Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Eigenbouw projectje [Algemene vragen]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 974 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Eigenbouw projectje [Algemene vrage...
Pagina 2 van 21
Spring naar pagina: 1, 2, 3, ... 19, 20, 21Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 22301 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joel_koningslust 27-11-2008 20:06 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Al eens gekeken naar de yz cilinders van rond 1987-1991?
Hebben het zelfde idee qua powervlaves als de rd500 zelf. Het mooie hiervan is dat je van 2 cilinders die naast elkaar komen, de powervalves erg gemakkelijk aan elkaar kunt koppelen.
Bij de cr's zit het wat anders in elkaar en gaat dat moeilijker.
Als je ff een explodedvieuw er bij zoekt, dan snap je denkik wel wat ik bedoel.

Ik heb in ged88 om 4 yz250 cilinders te gebruiken als ik er ooit een bouw en dan in combinatie met een yz490 bak (5 vers). (wat me opvalt is dat alle bakken van yamaha rond die jaren gewoon allemaal nagenoeg het zelfde lijken, appart)

Carter zou ik juist wel gewoon uit masief frezen(hoeft niet zo gek duur te zijn met de juiste connecties). Gieten is volgensmij onbegonnen werk.



vind jij maar eens zon grote klomp alu voor een normale prijs.

gieten is in princiepe veel makkelijker en goedkoper
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Markjo 27-11-2008 20:09 Print reply

Posts: 1061
vette poep, maar een as van kurk? krukas denk

ga van de winter iets soortgelijks doen, maar dan enkel de krukaskamer van een MT5 blok, zodat er een cr 125 krukas en cilinder op het MT5 blok kan

is het simpeler om met solid works te werken? heb zelf met inventor leren te tekenen op school, maar aangezien er in de praktijk ook vaan met solid works wordt gewerkt wil ik me misschien hier ook maar eens aan wagen. iemand voor of nadelen van de 2?

keep up the good work!


 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Harold 27-11-2008 20:13 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



vind jij maar eens zon grote klomp alu voor een normale prijs.

gieten is in princiepe veel makkelijker en goedkoper


Valt wel te doen hoor.

En hoe wou jij het gaan gieten dan?
Aluminium kun je goed in zand gieten... maar dan ben je eerst nog een positief nodig die je dan uit een blok kunstof moet gaan frezen oid (ook niet goedkoop)en je moet een in zet stuk hebben(ook niet makkelijk).
Of wou je een stalen mal maken? das al helemaal geen doen voor een particulier.

+ masief is een stuk sterker/betrouwbaarder dan gegoten (wegens giet fouten en het is brosser)
 
Markjo 27-11-2008 20:14 Print reply

Posts: 1061
gieten is imo hier ook niet de beste optie, als je van massief uitgaat weet je zeker dat je van de kwaliteit kan uitgaan.

bij (homemade) gieten is het vrij lastig om grotere delen te gieten zonder fouten/zwakkere punten oid.

een cilinder kopje daarentegen is goed te doen
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Joel_koningslust 27-11-2008 20:16 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]


Valt wel te doen hoor.

En hoe wou jij het gaan gieten dan?
Aluminium kun je goed in zand gieten... maar dan ben je eerst nog een positief nodig die je dan uit een blok kunstof moet gaan frezen oid (ook niet goedkoop)en je moet een in zet stuk hebben(ook niet makkelijk).
Of wou je een stalen mal maken? das al helemaal geen doen voor een particulier.

+ masief is een stuk sterker/betrouwbaarder dan gegoten (wegens giet fouten en het is brosser)


houten mal maken. is goed te doen. je maakt gewoon je complete carter uit hout

en dan er door een pro een mal van laten maken
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Harold 27-11-2008 20:22 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


houten mal maken. is goed te doen. je maakt gewoon je complete carter uit hout

en dan er door een pro een mal van laten maken


Dat zou nog wel kunnen(mits je een goed stuk hout kunt vinden). Alleen heb ik m'n twijvels of je een bedrijf kunt vinden die houtspanen in z'n cnc bank wil hebben (is rot spul, gaat overal in zitten en er zit een zuur in wat er voor zorgt dat het blanke staal van de machine gaat roesten; spreek uit ervaring )

Maar ik blijf erbij dat je hem beter uit massief kunt frezen. Is zeker makkelijker en je weet zeker dat er geen verborgen zwakheden in zitten. En een blok alu kost echt niet zo veel, zitten niet zoveel kilo's in.
 
Joel_koningslust 27-11-2008 20:24 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]


Dat zou nog wel kunnen(mits je een goed stuk hout kunt vinden). Alleen heb ik m'n twijvels of je een bedrijf kunt vinden die houtspanen in z'n cnc bank wil hebben (is rot spul, gaat overal in zitten en er zit een zuur in wat er voor zorgt dat het blanke staal van de machine gaat roesten; spreek uit ervaring )

Maar ik blijf erbij dat je hem beter uit massief kunt frezen. Is zeker makkelijker en je weet zeker dat er geen verborgen zwakheden in zitten. En een blok alu kost echt niet zo veel, zitten niet zoveel kilo's in.


een brok alu is wel vies duur hoor.

en dat van dat hout op cnc banken klopt wel ja, maar een cnc bankje voor hout schijnt heel makkelijk zelf te maken zijn

goed stuk hout vinden is ook geen probleem, je gaat naar een bos, slaat een dikke eik om en voalla daar is je hout

Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 27-11-2008 om 20:25 uur.
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Vets_Tom 27-11-2008 20:35 Print reply

Posts: 297
Als je je solid works model af hebt neem je een vlak schuim/hout en dan laat je daar de buiten kant van je carter deel cnc'n. dan doe je het zelfde maar dan voor de binnen kant, dus je krijgt dan een gat. En dan gebruikje je die twee stukken om twee mallen te maken uit gips. Je zet ze op elkaar. ( nadat je je giet kanalen enzo hebt aan gebracht) En dan geit je hem. Is vrij simpel en je carters zij heus wel te doen als je goed oefend of een amateur gieter benaderd.

Massief alu is wel ontzettend duur en carters er van maken is zonde want het meeste frees je toch weg. Je kunt bijvoorbeeld zeer belangrijke dingen zoals je koppeling en aparte tandwielen laten frezen. De rest zou ik toch laten gieten of zelf doen.

Dit bericht is gewijzigd door Vets_Tom op 27-11-2008 om 20:36 uur.
 
Wat zet jou brommer apart van de anderen?
Harold 27-11-2008 20:59 Print reply

Posts: 1052
Laatste keer dat ik aluminium heb gekocht (half jaar geleden) was het ong 3 euro de kilo (geen hoge kwaliteits alu, maar das ook niet nodig).
Dus stel je koopt een blok van 150kg (is ongeveer een blok van 500*400*300). Dus 450 euro. Spanen kun je opvangen en daar krijg je dan ook weer een kleinigheidje voor terug.
Als je dan bij een machine fabriek werkt en je mag in je vrije tijd zo'n machine gebruiken, dan vindt ik dat nog niet gek duur voor een zetje cnc gefreesde carters.
Ik geef toe dat je als particulier wel duurder uit bent, je moet wel je mannetje weten.
 
Joel_koningslust 27-11-2008 21:01 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Laatste keer dat ik aluminium heb gekocht (half jaar geleden) was het ong 3 euro de kilo (geen hoge kwaliteits alu, maar das ook niet nodig).
Dus stel je koopt een blok van 150kg (is ongeveer een blok van 500*400*300). Dus 450 euro. Spanen kun je opvangen en daar krijg je dan ook weer een kleinigheidje voor terug.
Als je dan bij een machine fabriek werkt en je mag in je vrije tijd zo'n machine gebruiken, dan vindt ik dat nog niet gek duur voor een zetje cnc gefreesde carters.
Ik geef toe dat je als particulier wel duurder uit bent, je moet wel je mannetje weten.


maar je moet wel hoge qualiteit alu hebben

anders kun je er beter niet aan beginnen.

denk aan lagerhuizen, pakkingvlakken enz enz. dat moet allemaal precies op maat blijven en niet slijten
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Harold 27-11-2008 21:02 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


maar je moet wel hoge qualiteit alu hebben

anders kun je er beter niet aan beginnen.

denk aan lagerhuizen, pakkingvlakken enz enz. dat moet allemaal precies op maat blijven en niet slijten


Wat denk je dat de kwaliteit van gietaluminium is?
En je hebt ook nog eens het voordeel dat je er naar kunt construeren.
 
buldogo2 28-11-2008 14:32 Print reply

Posts: 2101
woow,, iig weer en hoop extra info ,, kijk daar kan k nou wa mee...en ik was al bijna bang aant worde da et forum verdoemt was .

Margoed wat ik hier dus uit op kan maken is dat ik het beter uit een blok allu kan freesen...zat ik eerlijk gezecht zelf ook al meer aan te denken,, hoef je ook in het ontwerp met veeel minder dingen rekening te houden (in mijn ogen...ben gewent rekening te houden met berijkbaargeid en radiusen van freesen ed...).

Linkje van die cilinders heb ik ook wel wat aan,, lijke veel op de rd350 cilinders op zich...2cilinders naast elkaar waarvan de powervelfs aan elkaar gekoppeld zitten.

ben ondertusse al weer wat verder met tekenen,, heb bijna de compleete bak met schakelvorken ed af,, moet dan alleen even nog de lagers en keringen toevoegen en dan is het zoeken naar de volgende onderdelen...iig een koppelings huis en krukassen . Mja probeer ma is iemand te vinde die da zo ff hb ligge en et uit wil lenen .
 
Born to ride
S1lv3r 28-11-2008 15:06 Print reply

Posts: 5213
Weet niet of het al gezegd is of in ieder geval over nĂ¡ is gedacht, maar om te gieten moet er natuurlijk ook een mal gemaakt worden. Als er slechts 1 exemplaar gemaakt moet worden (wat hier het geval is), denk ik dat het de prijs van frezen niet veel zal ontlopen.
 
Frysk 28-11-2008 15:14 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Laatste keer dat ik aluminium heb gekocht (half jaar geleden) was het ong 3 euro de kilo (geen hoge kwaliteits alu, maar das ook niet nodig).
Dus stel je koopt een blok van 150kg (is ongeveer een blok van 500*400*300). Dus 450 euro. Spanen kun je opvangen en daar krijg je dan ook weer een kleinigheidje voor terug.
Als je dan bij een machine fabriek werkt en je mag in je vrije tijd zo'n machine gebruiken, dan vindt ik dat nog niet gek duur voor een zetje cnc gefreesde carters.
Ik geef toe dat je als particulier wel duurder uit bent, je moet wel je mannetje weten.


3 euro per kilo?!

best prijzig eigenlijk, kun je beter naar een recycling bedrijf gaan en daar 4 kilo halen voor 3,- (gewoon gegoten alu)
Thuis ff oppoetsen (vuil eraf)
en dan smelten
 
giggitybyte
Joel_koningslust 28-11-2008 15:17 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]


3 euro per kilo?!

best prijzig eigenlijk, kun je beter naar een recycling bedrijf gaan en daar 4 kilo halen voor 3,- (gewoon gegoten alu)
Thuis ff oppoetsen (vuil eraf)
en dan smelten


en dan?

hij heeft het over een massief blok alu. dus waar je die carters uit kunt frezen. niet over gieten, want voor gieten kun je ook gewoon oude carters gebruiken
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.

Dit topic is 22301 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 21
Spring naar pagina: 1, 2, 3, ... 19, 20, 21Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved