Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - Derbi Gpr Sprintblok [Algemene vrag...
|
Pagina 9 van 40
|
Dit topic is 29423 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Derbi-Olaf |
18-11-2008 20:33 |
Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Niek de Wildt |
18-11-2008 20:36 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bobboiten
Misschien beetje domme vraag maar wat doet een powerbox precies?
-----------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
wanneer meot je hem langer maken,wanneer korter,de slang dan bedoel ik,mischien ook iemand die een progamme heeft voor handgemaakte,berekende powerboxen..
zat zelf te denken aan..als hij meteen al reageerd iets langer,te laat iets korter..
------------------------------------
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
bimotion.
zo kort mogelijk, en groot mogelijke diameter.
--------------------------------------------
quote Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Hmm het is wat noob-praat van mij wss maar ik heb ooit vernomen dat je wel enigszins kunt afstellen met de lengte van de slang.
--------------------------------------------
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
als je even alleen uitgaat van de werking van een powerbox als resonantie:
rubber resoneerd bijna totaal niet.
metaal daarentegen wel.
Daarom zwak je de werking af als je een langere slang monteerd.
en aangezien de frequentie van rubber ook veel lager zal liggen als die van metaal, kun je dus idd de frequentie waarop hij resoneerd iets beinvloeden dmv de lengte slang, maar zoals ik hierboven zei, heeft een langere slang een nadelig effect op 'de kracht' van de resonantie.
dus het voordeel van de 'juiste frequentie' opzoeken dmv een langer slang weegt niet op tegen het nadeel van de 'zwakere' resonantie.
en dan kijkend naar de andere techniek waarop een powerbox gebasseerd is: Onderdruk en overdruk.
druk zoekt de ;makkelijkste' weg (met de minster weerstand) en als je een lang/dun slangetje monteerd is die weg dus 'moeilijker' dan wanneer deze slang een grote diameter heeft en kort is.
en dus liever de powerbox in gaat dan terug de carb in.
(ook hierom weegt dus het voordeel van de juiste frequentie opzoeken niet op tegen het nadeel van een langere slang)
Tenslotte:
Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek resonantie?
dan moet je hem echt berekenen (bijv met bimotion) en dan werkt het icm met een opmaat uitlaat misschien best goed.
(op het overdruk/onderdruk techniek gebied zal de winst te verwaarlozen zijn)
Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek overdruk/onderdruk?
dan is zoon malossi powerbox een goed idee, maar aangezien deze van rubber is, zal de resonantie techniek te verwaarlozen zijn.
kortom, lijkt het je leuk en wil je het niet zelf maken/berekenen:
Malossi powerbox
heb je tijd energie en motivatie, bereken en bouw zelf een simpel doosje van metaal (icm met een opmaat uitlaat zal dit dus de beste manier zijn, maar dus moeilijker te realiseren)
een kant en klare metalen powerbox kopen die werkt op de 'techniek' resonantie, heeft niet echt veel nut, vb:
Overdreven geschets voorbeeld:
je motor heeft een dipje bij 7000 toeren, de frequentie van het ingaande mengsel is ik roep maar wat 8.
Als de frequentie van je powerbox dan ook 8 is, werkt het goed (het resoneerd)
is de frequentie van de powerbox 5 gebeurd er dus vrijwel niks.
dus bijv de frequentie van het ingaande mengsel 5 is bij 4000 toeren, dan zou je brommer iets mooier kunnen lopen bij 4000 toeren, terwijl je er daan vrij weinig aan hebt in dit vb.
dus het kan wel zo uitkomen dat zoon ding toevallig precies bij het juiste toerental resoneerd en een dipje wegwerkt, maar dan heb je mazzel, wil je wel op het juiste toerental uitkomen? moet je er een berekenen.
behalve inhoud en oppervlak en vorm hebben nog talloze andere zaken invloed op de frequentie van een box, en dus is het zelfs wanneer berekend, moeilijk om goed uit te komen.
dit voorbeeld gaat over zoon doppler ding bijv.
succes,
Edit: niet gekopieerd van internet, zal ik er (C) bijzetten?
Dit is een zwaar versimpelde vorm van de werkelijkheid, voor mensen met een wat hoger niveau, is hier een mooie bron:
http://www.logosfoun.../4300-helmholtz.html
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-10-2008 om 23:15 uur.
---------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Van powerboxen heb ik (nog) geen verstand maar van resonantiewerkingen in combinatie met de powerbox had ik nog niet eerder gehoord.
Ik d8 dat dat ding enkel werkte op over- en onderdruk.
----------------------------------------------
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
nou, een metalen box dus bijna niet, zoon schuifding van malossi wel, en daarom is dat ook zoon beetje de enigste goed werkende kant en klare
maar zoon rubberen resoneerd dus weer totaal niet, wat een metalen wel doet, maar daarbij is het allemaal heel kritisch qua inhoud, opp, vorm, bevestiging etc etc.
dus alleen als je heel veel mazzel hebt komt het een beetje uit.
kort samengevat dus.
-----------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: RoelTrachsler
Ik heb een ori honda 80cc (mb) met proma pijp, 18mm keihin en std membraam
hij rijdt prima maar heeft een slechte gasreactie.
Kan ik dat oplossen met een powerbox?
---------------------------------------
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
nee,
het zou een heel klein beetje kunnen helpen, en met een hoop mazzel ook wel wat kunnen schelen, maar ik denk dat jij het probleem moet zoeken bij:
-slechte afstelling carb
-slechte afstelling ontsteking
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52579
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 18-11-2008 om 20:47 uur.
|
|
|
|
Royal Club |
18-11-2008 20:41 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
[...]
[qoute]
als je even alleen uitgaat van de werking van een powerbox als resonantie:
rubber resoneerd bijna totaal niet.
metaal daarentegen wel.
Daarom zwak je de werking af als je een langere slang monteerd.
en aangezien de frequentie van rubber ook veel lager zal liggen als die van metaal, kun je dus idd de frequentie waarop hij resoneerd iets beinvloeden dmv de lengte slang, maar zoals ik hierboven zei, heeft een langere slang een nadelig effect op 'de kracht' van de resonantie.
dus het voordeel van de 'juiste frequentie' opzoeken dmv een langer slang weegt niet op tegen het nadeel van de 'zwakere' resonantie.
en dan kijkend naar de andere techniek waarop een powerbox gebasseerd is: Onderdruk en overdruk.
druk zoekt de ;makkelijkste' weg (met de minster weerstand) en als je een lang/dun slangetje monteerd is die weg dus 'moeilijker' dan wanneer deze slang een grote diameter heeft en kort is.
en dus liever de powerbox in gaat dan terug de carb in.
(ook hierom weegt dus het voordeel van de juiste frequentie opzoeken niet op tegen het nadeel van een langere slang)
Tenslotte:
Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek resonantie?
dan moet je hem echt berekenen (bijv met bimotion) en dan werkt het icm met een opmaat uitlaat misschien best goed.
(op het overdruk/onderdruk techniek gebied zal de winst te verwaarlozen zijn)
Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek overdruk/onderdruk?
dan is zoon malossi powerbox een goed idee, maar aangezien deze van rubber is, zal de resonantie techniek te verwaarlozen zijn.
kortom, lijkt het je leuk en wil je het niet zelf maken/berekenen:
Malossi powerbox
heb je tijd energie en motivatie, bereken en bouw zelf een simpel doosje van metaal (icm met een opmaat uitlaat zal dit dus de beste manier zijn, maar dus moeilijker te realiseren)
een kant en klare metalen powerbox kopen die werkt op de 'techniek' resonantie, heeft niet echt veel nut, vb:
Overdreven geschets voorbeeld:
je motor heeft een dipje bij 7000 toeren, de frequentie van het ingaande mengsel is ik roep maar wat 8.
Als de frequentie van je powerbox dan ook 8 is, werkt het goed (het resoneerd)
is de frequentie van de powerbox 5 gebeurd er dus vrijwel niks.
dus bijv de frequentie van het ingaande mengsel 5 is bij 4000 toeren, dan zou je brommer iets mooier kunnen lopen bij 4000 toeren, terwijl je er daan vrij weinig aan hebt in dit vb.
dus het kan wel zo uitkomen dat zoon ding toevallig precies bij het juiste toerental resoneerd en een dipje wegwerkt, maar dan heb je mazzel, wil je wel op het juiste toerental uitkomen? moet je er een berekenen.
behalve inhoud en oppervlak en vorm hebben nog talloze andere zaken invloed op de frequentie van een box, en dus is het zelfs wanneer berekend, moeilijk om goed uit te komen.
dit voorbeeld gaat over zoon doppler ding bijv.
succes,
Edit: niet gekopieerd van internet, zal ik er (C) bijzetten?
Dit is een zwaar versimpelde vorm van de werkelijkheid, voor mensen met een wat hoger niveau, is hier een mooie bron:
http://www.logosfoun.../4300-helmholtz.html
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-10-2008 om 23:15 uur.
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52579
voor het ene beetje kan je dus het beste een malossi nemen?
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Niek de Wildt |
18-11-2008 20:45 |
|
Royal Club |
18-11-2008 20:46 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
voor het ene beetje kan je dus het beste een malossi nemen?
ja
en wat betreft de lengte van de slang van spruit/carb naar powerbox? gewoon zo kort mogelijk houden?
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Derbi-Olaf |
18-11-2008 20:48 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
ja
en wat betreft de lengte van de slang van spruit/carb naar powerbox? gewoon zo kort mogelijk houden?
is het niet zo dat je met de lengte van de slang kan variëren in welk toerengebied hij zou moeten gaan resoneren?
edit: laat maar, lees net de post van Niek.
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 18-11-2008 om 20:49 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Niek de Wildt |
18-11-2008 20:49 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
ja
en wat betreft de lengte van de slang van spruit/carb naar powerbox? gewoon zo kort mogelijk houden?
ja
het staat er allemaal hoor.
zorg ervoor dat je powerbox verticaal hangt! dus met tuutje naar beneden, en dat de slang ook niet horizontaal komt te liggen.
Anders blijft er heel veel benzine in hangen.
(dit was wel nieuw )
|
|
|
|
Niek de Wildt |
18-11-2008 20:50 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
en wat betreft de lengte van de slang van spruit/carb naar powerbox? gewoon zo kort mogelijk houden?
is het niet zo dat je met de lengte van de slang kan variëren in welk toerengebied hij zou moeten gaan resoneren?
edit: laat maar, lees net de post van Niek.
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 18-11-2008 om 20:49 uur.
FFS! sorry hoor maar lees is:S
ik had express die vragen erbij gezet omdat dat zegmaar frequently asked questions waren, met meteen de antwoorden erbij...
maar nou vragen jullie ze alsnos:S
LEES DIT TOPIC MAAR:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52579
ik maak er wel een keer een faq van.
samen met aux-poorten, vliegwiel afdraaien, kogelkraan in uitlaat begrenzer, etc etc etc...
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 18-11-2008 om 20:51 uur.
|
|
|
|
Royal Club |
18-11-2008 20:51 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
en wat betreft de lengte van de slang van spruit/carb naar powerbox? gewoon zo kort mogelijk houden?
ja
het staat er allemaal hoor.
zorg ervoor dat je powerbox verticaal hangt! dus met tuutje naar beneden, en dat de slang ook niet horizontaal komt te liggen.
Anders blijft er heel veel benzine in hangen.
(dit was wel nieuw )
oooh, daarom hing die zo bij biet zn blok!
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Derbi-Olaf |
18-11-2008 20:52 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
is het niet zo dat je met de lengte van de slang kan variëren in welk toerengebied hij zou moeten gaan resoneren?
edit: laat maar, lees net de post van Niek.
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 18-11-2008 om 20:49 uur.
FFS! sorry hoor maar lees is:S
LEES DIT TOPIC MAAR:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52579
ik maak er wel een keer een faq van.
samen met aux-poorten, vliegwiel afdraaien, kogelkraan in uitlaat begrenzer, etc etc etc...
.. lees jij eens
is allemaal erg verwarrend met die quotes nu BTW
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Niek de Wildt |
18-11-2008 20:53 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
FFS! sorry hoor maar lees is:S
LEES DIT TOPIC MAAR:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52579
ik maak er wel een keer een faq van.
samen met aux-poorten, vliegwiel afdraaien, kogelkraan in uitlaat begrenzer, etc etc etc...
.. lees jij eens
is allemaal erg verwarrend met die quotes nu BTW
ja klopt, ik hoopte dat het zo duidelijk vraag/antwoord zou worden.
lees het topic maar:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52579
|
|
|
|
gprnick |
18-11-2008 22:18 |
Posts: 3360 |
zo zit de powerbox bij mij:
|
|
|
|
Niek de Wildt |
18-11-2008 22:24 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gprnick
zo zit de powerbox bij mij:
afbeelding
en dat moet hij binnekort zelfs van mij aanpassen omdat het stukje waar de slang horizontaal ligt nog zelfs een beetje benzine blijft liggen.
|
|
|
|
Royal Club |
18-11-2008 22:25 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
en dat moet hij binnekort zelfs van mij aanpassen omdat het stukje waar de slang horizontaal ligt nog zelfs een beetje benzine blijft liggen.
gewoon een strip alu dwars vanaf je frame tot vlak boven je inlaat?
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
gprnick |
18-11-2008 22:26 |
Posts: 3360 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
en dat moet hij binnekort zelfs van mij aanpassen omdat het stukje waar de slang horizontaal ligt nog zelfs een beetje benzine blijft liggen.
van jou aanpasse? dat had ik zelf ook al opgemerkt
maar idd als je goed kijkt blijft er idd wat liggen
|
|
|
|
Dit topic is 29423 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 9 van 40
|
|