Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Rvs opmaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 824 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Rvs opmaat
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2771 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Frysk 17-7-2008 10:36 Print topicpost

Posts: 34928
Ik wil volgende week met mn opmaat bezig maar ik vraag me een paar dingen af :

1 er moet een gas in de uitlaat voor een gladde las in de uitlaat maar welk gas ?

2 wat kosten 316 rvs platen (heb ze gekregen maar nieuwsschierig)

3 het word een seatpipe maar de buizen van uitlaat naar demper kan ik gewoon bij een bouwmarkt laten buigen ?
 
giggitybyte

Bart-Derbi 17-7-2008 10:48 Print reply

Posts: 6497
@ 3, wss ken je wel een loodgieter, die hebben pijpenbuigers, misschien een ideetje voordat je naar de bouwmarkt gaat?
 
HONDA MTX-TREME 17-7-2008 10:55 Print reply

Posts: 1486
1. Wij gebruiken thuis altijd argon, krijg je mooie/goede lassen mee.

2. Prijs weet ik niet precies, wel weet ik dat 316 het best corossie en chemisch bestendig is. Dacht dat het een van de duurste rvs'en was.

3. Pijpenbuiger idd, maar meestal gaan die maar tot 25mm ofzo.
 
Razor 17-7-2008 11:48 Print reply

Posts: 1554
je weet dat je nu je uitlaat anders moet berekenen dan ieder ander die met staal werkt?

RVS heeft andere warmtegeleidingscoëfficient... dus wordt de temperatuur hoger, dus wordt de geluidssnelheid hoger, dus wordt je uitlaat een andere lengte dan wanneer je met staal werkt.
Meestal wanneer je kant en klare formules werkt wordt 500 graden gebruikt.. en zit dat al helemaal in de formule verwerkt.
Met RVS is deze temperatuur anders en moet je met andere waardes gaan werken.
Hoe en wat precies weet ik verder niet maar ik geloof zo uit me hoofd dat je uitlaat langer wordt om hetzelfde resultaat te verkrijgen dan wanneeer je met staal werkt.

edit: buizen laten buigen kan wel... mits de hoek niet te groot wordt. Een gebogen buis is immers niet meer volledig rond. Kijk bijvoorbeeld maar naar een scooteruitlaat, daar zie je aan het einde 180 graden omgebogen buisje zitten, die is zo ontworpen en niet gebogen, dat hebben ze gedaan om het rond te blijven houden.

maar als je doelstelling niet 100% eruit halen wat erin zit (race e.d.) dan kan je het gewoon buigen.

succes verder ermee

Dit bericht is gewijzigd door Razor op 17-7-2008 om 11:51 uur.
 
blowdown en een powerband te koop!
Frysk 17-7-2008 12:51 Print reply

Posts: 34928
mja kijk, prestatie's worden iig omhoog geschopt door de opmaat + dat ik er een seatpipe van maak dus ik kan hem zelf wat 'ontwerpen'

als ik 1 of 2pk verlies heb door de gebogen buizen maakt me niet zoveel uit, de NS1 word toch een showbrommer en PK's zullen toch redelijk hoog liggen iig goed genoeg met mijn cilinder en verdere setup.

vandaar dat ik hem ook van 316 RVS maak omdat dat element bestendig is en het verkleurd niet lelijk
 
giggitybyte
Razor 17-7-2008 13:34 Print reply

Posts: 1554
oowh ok. maar dat de prestaties 'in ieder geval' omhoog geschopt worden omdat je een opmaat uitlaat krijgt... dat wil zeker niet altijd zo zijn. Dan moet die uitlaat wel goed berekend zijn. En zeker nu jij rvs gaat gebruiken moeten die berekeningen anders zijn.. hoop dat daar rekening mee gehouden is door jouw uitlaatontwerper.


 
blowdown en een powerband te koop!
Joel_koningslust 17-7-2008 13:38 Print reply

Posts: 14514
je moet idd goed op het warmteverschil letten, want als je de uitlaat berekend op staal en maakt in rvs dan looptie binnen n uurtje rijden warm
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
rubbert 17-7-2008 13:55 Print reply

Posts: 8825
tail pijp is over het algemeen 22mm, dus kan je wel met een pijpenbuiger doen, maar je kunt het ook gewoon in de bankschroef doen met een gasbrander, weet niet of dat hij rvs ook wil, maar met gewone tailpijpen werkt het heel goed vind ik, in de bankschroef zetten met het stuk dat je wilt buigen een paar cm boven de bankschoef, brander erop, het buitenste gedeelte van de bocht wat meer verwarmen dan het binnenste, anders krijg je knikken, verwarmen tot hij mooi begint te gloeien, en dan ombuigen, eventueel een buis erop als verlenging van de kracht
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Joel_koningslust 17-7-2008 14:00 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
tail pijp is over het algemeen 22mm, dus kan je wel met een pijpenbuiger doen, maar je kunt het ook gewoon in de bankschroef doen met een gasbrander, weet niet of dat hij rvs ook wil, maar met gewone tailpijpen werkt het heel goed vind ik, in de bankschroef zetten met het stuk dat je wilt buigen een paar cm boven de bankschoef, brander erop, het buitenste gedeelte van de bocht wat meer verwarmen dan het binnenste, anders krijg je knikken, verwarmen tot hij mooi begint te gloeien, en dan ombuigen, eventueel een buis erop als verlenging van de kracht



dan wel eerst ff een stop eronderin rossen en volduwen met zand, anders kniktie waarschijnlijk evengoed. al verwarm je de buitenkant meer dan de binnenkant
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Razor 17-7-2008 15:14 Print reply

Posts: 1554
klinkt misschien gek he dit wat ik nu ga zeggen.. maar als je water met zeep in je tailpipe doet en dat in de vriezer legt. En vervolgens ga je het buigen dan blijft de ronding veel beter in je buis zitten
Het ijs geeft tegenkracht van binnenuit en de zeep maakt ijs flexibel.
Je kan dan gewoon je tailpipe met bevroren water+zeep in de pijpenbuiger doen.


Ik heb dit gezien bij 'How it's made' op discovery over hoe ze trompetten e.d. buigen.

is geen geintje dit verder


en tailpipe 22mm dik... tsjah dat kan als je dat zelf wilt maar met een uitlaatberekening wordt dit dikte berekend. Zeer kleine kans dat die precies op 22mm uitkomt. Maargoed het is maar net welk doel je voor ogen hebt en hoeverre je dat belangrijk vind.

 
blowdown en een powerband te koop!
Frysk 17-7-2008 15:33 Print reply

Posts: 34928
hmm komt dat zo precies dan ivm warmte afgift/geleiding.. .. mja dan is het niet anders dan zal ik hem wel laten berekenen door Luc Foekema of het moet in dat gekochte programma van sypie staan..
 
giggitybyte
Derbi-Olaf 17-7-2008 15:41 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
hmm komt dat zo precies dan ivm warmte afgift/geleiding.. .. mja dan is het niet anders dan zal ik hem wel laten berekenen door Luc Foekema of het moet in dat gekochte programma van sypie staan..

wat kost dat? om hem te laten berekenen?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Frysk 17-7-2008 15:41 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
[...]

wat kost dat? om hem te laten berekenen?


geen idee, zal nooit erg veel zijn 20/30 ofzo ? weet eigenlijk niet
 
giggitybyte
Raoul 17-7-2008 16:57 Print reply

Posts: 2997
luc foekema doet het geloof ik voor 20 euro
 
Aprilia MX (H)
John Huijben 17-7-2008 17:36 Print reply

Posts: 2433
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
je moet idd goed op het warmteverschil letten, want als je de uitlaat berekend op staal en maakt in rvs dan looptie binnen n uurtje rijden warm


wat een onzin
alsof je brommer altijd warm loopt als je ze voor staal berekend zijn en in rvs gemaakt zijn.

plaatmateriaal heeft niet de grootste invloed op uitlaattemperatuur hoor.

 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Joel_koningslust 17-7-2008 17:40 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
[...]


wat een onzin
alsof je brommer altijd warm loopt als je ze voor staal berekend zijn en in rvs gemaakt zijn.

plaatmateriaal heeft niet de grootste invloed op uitlaattemperatuur hoor.



dan heb ik toch een ander foutje gehad in mijn berekening, tegen mij werd gezegd dat het daar aan lag
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.

Dit topic is 2771 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved