar dan kom je ongeveer op hetzelfe gewicht uit
alleen het voordeel is een aluminium constructie is veel stijver dan een stalen constructie


Het ligt allemaal iets anders.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
rik hulkenberg 8-6-2009 21:54 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gary
[...]


Het ligt allemaal iets anders.

dit is mij geleerd op school
 
Gary - Forum en Gallery Moderator 8-6-2009 21:55 Print reply

Posts: 12846
Ik weet niet wat voor opleiding/studie je doet, maar ik studeer Werktuigbouwkunde en staal/aluminium ligt allemaal iets anders dan '3x zo dik maken'. Je kan namelijk ook je constructie aanpassen .

Edit: we wijken een beetje af .

Dit bericht is gewijzigd door Gary op 8-6-2009 om 21:56 uur.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
rik hulkenberg 8-6-2009 21:58 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gary
Ik weet niet wat voor opleiding/studie je doet, maar ik studeer Werktuigbouwkunde en staal/aluminium ligt allemaal iets anders dan '3x zo dik maken'. Je kan namelijk ook je constructie aanpassen .

Edit: we wijken een beetje af .

Dit bericht is gewijzigd door Gary op 8-6-2009 om 21:56 uur.

ohh ik begrijp je

je bedoelt de vorm aanpassen zodat het dezelfde sterkte heeft

ik doe fietstechniek
 
Hells Hobbit 8-6-2009 22:11 Print reply

Posts: 1793
om de alu/staal kwestie weer op het blokje te betrekken:

ik zou een blok met alu carter nemen,
mocht je royalclub en mij gelukkig willen maken en voor de pulsjet gaan dan zou ik juist niet voor aluminium gaan.

versnellingsbak van een blok afslijpen lijkt me niet handig overigens aangezien je geen aluminum kan lassen, dan krijg je hem niet meer bevestigd. Alle assen en lagers demonteren lijkt me wijzer. Eventueel enkel een aantal tandwielen verwijderen en slechts 1 paar tandwielen laten zitten. Dan heb je meteen een mogelijkheid om je propeller op juiste toerental af te regelen en heeft je blokje meteen een goede uitgaande as.
 
tomtomgo 8-6-2009 23:05 Print reply

Posts: 455
gewoon een 15pk of meet B&S of honda motortje wat je vaak op grasmaaiers tegen komt, is veel van te krijgen op internet
 
bitter schuin dr in als recht dr neffe
Martijn II - Forum en Sales Moderator 8-6-2009 23:09 Print reply

Posts: 9841
ik heb nog een ultralightblok liggen

cuyuna als ik me niet vergis... 2cilinder 2t, rond de 400cc iirc... zou oing. 40pk moeten leveren... was bedoeld voor de hovercraft.

electrische start etc etc, 2x 30+ carbs..

alleen heb ik dat ding nooit aan het vonken gekregen, cdi was zo dood als een pier en was van plan gewoon een honda cdi en bobine te gaan gebruiken.

weet verder vrij weinig over dat ding...weet ook niet of ik em wel wegdoe omdat ik die hovercraft nog een keer af moet maken

wat ze ook vaak doen is RD350 blokjes gebruiken...dingen hebben lekker vermogen en zijn licht en compact. Kunt zelfs carter+ bak afzagen als je geen bak wilt.

koppeling lijkt me nergens voor nodig.
 
Too cool for school!
ikkejw 8-6-2009 23:17 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tomtomgo
gewoon een 15pk of meet B&S of honda motortje wat je vaak op grasmaaiers tegen komt, is veel van te krijgen op internet


die 15PK GX blokken zijn vrij zwaar en draaien net 3500 rpm.

't moet zowiezo een 2takt zijn, anders kun je niet schuin vliegen. en bij 15+ PK denk ik aan een crossmotorblok, alleen ben ik bang dat dat iets te onbetrouwbaar is.

scoor wel een goeie parachute en zorg dat er niks boven je zit, mocht het een keer verkeerd gaan heb je dan een net iets grotere overlevingskans.

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 8-6-2009 om 23:21 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Martijn II - Forum en Sales Moderator 8-6-2009 23:22 Print reply

Posts: 9841
met een ultralight kun je prima gliden zonder motor...

heb je btw wel een brevet? dat is de reden dat ik nog niet met zoiets begonnen ben
 
Too cool for school!

Dit topic is 4531 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved