Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - Yamaha FS1 sobw-racer [Algemene vra...
|
Pagina 2 van 5
|
Dit topic is 8689 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
degoelaman |
20-4-2009 23:30 |
Posts: 136 |
ja naja ik heb eigelijk alleen maar een rechter carterhelft en een rechter carterkap nodig voor de rest zijn de spulle wel makelijk aan te komen of zelf te maken. Maar idd wat je zegt het kost wel wat vaak
|
|
Yamaha FS1 SOBW-Racer |
|
dirktimmer |
21-4-2009 10:09 |
Posts: 1737 |
als je serieus mee wilt rijden zul je toch moeten investeren met die ouwe 2ehands troep wordt het niet wat.
Blokje laten reviseren zou al een hoop schelen, bigend vervangen voor goed spul, cilinder professioneel laten tunen, zaak goed laten afstellen met een laptop ernaast, ga maar door.
|
|
|
|
degoelaman |
21-4-2009 10:15 |
Posts: 136 |
Blokje reviseren ga ik zelf doen, ik moet nog even kijken of ik me bigend vervang of gewoon compleet nieuwe (snellere) krukas koop, cilinder ga ik zelf proberen te tunen en ken wel iemand die me daar mee wel kan helpen en hoe bedoel je de zaak goed laten afstellen met een laptop er naast? wat wil je met die laptop doen?
|
|
Yamaha FS1 SOBW-Racer |
|
markRD |
21-4-2009 18:25 |
Posts: 1181 |
Ik denk niet dat je moet beginnen met een fs1 imi cilinder, die koelribben zijn veels te klein, gietijzer en ook nog echt slechte kwaliteit.. Een kreidlercilinder misschien wat?!
|
|
|
|
-Tom- |
21-4-2009 18:42 |
Posts: 4151 |
Leuk project. Alleen denk ik dat je een verkeerde basis hebt. Om serieus mee te kunnen komen moet je toch wel aan een 5-bak gaan denken i.p.v. de standaard 4-bak. Het gat tussen de 3 en de 4 is best groot.
Zowiezo zou ik geen FS1 cilinder als basis nemen. Als je het low-budget wilt doen, pak dan een Yamaha RD cilinder. Past er zo op. En daar zijn standaard al veel leukere cilinders voor te krijgen. De inlaat dek je af en je draait iets van een prop voor het membraangedeelte.
Verder moet je serieus aan je koppeling gaan denken, als je met serieus vermogen wilt gaan rijden. Die standaard 2-plaats koppeling kan wel wat hebben, maar ik dekn dat het met +10 pk's het een heel eind afgelopen is.
Probeer een koppelingshuis van een 80cc FS1 blok of een 100cc FS1 blok (Yamaha YB100 blok) te pakken te krijgen. Daar kunnen standaard 5 platen in. Moet je koppelingskorf op de originele FS1 plaat klinken. Je zal dan wel je rechtercarter (waar "Yam" op staat) moet aanpassen. 3 plaats koppeling past net, voor een 5 plaats moet je het carter openslijpen en een stuk aan lassen.
Overigens past er met heel veel moeite, heel veel tijd, heel veel kennis en een hoop bewerkingen een YZ80 6-bak in, een jongen op ons forum (www.fs1forum.com) is daar nu mee bezig.
Ohjah, voor de roterende inlaatgeilerts, kwa straatgebruik is een membraanblok veel fijner. Bredere powerband en zuiniger. En op top scheelt het niks. Ik heb een roterend FS1 blok liggen, en een membraanblok. Met alle 2 exact dezelfde setup, loopt het membraanblok even hard, maar met een veel bredere powerband.
Dit bericht is gewijzigd door -Tom- op 21-4-2009 om 18:44 uur.
|
|
FTS Member |
|
degoelaman |
21-4-2009 21:03 |
Posts: 136 |
Nee maar ik heb deze imi cilinder erbij gekocht om te kijken als het blok in mekaar zit of het loopt. Maar de bedoeling is idd een andere cilinder en dan zelf bewerkend. Maar ik weet nog niet welke cilinder... Quote: Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik denk niet dat je moet beginnen met een fs1 imi cilinder, die koelribben zijn veels te klein, gietijzer en ook nog echt slechte kwaliteit.. Een kreidlercilinder misschien wat?!
|
|
Yamaha FS1 SOBW-Racer |
|
degoelaman |
21-4-2009 21:20 |
Posts: 136 |
Bedankt voor je vele tips en info
Maar ik zat eerst ook aan een 5-bak te denken maar in de sportklasse in de sobw mag je alleen met een 16mm carb. rijden als je luchtgekoeld rijd en een 4-bak hebt, anders moet je een 12 hebben. Maar ik moet uiteindelijk nog gaan kijken wat dus beter (sneller) is; een 5-bak met een 12 of een 4-bak met een 16.
Maar een rd heeft dus de zelfde slag als een yamaha fs1? want ik was idd al een beetje aan het kijken naar cilinders van andere brommers aangezien er niet zo veel snelle cilinder voor een fs1 te koop zijn en de koelribben idd erg klein zijn.
En de koppeling leek mij ook al een probleem, ik zat al te kijken of een andere zou passen van bijvoorbeeld dus een 80cc. Dus dat komt nog wel goed.
En over het roterende inlaat blok, zou dat niet beter wezen met hogere toerentallen omdat een membraan dan natuurlijk zou kunnen gaan 'zweven' en niet meer afsluiten? Ik weet niet wat voor setup jij op je fs1 blokken hebt zitten? Want omdat een membraan natuurlijk variabel is qua openingstijden heeft het natuurlijk een bredere powerband en minder brandstofverlies bij lagere toerenetallen, maar een roterende inlaat zou je perfect af kunnen stellen voor een hoger toerental. En ik zat ook al een heel klein beetje te denken aan een variabele roterende schijf d.m.v een centrufigaal verlater zoals op sommige onstekingen ook wel zit alleen dan met een vervroeger. Zou dat niet nog een idee zijn?
Nogmaals bedankt voor al je info
Roy Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
Leuk project. Alleen denk ik dat je een verkeerde basis hebt. Om serieus mee te kunnen komen moet je toch wel aan een 5-bak gaan denken i.p.v. de standaard 4-bak. Het gat tussen de 3 en de 4 is best groot.
Zowiezo zou ik geen FS1 cilinder als basis nemen. Als je het low-budget wilt doen, pak dan een Yamaha RD cilinder. Past er zo op. En daar zijn standaard al veel leukere cilinders voor te krijgen. De inlaat dek je af en je draait iets van een prop voor het membraangedeelte.
Verder moet je serieus aan je koppeling gaan denken, als je met serieus vermogen wilt gaan rijden. Die standaard 2-plaats koppeling kan wel wat hebben, maar ik dekn dat het met +10 pk's het een heel eind afgelopen is.
Probeer een koppelingshuis van een 80cc FS1 blok of een 100cc FS1 blok (Yamaha YB100 blok) te pakken te krijgen. Daar kunnen standaard 5 platen in. Moet je koppelingskorf op de originele FS1 plaat klinken. Je zal dan wel je rechtercarter (waar "Yam" op staat) moet aanpassen. 3 plaats koppeling past net, voor een 5 plaats moet je het carter openslijpen en een stuk aan lassen.
Overigens past er met heel veel moeite, heel veel tijd, heel veel kennis en een hoop bewerkingen een YZ80 6-bak in, een jongen op ons forum (www.fs1forum.com) is daar nu mee bezig.
Ohjah, voor de roterende inlaatgeilerts, kwa straatgebruik is een membraanblok veel fijner. Bredere powerband en zuiniger. En op top scheelt het niks. Ik heb een roterend FS1 blok liggen, en een membraanblok. Met alle 2 exact dezelfde setup, loopt het membraanblok even hard, maar met een veel bredere powerband.
Dit bericht is gewijzigd door -Tom- op 21-4-2009 om 18:44 uur.
|
|
Yamaha FS1 SOBW-Racer |
|
kenny77 |
12-5-2009 16:23 |
Posts: 29286 |
persoonlijk denk ik dat je aan die 5 bak erg veel hebt.
omdat je hem dan weer lichter kan vertanden.
zodat de overlapping tussen de versnellingen niet zo groot zijn.
slag tussen fs1 en dt/rd 50 is inderdaad het zelfde, trouwens dit is ook het zelfde als kreidler.
|
|
|
|
yamahadt1986 |
12-5-2009 16:26 |
Posts: 1713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik denk niet dat je moet beginnen met een fs1 imi cilinder, die koelribben zijn veels te klein, gietijzer en ook nog echt slechte kwaliteit.. Een kreidlercilinder misschien wat?!
helemaal mee eens.
|
|
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart! |
|
degoelaman |
12-5-2009 16:42 |
Posts: 136 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
persoonlijk denk ik dat je aan die 5 bak erg veel hebt.
omdat je hem dan weer lichter kan vertanden.
zodat de overlapping tussen de versnellingen niet zo groot zijn.
slag tussen fs1 en dt/rd 50 is inderdaad het zelfde, trouwens dit is ook het zelfde als kreidler.
Ik zelf ben er ook nog niet uit wat nou sneller is, een vierbak met 12mm of een vijfbak met 16mm? Alleen met uitproberen kom je er achter
Maar hebben die cilinders ook dezelfde steek of moet je je tapeinden wel aanpassen met een verzetje o.i.d ?
|
|
Yamaha FS1 SOBW-Racer |
|
kenny77 |
12-5-2009 16:45 |
Posts: 29286 |
van kreidler en fs1?
Dat weet ik niet.
Als die van een fs1 en rd het zelfde zijn zit je met de kelribben die verkeerd staan lijkt me ook niet echt handig.
anders moet je eens in het klein vragen topic vragen hoe de tapeindes van een kreidler staan.
of een oude kapotte 2 dehandse kopen , lijkt me het beste kan je meteen alles goed bekijken of het allemaal uitkomt.
Edit:
je kan trouwens beter gaan kijken voor een Y16P carburateur van een dt80mx die zijn beter als de mikuni 16mm, tenminste bij mij liep die van de dt80 beter.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 12-5-2009 om 16:50 uur.
|
|
|
|
degoelaman |
12-5-2009 16:50 |
Posts: 136 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
van kreidler en fs1?
Dat weet ik niet.
Als die van een fs1 en rd het zelfde zijn zit je met de kelribben die verkeerd staan lijkt me ook niet echt handig.
anders moet je eens in het klein vragen topic vragen hoe de tapeindes van een kreidler staan.
of een oude kapotte 2 dehandse kopen , lijkt me het beste kan je meteen alles goed bekijken of het allemaal uitkomt.
Oke bedankt iig.
Ga idd maar ff een keer kijken of dat gaat passen. En die koelribben kan ik wel bewerken zodat het wel past. ook al moet ik ze dan miss een beetje afzagen, hij heeft dan evegoed meer ribben dan een fs1 cilinder
|
|
Yamaha FS1 SOBW-Racer |
|
kenny77 |
12-5-2009 16:52 |
Posts: 29286 |
de koelribben staan de verkeerde kant op dan heb je alleen de kop die koeld.
rd
fs1
|
|
|
|
degoelaman |
12-5-2009 16:57 |
Posts: 136 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
de koelribben staan de verkeerde kant op dan heb je alleen de kop die koeld.
rd
afbeelding
fs1
afbeelding
Oja je hebt gelijk, sorry ik dacht dat je bedoelde dat ze in de weg zouden zitten
Maar zou dat zo erg zijn de wind kan er toch evegoed wel doorheen dan? Ook al staat de cilinder wat schuiner.
Dit bericht is gewijzigd door degoelaman op 12-5-2009 om 17:02 uur.
|
|
Yamaha FS1 SOBW-Racer |
|
yamahadt1986 |
18-5-2009 16:20 |
Posts: 1713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: degoelaman
[...]
Oja je hebt gelijk, sorry ik dacht dat je bedoelde dat ze in de weg zouden zitten
Maar zou dat zo erg zijn de wind kan er toch evegoed wel doorheen dan? Ook al staat de cilinder wat schuiner.
Dit bericht is gewijzigd door degoelaman op 12-5-2009 om 17:02 uur.
als ik jouw was had ik er een kreidler cilinder voor gekocht die kun je er op maken (tapeinden staan hetzelfde)
en op marktplaats kun je gewoon intikken sprinters ofzo en dan zie je op de 3de of 4de pagina een FS1 sprinter tegen met een kreidler cilinder erop met schijfinlaat (roterend)
die kost opzig niet veel en mischien is dat blok dan wel een goed begin hoef je ook niet van alles te veranderen.
dus een kreidler cilinder past erop
ik was vorig jaar bezig om een kreidler RS50 motorfiets cilinder op een DT50mx blokje aan het bouwen en kwam een groot probleem tegen en dat is dat de zuiger een halfe centimeter te kort was.
dus dat kon niet zomaar op mijn blokje.
ben er dus mee gestopt omdat het erg veel geld ging kosten.
maar het zit nogsteeds in mijn hoofd
maar ik was daarmee naar EMOTracing gegaan en die man zij dat het niks uitmaakte met de rijwint maarja dat is op een DT.
maar een kreidler heeft toch dezelfde rijwind ribben als de FS1.
succes en veel plezier met deze info dit waren dus mijn ervaringen.
|
|
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart! |
|
Dit topic is 8689 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 5
|
|