Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - Suzuki sprinter
|
Pagina 20 van 24
|
Dit topic is 21494 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Sypie_Honda |
25-1-2009 0:16 |
Posts: 13830 |
je kunt ook gewoon je poortmap om je zuiger doen, en dan je uitlaatpoort opmeten
mja tis net wat je het gemakkelijkst vind.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Henk-88 |
25-1-2009 0:32 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
simpele wiskunde.
plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
afbeelding
Oke, maar hoe zit dat dan met de maximale waarde voor de breedte van de uitlaatpoort, gaat die idd uit van 'echte' poortbreedte of die van de poortmap? Waar is dat te vinden?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Niek de Wildt |
25-1-2009 0:37 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Oke, maar hoe zit dat dan met de maximale waarde voor de breedte van de uitlaatpoort, gaat die idd uit van 'echte' poortbreedte of die van de poortmap? Waar is dat te vinden?
Van de "echte" uiteraard, want dat is de breedte waar de veren daadwerkelijk langskomen.
Ik weet niet zo snel waar ik ik het je op papier kan bewijzen dat het max 67,5% mag zijn, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat vrijwel elke tuner je dit zal vertellen (we hebben het over een ovale poort hè, en bij hele grote boringen wordt nog wel eens een andere maatstaf gebruikt --> kleiner)
EDIT:
Bedenk me net wat vanuit een artikel van Frits Overmars:
Quote: De breedte van een poort, waarlangs een zuigerveer passeert, mag nooit groter worden dan 67,5 procent van de boring. Dat klopt precies bij onze Kreidler, en bijvoorbeeld ook bij de Yamaha-racers (die ook nog dezelfde timing hebben).
LINK:
http://www.kreidler.nl/forum/opvoeren.php
(vrijwel precies in het midden)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-1-2009 om 0:42 uur.
|
|
|
|
Henk-88 |
25-1-2009 0:46 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
LINK:
http://www.kreidler.nl/forum/opvoeren.php
(vrijwel precies in het midden)
Daar staat het idd.
Weet iemand of dit ondersteund wordt door andere vooraanstaande lui of onderzoeken of moeten we maar gewoon aannemen dat het klopt?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Niek de Wildt |
25-1-2009 1:42 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Daar staat het idd.
Weet iemand of dit ondersteund wordt door andere vooraanstaande lui of onderzoeken of moeten we maar gewoon aannemen dat het klopt?
vraag het pro tuning maar eens en je "geheime tuner"
|
|
|
|
Henk-88 |
25-1-2009 1:53 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
vraag het pro tuning maar eens en je "geheime tuner"
Betekent dat dat jij niet weet door wie het ondersteund wordt?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Niek de Wildt |
25-1-2009 2:18 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Betekent dat dat jij niet weet door wie het ondersteund wordt?
Dat betekend dat ik het vaak genoeg uit de monden van veelbetekende lui heb gehoord, maar dat ik niet zo snel weet welke ik daarvan hier dat moet laten beaamen, vandaar dat dat artikel ook zo handig is aangezien frits geen amateurtje is.
Inbox Pro Tuning eens, kijken of hij het er mee eens is.
|
|
|
|
De Schout |
25-1-2009 10:52 |
Posts: 5327 |
m'n ge2 waar ik gewoon mee op straat reed zat op 70.5% gecorrigeerd. met vertex zuiger met verchromde stalen veren. nooit problemen mee gehad. reed ongeveer 5k met zuiger en veren voor ik het spul preventief weggooide
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 25-1-2009 om 11:48 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
25-1-2009 11:39 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Van de "echte" uiteraard, want dat is de breedte waar de veren daadwerkelijk langskomen.
Ik weet niet zo snel waar ik ik het je op papier kan bewijzen dat het max 67,5% mag zijn, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat vrijwel elke tuner je dit zal vertellen (we hebben het over een ovale poort hè, en bij hele grote boringen wordt nog wel eens een andere maatstaf gebruikt --> kleiner)
EDIT:
Bedenk me net wat vanuit een artikel van Frits Overmars:
[...]
LINK:
http://www.kreidler.nl/forum/opvoeren.php
(vrijwel precies in het midden)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-1-2009 om 0:42 uur.
70% van de poortmap is veiliger als 67.5 echte breedte..
67,5 is wel scherp en daarbij moet wel alles kloppen wil het normaal heel blijven
in dit geval is hij 67% vd poortmap. en dat is (zoals ik eerder vermeld heb) extreem veilig en daar zal je imo onnodig wat laten liggen..
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Christian-tsx |
25-1-2009 20:32 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
70% van de poortmap is veiliger als 67.5 echte breedte..
67,5 is wel scherp en daarbij moet wel alles kloppen wil het normaal heel blijven
in dit geval is hij 67% vd poortmap. en dat is (zoals ik eerder vermeld heb) extreem veilig en daar zal je imo onnodig wat laten liggen..
ik heb alles nog een keer nagerekend en met autocad uitgetekend. dus deze maten zijn heel precies. dit komt eruit:
ik heb hier een drijfstang lengte van 80.05mm aangehouden, ik heb dit nagerekend bij een drijfstang die ik nog had liggen. dit staat hierboven ook. klopt alles zo?
dat betekend dat ik nu een timing van 194 graden heb, en dit wil ik 198 maken, zodat ik een blowdown van 31 heb. en dit met een poortbreedte van 67.5%, dit is dus bijde kanten 2 mm breder frezen.
|
|
|
|
Christian-tsx |
26-1-2009 17:16 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
[...]
ik heb alles nog een keer nagerekend en met autocad uitgetekend. dus deze maten zijn heel precies. dit komt eruit:
afbeelding
ik heb hier een drijfstang lengte van 80.05mm aangehouden, ik heb dit nagerekend bij een drijfstang die ik nog had liggen. dit staat hierboven ook. klopt alles zo?
dat betekend dat ik nu een timing van 194 graden heb, en dit wil ik 198 maken, zodat ik een blowdown van 31 heb. en dit met een poortbreedte van 67.5%, dit is dus bijde kanten 2 mm breder frezen.
net nog even met mn autocad tekening verder gerekend. als deze tekening klopt, (wat ik graag nog even van iemand hoor) dan kom ik op het volgende uit:
- uitlaatpoort 198 graden maken, dit geeft een blowdown van 31. om de poort 198 graden te maken moet ik em 0.65mm omhoog frezen.
- uitlaatpoort 200 graden maken, dit geeft een blowdown van 32. om de poort 200 graden te maken moet ik em 0.99mm omhoog frezen.
klopt dit? is er iemand die dit gauw kan narekenen? volgens mij heb ik geen fouten gemaakt, en zal ik 1 van deze opties kunnen doen bij mn poort.
dus is er iemand die mn tekening even kan controleren? alvast bedankt. en als het niet duidelijk genoeg is heb ik em ook wel in autocadbestand, die kan ik anders wel sturen.
Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 28-1-2009 om 21:23 uur.
|
|
|
|
barry |
1-2-2009 16:30 |
Posts: 7387 |
Houd je wel rekening met je squishhoogte, deze heeft ook invloed op je timingen...
|
|
He? |
|
Christian-tsx |
1-2-2009 20:03 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: barry
Houd je wel rekening met je squishhoogte, deze heeft ook invloed op je timingen...
dat heeft er ja niks mee te maken?
wat vind je er zo van? hoeveel aanpassen/welke timing voor de uitlaat aanhouden?
Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 5-2-2009 om 9:08 uur.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
1-2-2009 20:06 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: barry
Houd je wel rekening met je squishhoogte, deze heeft ook invloed op je timingen...
je bedoelt de deck-height?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kenny77 |
5-5-2009 10:08 |
Posts: 29286 |
Doe je dit jaar ook weer mee in jubbega?
|
|
|
|
Dit topic is 21494 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 20 van 24
|
|