Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - MT8 Tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1180 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - MT8 Tunen
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 6004 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikkejw 9-5-2008 0:24 Print topicpost

Posts: 9886
he mensen, ik heb nu een 110cc cilinder, en binnenkort ook een bijbehorend mt8 blok, en nu wou ik deze gaan tunen.

alleen ben ik nu niet zeker wat de slag van een MT8 blok is, de ene zegt 50.8 en de ander 49.5

als ik de afstand van de onderkant vd spoelpoorten tot de bovenkant van de cilinder opmeet kom ik op zo'n 51.5mm. dat zou dus betekenen dat zo'n cilinder een deck height van 2mm heeft bij een slag van 49.5, dat lijkt me wel wat aan de hoge kant.

daarnaast wou ik er een vlinderpoort in maken, en de inlaatpoort flink groter maken. het liefst in zo'n paddo vorm als Honda CR, maar hoe breed kun je dan maximaal gaan? en zou het ook een idee zijn om de inlaatpoort tot aan de onderkant van de cilinder door te laten lopen? het hemd van een MT8 cilinder is nog geen centimeter lang, dus het lijkt me niet heel erg als daar een stukje uit mist.

dan over de timingen, TA's en BMEP, wat moet ik daar voor aanhouden? de timingen zijn nu: (uit gegaan van 49.5 slag, bij 50.8 is het weer totaal anders natuurlijk)
uitlaat 184
spoelers 123
blowdown 30.5
BMEP wou ik ergens bij de 9 of 10 hebben. (uitlaat BMEP is nu ongeveer 4.6 bar... spoelers weet ik nog niet)

de cilinder wou ik trouwens uitboren naar 54 of 55mm. welke zuigers zijn het meest verkrijgbaar? ik had gehoord dat 55 een redelijk standaard maat is.

dan had ik nog een vraagje over het NSR membraam, die past namelijk niet, kan daar gewoon zo'n ophoogblokje tussen voor MT5? en zou het veel uitmaken als ik de membraamstops er af haal?

een hele bult vragen zoals je ziet, dus ik verwacht ook weer een hele bult antwoorden terug he


edit: ff een foto van de inlaatpoort erbij:


en een poortmapje:


Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 9-5-2008 om 2:00 uur.

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 9-5-2008 om 14:11 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet

THOMASJEUHHH 9-5-2008 9:37 Print reply

Posts: 4159

daarnaast wou ik er een vlinderpoort in maken, en de inlaatpoort flink groter maken. het liefst in zo'n paddo vorm als Honda CR, maar hoe breed kun je dan maximaal gaan?

omdat er een spijltje tussen zit heb je eigenlijk 2 uitlaat poorten, die zou je bijde op 65% vd boring kunnen zetten.


en zou het ook een idee zijn om de inlaatpoort tot aan de onderkant van de cilinder door te laten lopen? het hemd van een MT8 cilinder is nog geen centimeter lang, dus het lijkt me niet heel erg als daar een stukje uit mist.

ik zou het niet doen, dat is de plek waar onderaan de meeste kracht op komt(kantelen) het kan wel, maar ik denk dat je dat alleen extra slijtage krijgt. als je bij crossmotor cilinders kijkt, zie je onderaan alleen een stukje hemd precies op die plek.


de cilinder wou ik trouwens uitboren naar 54 of 55mm. welke zuigers zijn het meest verkrijgbaar? ik had gehoord dat 55 een redelijk standaard maat is.

volgensmij passen cr125 zuigers uit 88 tot 91 oid erin, frysk heeft ze ook in zijn geboorde cilinder gehad. kijk anders op pro-x.nl
daar staat een boel op.



en hoe ga je die vlinderpoort lassen? gewoon met een stukje gietijzer koud lassen met mig/mag?

ik zou het met gietijzeren electrones (laten) doen, en de cilinder in een oven lassen, en ook laten afkoelen in een oven, tegen het scheuren/barsten van de las



pfoe! ik was scherp om half 10



Dit bericht is gewijzigd door THOMASJEUHHH op 9-5-2008 om 11:57 uur.
 
bwoaahhppp,,..
De Schout 9-5-2008 9:43 Print reply
Posts: 5327
welk programmatje heb je gebruikt voor die time-area's uit te rekenen?

bmep van 9 a 10 lijkt me trouwens erg hoog gegrepen voor een brommer cilindertje.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Frysk 9-5-2008 10:34 Print reply

Posts: 34930
Vervorming treed pas op bij lange lasrupsen, ik ga straks wel bij een lasbedrijf langs om te vragen tot hoever het 'veilig' te lassen is, denk zelf dat er niks mee gebeurd
 
giggitybyte
Dargor 9-5-2008 10:49 Print reply

Posts: 1771
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
Vervorming treed pas op bij lange lasrupsen, ik ga straks wel bij een lasbedrijf langs om te vragen tot hoever het 'veilig' te lassen is, denk zelf dat er niks mee gebeurd


iemand heeft tog een x eerder een vlinderpoorter gemaakt van een lc mallosi 93cc??
 
I'm a Potential Terrorist, And my moped too!
De Schout 9-5-2008 10:54 Print reply
Posts: 5327
ja iemand uit achtmaal of omstreken geloof ik. voor mtx ook geloof ik. ff projectje zoeken..


http://www.brommerfo...ects/detail_main/659

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 9-5-2008 om 10:56 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
mtx-motard 9-5-2008 12:23 Print reply

Posts: 14947
ja mt5 ophoogblokje past wel.

zuigers even zien op motoimport, ik zou alleen wel een merk zuiger kopen ivm die van imitatie niet echt sterk zijn.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
skabouter 9-5-2008 12:29 Print reply
Posts: 204
ik heb een 54mm malossi zuiger laatst gekocht bij brommerzaak hier in de buurt, was geen enkel probleem
 
ikkejw 9-5-2008 14:39 Print reply

Posts: 9886
omdat er een spijltje tussen zit heb je eigenlijk 2 uitlaat poorten, die zou je bijde op 65% vd boring kunnen zetten.

ja ik had het eigenlijk over de inlaatpoort. zou ik daar dan ook 65% voor aan moeten houden?


volgensmij passen cr125 zuigers uit 88 tot 91 oid erin, frysk heeft ze ook in zijn geboorde cilinder gehad. kijk anders op pro-x.nl
daar staat een boel op.


mja binne heeft 54mm, 55 lijkt me eigenlijk toffer want dan heb ik 120cc

en hoe ga je die vlinderpoort lassen? gewoon met een stukje gietijzer koud lassen met mig/mag?

ik zou het met gietijzeren electrones (laten) doen, en de cilinder in een oven lassen, en ook laten afkoelen in een oven, tegen het scheuren/barsten van de las


warm lassen is eigenlijk alleen om vervorming tegen te gaan, en aangezien ik m laat uitboren maakt het weinig uit of de cilinder ovaal wordt of niet.

ik kan zometeen wel ff een random 70cc imitatie pakken, en dan op de hoogste stand proberen een gat in het hemd te bakken. als er na minder dan 10 seconden scheuren in komen ga ik er zeker over nadenken om het met elektrodes te lassen.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
welk programmatje heb je gebruikt voor die time-area's uit te rekenen?

bmep van 9 a 10 lijkt me trouwens erg hoog gegrepen voor een brommer cilindertje.


dat progje heb ik zelf gemaakt.
ik heb ff zitten tekenen, maar met een vlinderpoort zou ik de 9 bar kunnen halen. spoelpoorten moet ik nog ff goed berekenen, daar klopt op het moment nog weinig van.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
ja mt5 ophoogblokje past wel.

zuigers even zien op motoimport, ik zou alleen wel een merk zuiger kopen ivm die van imitatie niet echt sterk zijn.


mja ik denk dat ik gewoon een prox zuiger bij jouke haal dan.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
Vervorming treed pas op bij lange lasrupsen, ik ga straks wel bij een lasbedrijf langs om te vragen tot hoever het 'veilig' te lassen is, denk zelf dat er niks mee gebeurd


ow als je dat ff na zou willen vragen zou wel mooi zijn
het materiaal van cilinders is 'grijs' gietijzer geloof ik.

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 9-5-2008 om 14:40 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
johankreidlerman 9-5-2008 17:00 Print reply

Posts: 3693



het kan dus wel, want dit is ook een 110cc
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
Tombrom 9-5-2008 17:39 Print reply

Posts: 15925
93cc ofzo
 
markRD 9-5-2008 18:22 Print reply

Posts: 1181
Inlaatkanaal aanpassen voor een betere vulling lijkt me het verstandigst om eerst te doen.
 
ikkejw 13-5-2008 15:58 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johankreidlerman
afbeelding
afbeelding

het kan dus wel, want dit is ook een 110cc



jup, dat project ken ik, maar hij heeft het gefikst met echte gietijzer electrodes.

het zou wel heel tof zijn als het met een gewoon co2 apparaatje kon.

http://www.mig-welding.co.uk/cast-iron.htm
deze sjaak is het ook gelukt, maar onderaan staat dat het met rvs draad en argon waarschijnlijk beter was gegaan. heeft iemand daar ervaring mee?

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 13-5-2008 om 15:59 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Sypie_Honda 13-5-2008 17:30 Print reply

Posts: 13830
ik zou de cilinder 1 mm ophogen. komen je timingen redelijk hoog uit, ze zijn nu wat aan de lage kant.
de blowdown is mooi voor een crosser.

die inlaat poort kan je wel helemaal tot onderaan door trekken. dat kleine stukje hemd doet helemaal niks meer. en die booster moet je op deze breedte houden. dat onderste gedeelte van de paddestoel kan je wel een groot stuk breder maken.

grote kans dat NSR membraan zo past. anders even met wigje monteren. membraanstops er af halen zou ik niet doen. dan kunnen je kleppen te ver buigen en afknappen.

 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
ricardo 13-5-2008 17:45 Print reply
Posts: 605
helemaal tunen wel über maar zonder tunen kan je ze ook al t*ringhard late lope de 140/150 moet te hale zijn..
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
ikkejw 13-5-2008 18:01 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ricardo
helemaal tunen wel über maar zonder tunen kan je ze ook al t*ringhard late lope de 140/150 moet te hale zijn..



fabriekscilinders voor honda halen dat nooit

deze uitlaatpoort heeft een BMEP van nog geen 5 bar, daar kun je misschien net 10 pk mee halen.

zo'n cilinder komt aan zen vermogen door de cc's, maar over poorttiming hebben ze verder niet nagedacht.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
ik zou de cilinder 1 mm ophogen. komen je timingen redelijk hoog uit, ze zijn nu wat aan de lage kant.
de blowdown is mooi voor een crosser.

die inlaat poort kan je wel helemaal tot onderaan door trekken. dat kleine stukje hemd doet helemaal niks meer. en die booster moet je op deze breedte houden. dat onderste gedeelte van de paddestoel kan je wel een groot stuk breder maken.

grote kans dat NSR membraan zo past. anders even met wigje monteren. membraanstops er af halen zou ik niet doen. dan kunnen je kleppen te ver buigen en afknappen.



ophogen had ik nog niet over nagedacht, ik zal vanavond eens kijken hoe de timingen dan uitkomen.

zou het trouwens veel uitmaken als de blowdown BMEP veel hoger ligt dan de andere BMEPs? ik neem aan dat alles ongeveer gelijk moet zijn voor maximum vermogen.


 
Preserve nature - Always wear a helmet

Dit topic is 6004 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved