Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Suzuki sprinter

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 706 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Suzuki sprinter
Pagina 19 van 24
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 21495 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikkejw 24-1-2009 3:26 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
[...]


alleen je diameter = 47, als je dat ff had berekend ..



edit: laat maar, 31.5mm recht = 34.5mm op de poortmap = 67% van de boring

bij mijn MT lijkt de uitlaatpoort trouwens ook heel klein, maar hij zit toch echt op 67%

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 24-1-2009 om 3:29 uur.

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 24-1-2009 om 3:34 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Uncle BLAM 24-1-2009 3:33 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



edit: laat maar, 31.5mm recht = 34.5mm op de poortmap = 67% van de boring

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 24-1-2009 om 3:29 uur.


de breedte v/d uitlaatpoort is vanaf de poortmap gemeten ( langs de omtrek van de cilinder ) 31,5mm en dat is precies 67,02% v/d/ boring
 
een BF teller is sneller
.puch_chopper 24-1-2009 11:23 Print reply

Posts: 7851
waarom zijn je spoelgangen zo groot? een tsx heeft al zo weinig carterdruk
 
Christian-tsx 24-1-2009 13:19 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


@ Christian: netjes gedaan met de inlaatpoort btw

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 24-1-2009 om 3:30 uur.


dank u, voelt ook mooi glad aan van binnen, alleen een paar kleine putjes zoals je ziet, maar dat komt door het frezen, is niet diep dus zal niet uitmaken.

zou de afstand tussen carburateur en inlaat veel invloed hebben op afstelling/gasreactie of weet ik veel? denk het haast nie.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: .puch_chopper
waarom zijn je spoelgangen zo groot? een tsx heeft al zo weinig carterdruk


is standaard bij een eurokit, vhs heeft alleen de spoelpoorten bijgewerkt, verder is dit standaard.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
Groter is niet altijd beter, als het zo simpel was kon iedereen gewoon de max. maten aanhouden en daarmee automatisch het maximale vermogen behalen tòch ?


nee maar ik heb nu een blowdown van 26,5 als ik het goed heb, en als ik de uitlaatpoort op 198 graden zou zetten, zou ik een blowdown van 31 hebben. lijkt me dat dat wel een vermogenwinst opleverd.



maar ik ga het eerst zo proberen, eerst mn carters opmaat maken voor mn cilinder en het blok netjes spuiten. en een berekening voor de uitlaat laten maken, zodat ik hier binnenkort mee kan beginnen. ik ben van plan om dit van 1mm RVS te maken.

een kameraad is constructie bankwerker, en heeft ervaring met rvs lassen. ik hecht em thuis in elkaar en laat em door hem aflassen.
 
Joel_koningslust 24-1-2009 13:36 Print reply

Posts: 14514
ik zou idd zeker je blowdown ff heel hard verhogen. een blowdown van 26 is toch niks voor een sprinter. je hebt wel een vierbak toch?

en uitlaat uit rvs raad ik je eerlijk gezegd niet aan op een sprinter. dit omdat je toch voordat je een goede uitlaat er al een stuk of 5/6 hebt gemaakt. en dan moet je ook nog voor altijd je setup hetzelfde houden. het wordt wel heel erg duur aan materiaalkosten dan
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Henk-88 24-1-2009 15:23 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
zou de afstand tussen carburateur en inlaat veel invloed hebben op afstelling/gasreactie of weet ik veel? denk het haast nie.



Ik heb geen idee
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Joel_koningslust 24-1-2009 15:25 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Ik heb geen idee



ik weet wel zeker van wel
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Henk-88 24-1-2009 15:28 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
ik weet wel zeker van wel



Ik neem aan dat het om ong. 5 mm gaat, zou dat echt veel uitmaken?
En zo ja, wat gebeurd er dan?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Joel_koningslust 24-1-2009 15:29 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Ik neem aan dat het om ong. 5 mm gaat, zou dat echt veel uitmaken?
En zo ja, wat gebeurd er dan?



5mm zal mischien niet merkbaar zijn. maar zodra je bij de cm ofzo komt ga je het zeker merken
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
-Bassie- 24-1-2009 15:31 Print reply

Posts: 6617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



ik weet wel zeker van wel


inderdaad hoe langer de inlaat hoe hoger de koppel.

een korte inlaat heeft meer top vermogen.
 
The way of life is just like the car you drive its good or bad
Christian-tsx 24-1-2009 18:37 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Bassie-
[...]


inderdaad hoe langer de inlaat hoe hoger de koppel.

een korte inlaat heeft meer top vermogen.


hmmm en hoelang zou ik em ongeveer maken? het vorige spruitstukje heb ik ong 1.5-2.0 cm gemaakt.

wat zou ik voor een sprinter doen?

en het materiaal voor de uitlaat kan ik waarschijnlijk gratis krijgen, of misschien voor een paar euro, ach.. en laat het 20 euro zijn, is nog mooi goedkoop. kun je heel wat uitlaten maken voordat je bijv. een kant en klare opmaat laat maken.

ik heb trouwens deze week zelf nog even mn timingen uitgerekend, zoals dat in de faq uitgelegd wordt. ik kwam iets anders uit dan de timingen die berekend waren door derbi-olaf.

met welke formule wordt dit normaal uitgerekend? ik zal eens kijken hoeveel mm de poort omhoog kan. om een timing van 198 te krijgen met mn uitlaat poort. mn blowdown zal dan 31 worden, wat me voor een sprinter redelijk lijkt.
 
teamdoko 24-1-2009 19:34 Print reply
Posts: 420
beste kun je gewoon 1 mm plaatstaal nemen
en geen rvs

je motor wordt er veel warmer door om dat rvs minder hete geleid
 
Niek de Wildt 24-1-2009 21:05 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
Groter is niet altijd beter, als het zo simpel was kon iedereen gewoon de max. maten aanhouden en daarmee automatisch het maximale vermogen behalen tòch ?


"beter" is een situatie afhankelijke omschrijving.
Aangezien deze jongen een "sprinter" aan het maken is mag je er denk ik toch wel vanuit gaan dat hij voor een zo hoog mogelijk vermogen gaat en dat hij het geen probleem vind om de powerband smal te maken.

Waar je de powerband plant heeft vooral invloed op de lengtes tot en met belly (eind powerband) en tot de tailpijp (begin powerband), behalve dit aan te passen zijn er ook nog andere dingen aan te passen aan de rijstijl.

Een cilinder met een grote blowdown reageert door de sterkere uitlaatpulsen extremer op een uitlaat dan een cilinder met een kleine blowdown.
Als een poort bovenin erg breedt is hoeft deze maar een klein stukje open voor er een flinke golf doorheen kan en dus een sterke uitlaatpuls wordt gevormt.

Een uitlaat met een relatief grote diameter werkt alleen als er een uitlaatpuls groot genoeg is om de pijp goed te laten werken.
De uitlaatpuls bevat namelijk niet meer dan een bepaalde hoeveelheid energie.
Deze energie moet verdeeld worden tussen de zuig en perspuls.
Hoe groter de hoeken diffusors en reflector hoe meer van die uitlaatgaspuls wordt gebruikt om een zuig of perspuls te maken.
Dit zal alleen in een smalle powerband zijn en nauwelijks overrev geven.

Bij een automaatje (puch) doe je dan ook precies het omgekeerde van al het bovenstaande, om het vermogen goed uit te smeren.

Qua compressie kan je er vanuit gaan dat een hogere compressie een sterker middentoerengebied geeft, terwijl een motor meer toeren maakt bij een lagere compressie.
Vergroting van de compressieverhouding verhoogt tot een bepaalde grens de energieafgifte bij de verbranding.
Bij een hogere comprssieverhouding komt er meer energie vrij bij de zuiger en gaat er minder energie de uitlaat in.
Minder energie de pijp in = zwakkere pulsen.
Zwakkere pulsen = minder effectieve beweging van het mengsel door de poorten en dus uiteindelijk minder vermogen.
Zo is hogere compressie is een tweesnijdend mes.
Een minder hoge compressie laat de uitlaatpijp beter werken.


als deze poortmap:

gewoon direct vanuit de cilinder mbv potloot krassen is verkregen en daarna netjes overgetrokken, dan is de werkelijke uitlaatpoort breedte:
29,25mm
Wat 62,2% van de boring is (als deze 47mm is)

Aangezien een ovale poort al een flink stuk minder breed aan de bovenkant is als bijvoorbeeld een vlinderpoort, kun je ervan uitgaan dat deze voor een sprinter toch wel zo breed mogelijk mag worden.

Bij deze boring is 31,7mm aan "echte poortbreedte" dan ook 67,5%.
Als poortmapbreedte kom je dan uit op circa 34,5mm

Zoals ik al eerder zei ik het belangrijk de poort vooral bovenin vlak te maken omdat de poortbreedte dan gelijk erg groot is als de zuiger er voorbij komt en er dus een sterke puls kan worden gemaakt.

Lees mijn vorige post nog maar eens, daar vind je dus wat ik je aanraad voor je sprinter, en hierboven vind je dus een beknopte uitleg waarom ik dat aanraad:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ik zal je eens wat tips geven aangezien ik zie dat je er veel tijd in stopt en vind dat je netjes aan het werk bent.

Ik heb niet alle foto's en poortmappen bekeken of het hele topic doorgelezen, dus als het kan zijn dat ik iets zeg wat je al weet of al het geval is.

Heb je met het berekenen van het percentatge breedte uitlaatpoort tov. boring rekening gehouden met het feit dat de breedtematen op een poortmap niet kloppen met de "echte poortbreedte"?
omdat je met een potlood over de poortranden krast komt de rand op de poortmap iets te ver te liggen namelijk.
Er zit een functie in mijn programmatje die de "echte poortbreedte" berekend.
Je moet bij de "echte poortdia" echt niet verder gaan dan 67,5%, zelfs in de van Veen kreidlers deden ze dat niet.

De spoelpoorttiming is wel goed, maar de uitlaattiming wat te verhogen (richting 198)

Ik raad je gezien de timingen (als je die dus aanpast) aan het top vermogen te plannen bij circa 12500 toeren en hier de uitlaat op af te stemmen.
Een powerband van 10500 tot 13500 is dan netjes.

Ik las dat je nog aan de uitlaatpoort wou gaan werken (maar heb nog niet gezien hoe hij nu is) ik raad je aan deze zoveel mogelijk een "recht vlak" aan de boven- en onderkant en zijkanten te geven en hoeken van een denkbeeldige cirkel.
Bij een klein cilindertje/poortje is dit natuurlijk minder goed te doen als bij de grote poort van een 110 malossi.
Een erg overdreven voorbeeld:
afbeelding
Als je vervolgens aan mij de maten van de "Port Width", "Port Height" en de straal van de denkbeeldige cirkel (een boven en een onder) geeft, dan berekend ik wel even het oppervlak waarmee je vervolgens zelf even de Time Area kan berekenen.

Als diameter van het einde van de uitlaatschacht raad ik je ongeveer een krappe 30mm aan (mits de uitlaatflens en voorbocht dia daar bij passen)

En tenslotte zag ik een uitlaat liggen op een van je foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPKW7YS3.jpg
Waarvan ik de belly wel erg lang vind (althans het lijkt op de foto dat dat hele ding in het midden cilindrisch is en niet conisch, of is dat een vertekend beeld?)
In ieder geval, als dat inderdaad helemaal een belly (cilindrisch stuk) is, dan denk ik dat je niet je hoge verbrandingstemperatuur zult behalen.
Je kunt de belly vrij grof aanpassen zonder dat dit veel invloed heeft op het max toerental van de powerband, je kunt de juiste lengte van de belly goed vinden mbv meerdere testbankruns, de temperatuur blijft namelijk vrijwel gelijkt totdat je de juiste lengte vind, want dan daalt de uitlaatgastemp opeens en stijgt de verbrandingstemp.




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-1-2009 om 21:07 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-1-2009 om 21:09 uur.
 
Henk-88 24-1-2009 22:40 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
als deze poortmap:
afbeelding
gewoon direct vanuit de cilinder mbv potloot krassen is verkregen en daarna netjes overgetrokken, dan is de werkelijke uitlaatpoort breedte:
29,25mm


Hoe kom je aan die 29,2mm?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Niek de Wildt 25-1-2009 0:03 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


Hoe kom je aan die 29,2mm?


simpele wiskunde.
plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

 

Dit topic is 21495 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 19 van 24
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved