Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - opmaat uitaat. Luc Foekema vs Niek ...
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 3456 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Niek de Wildt |
25-12-2008 20:03 |
Posts: 7168 |
Ik vind het heel leuk dat veel mensen hier zo enthousiast mee bezig zijn en er moeite voor doen.
Dus keep up the good work en bedankt!
Quote: Oorspronkelijk gepost door: THOMASJEUHHH
ik heb nog berekeningen voor een mbx80 cilinder en kop liggen.
alleen heb ik hem nooit afgemaakt:(
Ik heb er ook nog een gemaakt met bimotion stage 3 die voor mijn sprinter is, en voor een goed doel als dit wil ik hem best geven.
Maar ik dacht te lezen dat het om een std am6 cilinder ging?
Jan, het lijkt me verstandig dat je begint met de Luc F. pijp aangezien mijn berekeningen nog pas net uit zijn gekomen en deze week dus de meeste aanpassingen nog zullen plaatsvinden.
Pro Tuning gaat de uitkomsten van meerdere programma's bijv met elkaar vergelijken en ik probeer nog in contact te komen met Frits om te discusieren over aanpassingen.
Ik heb gister bijv. al een aanpassing gedaan, ik had namelijk de formule die die hoeken geeft verkeerd ingevoerd (de lengtes en breedtes etc van de pijp kloppen gwn, hij lijd de hoek hier namelijk uit af) Die nieuwe versie had ik al willen uploaden maar Jelmer heeft nog niet gereageerd.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-12-2008 21:30 |
|
jan-dx11 |
27-12-2008 20:44 |
Posts: 4931 |
oke, ik heb nu wel wat gegevens, namelijk:
Krukasvermogen 7 pk (gegokt)
Toerental waarbij max vermogen 10050 rpm (gegokt)
Cilinder inhoud (slag 39 en boring 40,3) 48,14 cc
BMEP 9,4 Bar
Gemiddelde uitlaatgastemp. 843,49 Kelvin
Gemiddelde geluidssnellheid 582,16 m/s
Min toerental powerband 8000 rpm
Max toerental powerband 12000 rpm
Uilaatpoorttiming 172 Graden
Effective uitlaattiming 152 Graden
Lengte uitlaatschacht + flens 55 mm
Max zuigersnellheid 19 m/s
Haalbaar toerental 14378 rpm
Powerband breedte 1,45 factor
Trailpipe diameter 8,1 mm
Klopt dit een beedje denken jullie??
|
|
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden. |
|
Mt5_grolsch |
27-12-2008 21:20 |
Posts: 2014 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
oke, ik heb nu wel wat gegevens, namelijk:
Krukasvermogen 7 pk (gegokt)
Toerental waarbij max vermogen 10050 rpm (gegokt)
Cilinder inhoud (slag 39 en boring 40,3) 48,14 cc
BMEP 9,4 Bar
Gemiddelde uitlaatgastemp. 843,49 Kelvin
Gemiddelde geluidssnellheid 582,16 m/s
Min toerental powerband 8000 rpm
Max toerental powerband 12000 rpm
Uilaatpoorttiming 172 Graden
Effective uitlaattiming 152 Graden
Lengte uitlaatschacht + flens 55 mm
Max zuigersnellheid 19 m/s
Haalbaar toerental 14378 rpm
Powerband breedte 1,45 factor
Trailpipe diameter 8,1 mm
Klopt dit een beedje denken jullie??
ik denk dat het krukas vermogen meer is maar ik weet de rest van je setup niet.
en die tailpijp dikte klopt geen zak van dan verbrand je zuiger durf ik om te wedden
|
|
PM voor opmaat berekening of complete opmaat uitlaat |
|
markRD |
27-12-2008 22:44 |
Posts: 1181 |
Tailpijp is volgens de overmars column niet? Is goed mogelijk, maar ik zou hem iig wel aan de ruime kant houden! Succes met je project! voor de rest zien de waardes er goed uit! Nogmaals succes!
|
|
|
|
jan-dx11 |
28-12-2008 9:45 |
Posts: 4931 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mt5_grolsch
[...]
ik denk dat het krukas vermogen meer is maar ik weet de rest van je setup niet.
en die tailpijp dikte klopt geen zak van dan verbrand je zuiger durf ik om te wedden
hij gaat op de orginele cilinder draaien.
Trailpipe gaat 15mm worden ofzo.
|
|
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden. |
|
Niek de Wildt |
28-12-2008 23:30 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]
hij gaat op de orginele cilinder draaien.
Trailpipe gaat 15mm worden ofzo.
Als je eruit bent wat je met die tailpijp wil doen qua maat moet je die maat en de maat van de voorbocht even aan mij geven dan bereken ik D4 voor je (die klopt anders niet, maar is maar een klein verschil)
Verder denk ik dat je voor 9pk krukasvermogen moet gaan, met een std ontgrensd was dacht ik namelijk ongv 6,5+pk op het achterwiel te halen ongv?
Ik raad je aan een powerband van 9 tot 12 te maken.
en het topvermogen bij 10500 in te vullen.
Wil je de cilinder nog tunen?
Geef eens de uitlaat en spoelpoort timing, dan zal ik een suggestie doen.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mt5_grolsch
[...]
ik denk dat het krukas vermogen meer is maar ik weet de rest van je setup niet.
en die tailpijp dikte klopt geen zak van dan verbrand je zuiger durf ik om te wedden
http://www.sobw.nl/p...00705%20Tailpijp.pdf
Lees en huiver,
Die andere formule die in het prog staat is simpelweg een benaderingformule waarbij geen krukvermogen nodig is en je dichtbij komt maar iig niet kleiner.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-12-2008 om 23:39 uur.
Flens + Schacht 5,5cm
Header 4,86 cm
Diffusor 1 14,25 cm
Diffusor 2 16,84 cm
Diffusor 3 14,25 cm
Midsection 9,07 cm
Compression 17,27 cm
Compression 2 4,32 cm
Tailpijp Maximaal25,91 cm
Totale lengte 112,27 cm
10mm tailpijp dia
BMEP 11,57 Bar
Gemiddelde uitlaatgastemp. 937,10 °K
Gemiddelde uitlaatgastemp. 937,10 °K
Gemiddelde geluidsnelheid 613,62 m/s
Krukas vermogen 9,0 pk
Toerental waarbij max. vermogen 10.500 toeren
Cilinderinhoud 48,14 cc
BMEP 11,57 Bar
Powerband breedte 1,33 factor
Maximale zuigersnelheid 19 m/s
Maximaal haalbaar toerental 14.378 toeren
Gemiddelde Geluidsnelheid 13,62 m/s
Min. Toerental 9.000 tpm
Max. Toerental 12.000 tpm
Uitlaatpoorttiming 172 graden
Effectieve uitlaattiming 152 graden
Cilinder inhoud 48,14 cc
Lengte flens + uitlaatschacht 55 mm
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-12-2008 om 23:47 uur.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
2-1-2009 10:15 |
Posts: 14999 |
ik zou ff wachten met de formules van Niek, tot ze verbeterd zijn, en reële waardes hebben.
(niets tegen jou niek (k) )
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
jan-dx11 |
2-1-2009 12:42 |
Posts: 4931 |
jah, ik zal zoiezo eerst de brommer weer lopend proberen te krijgen
dan matriaal scooren, foekema berekening dan die pijp maken, en dan die van niek, dus dat duurd nog wel ff
|
|
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden. |
|
mtxrijder |
10-1-2009 14:41 |
|
Niek de Wildt |
10-1-2009 16:30 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
ik zou ff wachten met de formules van Niek, tot ze verbeterd zijn, en reële waardes hebben.
(niets tegen jou niek (k) )
Helemaal mee eens hoor.
Ik heb gehaast de eerste paar versies uitgebracht, dus ik heb nog een aantal grote fouten moeten verbeteren.
|
|
|
|
-simon- |
10-1-2009 17:20 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
http://www.youtube.c...bzx45U&eurl=http://video.google.nl/videosearch?q=luc+foekema+uitlaat+senda&emb=1&aq=f
deze jongen heeft standaard opmaat op zen senda-mischien aan hem vragen
die zit hier toch ook op het forum.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
jan-dx11 |
10-1-2009 19:52 |
Posts: 4931 |
dikke dennis??
|
|
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden. |
|
PRO TUNING |
10-1-2009 20:15 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Helemaal mee eens hoor.
Ik heb gehaast de eerste paar versies uitgebracht, dus ik heb nog een aantal grote fouten moeten verbeteren.
BEZINT EER GE BEGINT
|
|
|
|
C.H. |
19-1-2009 21:50 |
Posts: 47 |
leuk idee,
lijkt me leuk om te doen, iemand iets liggen aan berekeningen voor een standaart am6 cilinder?
|
|
|
|
Dit topic is 3456 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|