Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Project - Topic - Suzuki sprinter
|
Pagina 18 van 24
|
Dit topic is 21496 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
honda-mbx |
22-1-2009 17:40 |
Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
[...]
en na het erin tikken blijft ie ook zitten? of moet ik het pinnetje nog vast lijmen met loctite of dergelijk?
moet niet zo zijn dat ie mij eruit schiet na tijdje rijden.
lijmen hoeft niet, het is een conische klem-passing. gebeurt niks mee.
daar naast is het niet mogelijk dat het pennetje er uit schiet.
als het goed is valt het slot van je zuigerveer er over heen (in de meeste gevallen).
|
|
ik vlam je.. |
|
Christian-tsx |
22-1-2009 23:49 |
Posts: 856 |
oja klopt ja, is ook zo.
das bij een eurokit zuiger helemaal, soms is het ook half eroverheen.
ga er morgenmiddag mee aan.
heeft iemand ook een idee of het aanpassen van de uitlaatpoort, ook verband houdt met de grote van de spoelpoorten?
omdat de uitlaatpoort breedte, en de timing best aan de veilige kant zit, zit ik een beetje te twijfelen om em iets groter/breder te maken.
of zal ik dit laten?
ik heb nu toch alles uit elkaar liggen,
uitlaatpoort is nu 192 graden, inlaat is 135 graden.
uitlaatpoort breedte 67%
|
|
|
|
Niek de Wildt |
23-1-2009 0:59 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
oja klopt ja, is ook zo.
das bij een eurokit zuiger helemaal, soms is het ook half eroverheen.
ga er morgenmiddag mee aan.
heeft iemand ook een idee of het aanpassen van de uitlaatpoort, ook verband houdt met de grote van de spoelpoorten?
omdat de uitlaatpoort breedte, en de timing best aan de veilige kant zit, zit ik een beetje te twijfelen om em iets groter/breder te maken.
of zal ik dit laten?
ik heb nu toch alles uit elkaar liggen,
uitlaatpoort is nu 192 graden, inlaat is 135 graden.
uitlaatpoort breedte 67%
Ik zal je eens wat tips geven aangezien ik zie dat je er veel tijd in stopt en vind dat je netjes aan het werk bent.
Ik heb niet alle foto's en poortmappen bekeken of het hele topic doorgelezen, dus als het kan zijn dat ik iets zeg wat je al weet of al het geval is.
Heb je met het berekenen van het percentatge breedte uitlaatpoort tov. boring rekening gehouden met het feit dat de breedtematen op een poortmap niet kloppen met de "echte poortbreedte"?
omdat je met een potlood over de poortranden krast komt de rand op de poortmap iets te ver te liggen namelijk.
Er zit een functie in mijn programmatje die de "echte poortbreedte" berekend.
Je moet bij de "echte poortdia" echt niet verder gaan dan 67,5%, zelfs in de van Veen kreidlers deden ze dat niet.
De spoelpoorttiming is wel goed, maar de uitlaattiming wat te verhogen (richting 198)
Ik raad je gezien de timingen (als je die dus aanpast) aan het top vermogen te plannen bij circa 12500 toeren en hier de uitlaat op af te stemmen.
Een powerband van 10500 tot 13500 is dan netjes.
Ik las dat je nog aan de uitlaatpoort wou gaan werken (maar heb nog niet gezien hoe hij nu is) ik raad je aan deze zoveel mogelijk een "recht vlak" aan de boven- en onderkant en zijkanten te geven en hoeken van een denkbeeldige cirkel.
Bij een klein cilindertje/poortje is dit natuurlijk minder goed te doen als bij de grote poort van een 110 malossi.
Een erg overdreven voorbeeld:
Als je vervolgens aan mij de maten van de "Port Width", "Port Height" en de straal van de denkbeeldige cirkel (een boven en een onder) geeft, dan berekend ik wel even het oppervlak waarmee je vervolgens zelf even de Time Area kan berekenen.
Als diameter van het einde van de uitlaatschacht raad ik je ongeveer een krappe 30mm aan (mits de uitlaatflens en voorbocht dia daar bij passen)
En tenslotte zag ik een uitlaat liggen op een van je foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPKW7YS3.jpg
Waarvan ik de belly wel erg lang vind (althans het lijkt op de foto dat dat hele ding in het midden cilindrisch is en niet conisch, of is dat een vertekend beeld?)
In ieder geval, als dat inderdaad helemaal een belly (cilindrisch stuk) is, dan denk ik dat je niet je hoge verbrandingstemperatuur zult behalen.
Je kunt de belly vrij grof aanpassen zonder dat dit veel invloed heeft op het max toerental van de powerband, je kunt de juiste lengte van de belly goed vinden mbv meerdere testbankruns, de temperatuur blijft namelijk vrijwel gelijkt totdat je de juiste lengte vind, want dan daalt de uitlaatgastemp opeens en stijgt de verbrandingstemp.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2009 om 1:03 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2009 om 1:49 uur.
|
|
|
|
Christian-tsx |
23-1-2009 10:28 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ik zal je eens wat tips geven aangezien ik zie dat je er veel tijd in stopt en vind dat je netjes aan het werk bent.
Heb je met het berekenen van het percentatge breedte uitlaatpoort tov. boring rekening gehouden met het feit dat de breedtematen op een poortmap niet kloppen met de "echte poortbreedte"?
omdat je met een potlood over de poortranden krast komt de rand op de poortmap iets te ver te liggen namelijk.
Er zit een functie in mijn programmatje die de "echte poortbreedte" berekend.
Je moet bij de "echte poortdia" echt niet verder gaan dan 67,5%, zelfs in de van Veen kreidlers deden ze dat niet.
De spoelpoorttiming is wel goed, maar de uitlaattiming wat te verhogen (richting 198)
Ik raad je gezien de timingen (als je die dus aanpast) aan het top vermogen te plannen bij circa 12500 toeren en hier de uitlaat op af te stemmen.
Een powerband van 10500 tot 13500 is dan netjes.
Ik las dat je nog aan de uitlaatpoort wou gaan werken (maar heb nog niet gezien hoe hij nu is) ik raad je aan deze zoveel mogelijk een "recht vlak" aan de boven- en onderkant en zijkanten te geven en hoeken van een denkbeeldige cirkel.
Als diameter van het einde van de uitlaatschacht raad ik je ongeveer een krappe 30mm aan (mits de uitlaatflens en voorbocht dia daar bij passen)
En tenslotte zag ik een uitlaat liggen op een van je foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPKW7YS3.jpg
Waarvan ik de belly wel erg lang vind (althans het lijkt op de foto dat dat hele ding in het midden cilindrisch is en niet conisch, of is dat een vertekend beeld?)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2009 om 1:03 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-1-2009 om 1:49 uur.
die uitlaat die jij op de foto zag is mn oude opmaat, die ik voor mn onbewerkte malossi gemaakt heb.
deze heb ik berekend met de formules van overmars. ik denk dat je er een beetje raar tegenaan kijkt, want volgens mij klopt ie zo wel.
de cilinder is al getuned door vhs. en de breedte van 67% heb ik zelf niet berekend, maar dat had crossgek gedaan. maar vhs tuning heeft alles een beetje aan de veilige kant gehouden, dit kan dus kwa uitlaatpoort wel wat extremer. en dat ben ik dus nu van plan te doen.
vandaag zal ik zelf eens even kijken of dit de echte breedte is.
als dat niet meer als 67.5 mag zijn wat je zegt, dan zal ik even kijken hoeveel de poort nog breder kan.
en wat vind je zelf van je uitlaten programma? een beetje te vergelijken met die van luc foekema? ik wou eerst een berekening door hem laten maken, maar ik wil ook een schot aan jou berekening wagen, en het verschil testen.
de vorm van de poort is mooi nu. alleen de timing van 192 maak zal ik overwegen om 198 te maken.
ik zal vanmiddag ook even kijken hoe breed het uiteinde van de uitlaatschacht is.
vanmiddag ga ik de inlaat bij het spruitstuk ook verbreden voor mn 24mm carburateur.
hier nog 3 foto's van mn huidige uitlaatpoort.
als ik de goede maximale breedte van mn uitlaatpoort heb, kan ik ook kijken hoever ik mn zuigerveer slotjes moet verzetten.
|
|
|
|
honda-mbx |
23-1-2009 10:39 |
Posts: 1688 |
ik zou de timing mooi zo laten, echter is wel je blowdown iets wat aan de lage kant.
ik had overwogen om fluiters te boren in jouw cilinder.
|
|
ik vlam je.. |
|
Niek de Wildt |
23-1-2009 13:09 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
ik zou de timing mooi zo laten, echter is wel je blowdown iets wat aan de lage kant.
ik had overwogen om fluiters te boren in jouw cilinder.
Is geen ruimte voor ivm tapeinden.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
en wat vind je zelf van je uitlaten programma? een beetje te vergelijken met die van luc foekema? ik wou eerst een berekening door hem laten maken, maar ik wil ook een schot aan jou berekening wagen, en het verschil testen.
Zoals ik al op meerdere plaatsen heb gezegt, moet je er nu nog geen met het programmatje maken maar bij mij persoonlijk halen, dat programmatje was namelijk een gehaaste eerste versie waar nog veel fouten in zitten en ik een hoop moest versimpelen.
Ik ben druk bezig met een nieuwe versie onderweg waarbij er wel met vrijwel alles rekening wordt gehouden en ik sta achter de resultaten (dat deze dus vrijwel hetzelfde zijn als wanneer ik er een zonder progje voor je bereken, het is namelijk onmogelijk een programma op te stellen waarin je met alles rekening houd, maar als ik het zelf doe kan ik zelf aanpassingen maken en zeggen wat het beste is)
Ik ben nu bezig met ongv 4 berekeningen voor andere mensen gemaakt om de resultaten te vergelijken (Barry, Derbi Olaf, Jan-dx11 enz)
Deze zullen heel binnekort online komen en dan kan je dus zien hoe hij eruit ziet en als zij hem hebben gebouwd dan kun je zien of het mooi presteerd (tot nu toe heb ik altijd mooie resultaten gekregen met mijn pijpen)
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
de vorm van de poort is mooi nu. alleen de timing van 192 maak zal ik overwegen om 198 te maken.
Het is maar een richtlijn, ik bedoel te zeggen, omdat je Time Area niet erg groot is ivm het beperkte uitlaatoppervlakte, moet de timing flink hoog zijn wil je het geplande toerental halen en daarbij een goed vermogen scoren.
Verder gaf ik een algemene tip over hoe een ovale poort er overdreven uit moet zien, wil je dat hij het meest effectief is
Zoals ik al zei is dit bij een klein cilinderinhoudje/poortje niet zo overdreven te maken omdat hij erg smal is, maar bij een breede poort (grotere cilinderinhoud) kan je wel die vorm redelijk benaderen.(dus zo breed mogelijk aan de bovenkant, wat je dus niet krijgt bij een gebogen bovenvlak)
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
de breedte van 67% heb ik zelf niet berekend, maar dat had crossgek gedaan.
De vraag is dus of hij er rekening mee heeft gehouden dat door de boling van de wand de breedtes op een poortmap altijd wat groter uitvallen en dus de uitlaatpoort in het echt wat smaller is (en dus een kleiner percentage van de boring)
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
23-1-2009 13:32 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
De vraag is dus of hij er rekening mee heeft gehouden dat door de boling van de wand de breedtes op een poortmap altijd wat groter uitvallen en dus de uitlaatpoort in het echt wat smaller is (en dus een kleiner percentage van de boring)
gewoon berekend met zijn waardes uit de eerder geposte poortmap.
natuurlijk snap ik wel dat de werkelijke breedte vd uitlaatpoort anders is als de lengte die hij in de omtrek vd cilinder in beslag neemt.
maar er zijn door het hele topic genoeg foto's gepost.
en iemand die zich een beetje verdiept heeft in 2t ziet wel dat de uitlaatpoort gewoon erg klein is ?
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Henk-88 |
23-1-2009 14:59 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
maar er zijn door het hele topic genoeg foto's gepost.
en iemand die zich een beetje verdiept heeft in 2t ziet wel dat de uitlaatpoort gewoon erg klein is ?
Op onderstaande foto lijkt 'ie groter maar is 'ie even groot, ook 31,5mm.
En Christian, waarom niet eerst proberen wat je hebt en het daarna aanpassen? Lijkt me leerzamer.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Uncle BLAM |
23-1-2009 17:45 |
Posts: 1025 |
Ik ben het met Henk eens, waarom NU gaan aanpassen, als je b.v. door aanpassen 1pk verliest heb je dat niet door terwijl je mss denkt dat je er 1pk bij hebt gekregen door de uitlaatpoort te vergroten !?
Je hebt je cilinder door vhs tuning laten tunen, probeer het maximale eruit te halen met een goede afstelling, als je daarna iets wil veranderen zou je zelfs het beste een tweede cilinder kunnen kopen en die dan tunen op de manier zoals JIJ denkt dat het beter is, als het dan mis gaat is niet alles verloren
|
|
een BF teller is sneller |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
23-1-2009 18:04 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Op onderstaande foto lijkt 'ie groter maar is 'ie even groot, ook 31,5mm.
afbeelding
En Christian, waarom niet eerst proberen wat je hebt en het daarna aanpassen? Lijkt me leerzamer.
is het zwarte stipje het midden vd zuiger ?
dan is de uitlaatpoort op het oog nog geen 50% vd diameter.
ik ga effe painten om het duidelijker te maken
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 23-1-2009 om 18:09 uur.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Henk-88 |
23-1-2009 19:16 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
is het zwarte stipje het midden vd zuiger ?
dan is de uitlaatpoort op het oog nog geen 50% vd diameter.
ik ga effe painten om het duidelijker te maken
afbeelding
Op de foto is het zowiezo meer dan 50% van de diameter maar hoe te meten?
Gaat het in dit geval om rechtstreekse afstand van poortrand tot poortrand of de afstand van poortrand tot poortrand die de ronding van de cilinderwand volgt?
edit: zwarte stipje is het midden van de zuiger. Maar om ff te mierenneuken: de cameralens was niet exact boven het miden van de zuiger zodat de werkelijke afstanden / verhoudingen ietsje kunnen afwijken.
Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 23-1-2009 om 19:18 uur.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Christian-tsx |
24-1-2009 1:19 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Op de foto is het zowiezo meer dan 50% van de diameter maar hoe te meten?
Gaat het in dit geval om rechtstreekse afstand van poortrand tot poortrand of de afstand van poortrand tot poortrand die de ronding van de cilinderwand volgt?
edit: zwarte stipje is het midden van de zuiger. Maar om ff te mierenneuken: de cameralens was niet exact boven het miden van de zuiger zodat de werkelijke afstanden / verhoudingen ietsje kunnen afwijken.
Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 23-1-2009 om 19:18 uur.
ja ik probeer de cilinder eerst, maar omdat metname de uitlaatpoort hoger en breder kan, wil ik dit ook wel doen, eigenlijk voor de sprint in jubbega. ik hoop dan alles echt goed voor elkaar te hebben, om 2 goede tijden neer te zetten
ik heb vanavond de inlaat aangepast voor mn 24mm carburateur:
en hier nog even mn uitlaatpoort:
ik moet nu nog even kijken hoe ik de aansluiting van de carburateur naar de cilinder klaar maak. de h.o.h. afstand van de 2 draadstangetjes in de cilinder is iets smaller dan die van de carburateur.
is ongeveer 5mm smaller.
ik denk dat ik in de draadstangetjes een knikje maak, en een soort van isolator tussen de cilinder en carburateur maak. ik wil de afstand tussen cilinder en carburateur zo kort mogelijk houden, want ik had altijd heel weinig ruimte tussen mn carburateur en monoveer.
@ crossgek, je hebt mijn uitlaatpoort berekend op 67%, en de breedte van mijn uitlaatpoort en die van henk zijn hetzelfde, en de boring ook. dus dat moet ook wel 67 % zijn bij hem.
Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 24-1-2009 om 1:20 uur.
|
|
|
|
Uncle BLAM |
24-1-2009 3:06 |
Posts: 1025 |
Groter is niet altijd beter, als het zo simpel was kon iedereen gewoon de max. maten aanhouden en daarmee automatisch het maximale vermogen behalen tòch ?
|
|
een BF teller is sneller |
|
Henk-88 |
24-1-2009 3:16 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
is het zwarte stipje het midden vd zuiger ?
dan is de uitlaatpoort op het oog nog geen 50% vd diameter.
maar 31,5mm was toch 67% van 47mm?
@ Christian: netjes gedaan met de inlaatpoort btw
Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 24-1-2009 om 3:30 uur.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Uncle BLAM |
24-1-2009 3:21 |
Posts: 1025 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
31,5mm is 77% van 41mm?
alleen je diameter = 47, als je dat ff had berekend ..
|
|
een BF teller is sneller |
|
Dit topic is 21496 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 18 van 24
|
|