Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Voorvork pasmaken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1189 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Voorvork pasmaken
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 958 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikkejw 4-8-2008 14:46 Print topicpost

Posts: 9886
ik heb een voorvork van een Suzuki RM uit 1984 gekocht, nu wou ik deze pas maken in de MT. het probleem is, ik krijg de balhoofdpen er niet uit.



ik dacht eerst dat de pen conisch was en gewoon zo erin geperst. dus ik heb de kroonplaat flink warm gestookt en met een jackhammer geprobeerd de pen eruit te slaan (zoals je kunt zien aan de bovenkant).

toen de pen opgemeten (beetje laat ), blijkt dat ie aan beide kanten precies 30mm is, dus conisch valt af. ik dacht, misschien zit er schroefdraad in. weer warm gestookt en dit keer met een pijptang geprobeerd los te draaien, kwam geen beweging in.

wat ik geprobeerd heb klinkt misschien beun, maar het boeit me geen klap dat de pen stuk gaat. als ie er maar uit komt.

eruit persen is waarschijnlijk het beste, maar ik heb geen beschikking tot een pers.

oh en nog een paar vraagjes: weet iemand hoeveel olie er in zo'n vork gaat?
en zijn de ventieltjes aan de bovenkant te repareren? beide zijn lek namelijk.
 
Preserve nature - Always wear a helmet

-simon- 4-8-2008 14:58 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
ik heb een voorvork van een Suzuki RM uit 1984 gekocht, nu wou ik deze pas maken in de MT. het probleem is, ik krijg de balhoofdpen er niet uit.

afbeelding

ik dacht eerst dat de pen conisch was en gewoon zo erin geperst. dus ik heb de kroonplaat flink warm gestookt en met een jackhammer geprobeerd de pen eruit te slaan (zoals je kunt zien aan de bovenkant).

toen de pen opgemeten (beetje laat ), blijkt dat ie aan beide kanten precies 30mm is, dus conisch valt af. ik dacht, misschien zit er schroefdraad in. weer warm gestookt en dit keer met een pijptang geprobeerd los te draaien, kwam geen beweging in.

wat ik geprobeerd heb klinkt misschien beun, maar het boeit me geen klap dat de pen stuk gaat. als ie er maar uit komt.

eruit persen is waarschijnlijk het beste, maar ik heb geen beschikking tot een pers.

oh en nog een paar vraagjes: weet iemand hoeveel olie er in zo'n vork gaat?
en zijn de ventieltjes aan de bovenkant te repareren? beide zijn lek namelijk.


ergens bij iemand doen die wel een pers heeft is de beste optie denk ik.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
ikkejw 4-8-2008 15:28 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


ergens bij iemand doen die wel een pers heeft is de beste optie denk ik.



jep, maar ik ken verder niemand met een pers thuis :(
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Vuile Beunkoe 4-8-2008 15:45 Print reply

Posts: 6114
Ga naar een lokaal bedrijf waar ze wel een pers hebben, neem een 6pack mee en klaar? Wat is er gebeurd met zelf nadenken...

Trouwens, 30 mm en 30mm, heb je dat met je analoge schuifmaatje gedaan? En dan dacht jij dat je die conische passing wel ff opmerkte? :')

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 4-8-2008 om 15:46 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
2takt Gangster 4-8-2008 17:01 Print reply

Posts: 1147
aangezien je zo'n beunhaas bent en de pen toch niet meer nodig hebt.

slijp hem af gelijk tot de kroon plaat en meer een ijzerzaag haal je het blad er door heen en zaag je de pijp van binnen door (dus tot binnen kant kroonplaat gat)


dan tik je hem er zo uit

en anders idd persen


en voor die ventielen? zijn ze zelf lek of langs de draad??

doe eens foto?

Dit bericht is gewijzigd door 2takt Gangster op 4-8-2008 om 17:02 uur.
 
Sypie_Honda 4-8-2008 17:19 Print reply

Posts: 13830
is die onderste kroonplaat van alu of van gietijzer?

ik ben nu een USD showa in een MTX aan het bouwen. maar daar was de pen in vast gelast aan de onderkant. toen heb ik de las er gedeeltelijk uitgedraait en toen onder de pers gelegd en hij drukte hem er zo uit.

maare pers is wel noodzakelijk, miss zelf wat maken met een hydaulische krik en een framepje?

owja btw, je drukt wel van bovenaf he? dus vanaf de balhooft moer om zo maar te zeggen.

@ hellracer, met een analoge schuifmaat kan je echt wel meten of ie conisch is of niet
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
ikkejw 4-8-2008 18:08 Print reply

Posts: 9886
pen is er al uit, hij was echt niet conisch.

nu moet er een nieuwe gedraaid worden, vrijwilligers? (sypie? )


de ventieltjes zijn trouwens gewoon auto/brommer/motorband ventieltjes, en ja ze zijn zelf lek. ik neem ze van de week wel ff mee naar de brommerboer, kan ik ook meteen ff keerringen bestellen.


nu moet ik nog weten hoeveel olie erin moet
 
Preserve nature - Always wear a helmet
2takt Gangster 4-8-2008 18:25 Print reply

Posts: 1147
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
pen is er al uit, hij was echt niet conisch.

nu moet er een nieuwe gedraaid worden, vrijwilligers? (sypie? )


de ventieltjes zijn trouwens gewoon auto/brommer/motorband ventieltjes, en ja ze zijn zelf lek. ik neem ze van de week wel ff mee naar de brommerboer, kan ik ook meteen ff keerringen bestellen.


nu moet ik nog weten hoeveel olie erin moet



hoe heb je hem er nou uit gekregen??
 
ikkejw 4-8-2008 18:32 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2takt Gangster
[...]



hoe heb je hem er nou uit gekregen??



m'n vader wist iemand met een pers in z'n vrachtwagen.

en heel toevallig stond die vrachtwagen vanmiddag bij ons op de oprit
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Sypie_Honda 4-8-2008 18:53 Print reply

Posts: 13830
ow beter.

als je ff een tekeningetje maakt van hoe die pen worden moet maak ik er een voor je

moet er ook nog een voor merkus maken en een voor binne dus die van jou kan er ook nog wel bij
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Frysk 4-8-2008 19:27 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
ow beter.

als je ff een tekeningetje maakt van hoe die pen worden moet maak ik er een voor je

moet er ook nog een voor merkus maken en een voor binne dus die van jou kan er ook nog wel bij


ja waneer maak je mijn busjes hoer kan ik m'n opmaat in elkaar flensen bij JW (ivm achterbrug)


 
giggitybyte
ikkejw 6-8-2008 18:58 Print reply

Posts: 9886
ik heb de vork nu open gehaald, maar godver he, wat een ongelofelijke putlucht komt daar uit zetten

de keerringen zijn zo gaar als stront, ik kan de binnenpoten wel 2mm heen en weer bewegen in de onderpoten. de wiellagers zitten moervast, en de remsegmenten zijn helemaal verrot.

wat zou me dat ongeveer gaan kosten om dat te fiksen?
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Joel_koningslust 6-8-2008 19:04 Print reply

Posts: 14514
lagertjes 15euro
remsegmenten via ebay 30
keeringen via ebay 25
eventueel geleidebussen, zelf draaien ( materiaalkosten hoogstens 5 euro )
olie 5 euro ofzo


dus een euro of 80, ruim gezien natuurlijk
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
-Bassie- 6-8-2008 19:22 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
lagertjes 15euro
remsegmenten via ebay 30
keeringen via ebay 25
eventueel geleidebussen, zelf draaien ( materiaalkosten hoogstens 5 euro )
olie 5 euro ofzo


dus een euro of 80, ruim gezien natuurlijk


lagerrs 15 euro keeringen 5 euro bij lagerboer of zo.
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad

Dit topic is 958 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved