Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - elektra
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 9343 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
riccardot |
25-5-2009 13:29 |
Posts: 1096 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: maup
Omdat ik nog wat vraagjes heb over de elektra, heb ik maar ff een nieuw topic geopend..
Ik ga zo onderdelen bestellen maar ik had een vraagje:
kan ik gewoon de oude spanningsregelaar die nu in m'n arola zit blijven gebruiken of moet er een van een zip in?
opzich hoeft dit toch niet want het is allebei 12 volt?
de cdi/bobine van een zip heb ik al..
Hoe ziet die spanningsregelaar eruit? Als die zoals van een auto is moet je hem vervangen want dan hou je wisselspanning.
Waarschijnlijk heb je een spanningsregelaar/gelijkrichter combinatie en kun je hem laten zitten
|
|
|
|
Maup |
25-5-2009 14:47 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
[...]
Hoe ziet die spanningsregelaar eruit? Als die zoals van een auto is moet je hem vervangen want dan hou je wisselspanning.
Waarschijnlijk heb je een spanningsregelaar/gelijkrichter combinatie en kun je hem laten zitten
hier de picca's van m'n arola elektronica,
(is niet m'n eigen cdi maar k was ff vergeten foto te maken)
volgens mij is het zo:
ijzeren ronde ding: gelijkrichter
rode ronde ding: bobine
rode vierkante ding: cdi (weet ik zeker)
ijzeren vierkante ding: spanningsregelaar
(correct me if i'm wrong)
hier trouwens nog het elektrisch schema van me arola:
en de lettercode:
maarja, m'n accu word toch ook opgeladen en dat is toch ook gelijkstroom?
Dit bericht is gewijzigd door maup op 25-5-2009 om 14:50 uur.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
riccardot |
25-5-2009 14:59 |
Posts: 1096 |
Precies.
Wat je zei klopt trouwens bijna, het enige wat niet klopt is dat dat ronde ijzeren ding een gelijkrichter is.
Jij hebt een spanningsregelaar/gelijkrichter in één (blokje met koelribben), die kun je dus gewoon laten zitten.
Kijk maar eens naar het schema, de accu staat rechtstreeks in verbinding met de spanningsregelaar, die levert dus gelijkspanning.
|
|
|
|
Maup |
25-5-2009 15:07 |
Posts: 4353 |
oke thx,
dan hoef ik geen extra spanningsregelaar te kopen
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
rik hulkenberg |
25-5-2009 16:40 |
Posts: 10029 |
ik denk dat dat ronde ding je knipperlicht relais is
|
|
|
|
Maup |
30-5-2009 22:12 |
Posts: 4353 |
ben al weer wat verder..
vandaag koelsysteem en startmotor aangesloten (was lekker simpel) zodat je nog gewoon met contact kan starten..
daarna blok voor het eerst gestart, zonder carterkap, uitlaat, filter en alle andere onnodige meuk. Hij startte in een keer!!
maar het lukt nog niet echt met de draden uit de ontsteking..
er komen dus vier draden uit de ontstekingskap: een grijze, een gele, een blauwe en een groene..
eerst maar even de elektrische schema's:
arola:
lettercode
zip:(is wel van een runner maar t is geloof ik hetzelfde)
wat vaag is: op het schema zie ik maar drie draden uit de spoel komen
weet iemand:
*hoe ik de zip draden aan de spanningsregelaar moet maken om de accu op te laden en alles te laten werken,
*welke draden ik moet aansluiten om de motor met het contact (eventueel stop-knop) uit te zetten?
*hoe de elektrische choke moet worden aangesloten (gewoon een constante 12v spanning toch?)
alvast bedankt, ik kom er nl zelf niet echt meer uit...
Dit bericht is gewijzigd door maup op 30-5-2009 om 22:13 uur.
Dit bericht is gewijzigd door maup op 12-6-2009 om 16:37 uur.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Maup |
31-5-2009 9:23 |
Posts: 4353 |
ik ben er inmiddels achter dat de laadspoel op de punten 5,6,7 als volgt moet worden aangesloten:
5 4: veldklem van de spoel (geen idee wat het is)
6 5: - pool van de ontsteking (dacht altijd dat het wisselspanning was )
7 6: + pool van de spoel
maar hoe weet ik nou wat de veldklem is, want ik heb vier draden (en een multimeter )....
edit: hmm.... m'n spanningsregelaar heeft maar 6 aansluitpunten, dan word het denkz 4,5 6
Dit bericht is gewijzigd door maup op 31-5-2009 om 9:32 uur.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Maup |
1-6-2009 22:04 |
Posts: 4353 |
nog een vraagje:
hoe zet ik me blok normaal uit? Moet je dan met een draad "kortsluiting" maken of juist een draad onderbreken?
Nu stop ik gewoon m'n vinger in m'n carb of trek ik me bougie eraf (doe ik nu ook niet meer omdat ik telkens een opdonder kreeg )
maar dat is allebei niet echt ideaal...
Dit bericht is gewijzigd door maup op 1-6-2009 om 22:04 uur.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
tsxhunter |
1-6-2009 22:11 |
|
Maup |
1-6-2009 23:04 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
[...]
een draad onderbreken, met kortsluiting kan je steeds nieuwe zekeringen halen
oke, moet ik dan een draad van m'n ontsteking naar de cdi onderbreken? Zo ja, welke?
Ik heb ook weleens gezien dat er door middel van een schakelaar een draad met de massa moest worden verbonden om de motor uit te zetten... Maarja, dat moet dus niet bij een scooterblok?..
Dit bericht is gewijzigd door maup op 1-6-2009 om 23:08 uur.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Vehikel |
1-6-2009 23:12 |
Posts: 2903 |
Je kan de spanning dat uit de ontstekingsspoel komt, laten kortsluiten met massa. Dat is wat ik meestal doe.
Je maakt dan een aftakking hiervan, en leidt het draadje naar een schakelaartje waarmee je het aan massa kan verbinden. Het beste is om een maak-schakelaartje te nemen, die dus de boel alleen bij indrukken verbind.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Maup |
2-6-2009 16:07 |
Posts: 4353 |
is dat niet slecht voor de spoel o.i.d??
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Vehikel |
2-6-2009 22:04 |
Posts: 2903 |
Nee hoor, het is maar een hele kleine stroom dat er loopt, alleen de spanning is zeer hoog, maar dat kan geen kwaad.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
mtx-motard |
2-6-2009 22:08 |
Posts: 14947 |
komt er geen ''kortsluiting' draad uit je cdi unit??
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
Maup |
2-6-2009 23:15 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
komt er geen ''kortsluiting' draad uit je cdi unit??
aan de cdi zitten 5 aansluitingen, waaronder eentje voor de bougie en een massa.
daarnaast zijn er dus drie stekkerverbindingen met een gekleurde sticker erboven. (groen, wit, rood).
Vanuit m'n blok komt een kabelstreng met drie kabels: groen geel rood. Die heb ik aangesloten in m'n cdi volgens de kleur sticker (wel de gele kabel op de witte sticker).
ik denk dus niet dat er een draad over is.
Verder komt er nog een streng met 4 kabels uit m'n blok: dit zullen wel twee wisselspanningkabels van de spoel zijn en een veldklem (las ik ergens op internet).
Maarja, wat die vierde dan is????....
Dit bericht is gewijzigd door maup op 2-6-2009 om 23:16 uur.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Dit topic is 9343 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|