Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Achtervering

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1189 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Achtervering
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2464 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikkejw 10-3-2008 13:50 Print topicpost

Posts: 9886
ik ben nu bezig met de achtervering, maar ik weet nog niet echt hoe ik het inelkaar wil zetten. als ik de veer naar voren doe moet hij wel 10 cm ingedrukt worden voordat de band het achterspatbord raakt. omdat ik m lekker hoog wil hebben, en een hele kleine achtervelg heb, heb ik ruimte voor een veerweg van wel 40 cm, die ruimte wil ik dus gebruiken ook.

nu had ik het idee om de prolink boven de achterbrug te bevestigen, en de veer naar achteren te laten wijzen. als ik nu de achterbrug helemaal omhoog haal, gaat de veer ongeveer 1.5cm omhoog. dat is eigenlijk perfect, want hij kan max 2 cm inveren. maar dan ben ik bang dat de vering veeel te slap wordt.


zo wou ik het dus hebben



dan heb ik hier nog een probleem, namelijk hoe zet ik dit eens goed stevig vast? een draadeind gaat het zeker niet houden, en ik kan er moeilijk een stevige constructie maken omdat het boven de achterbrug zit. ik wou misschien een strip staal ombuigen over het frame heen, en daar de prolink in hangen. maar dat kan volgens mij nooit stevig worden. iemand een idee?


commentaar/tips/kritiek/afkraken, alles is welkom
 
Preserve nature - Always wear a helmet

Menu2t 10-3-2008 13:59 Print reply

Posts: 2815
flex in de achterbrug en op de achterbrug as monteren.
 
NSR Supersprint special!
Leen 10-3-2008 14:00 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Menu2t
flex in de achterbrug en op de achterbrug as monteren.



mijn idee ja.
 
ikkejw 10-3-2008 14:03 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Menu2t
flex in de achterbrug en op de achterbrug as monteren.



eeh nee, dan komt de veer te laag uit en zit ie tegen het frame aan, en heeft het prolink systeem geen effect meer.

daarnaast ga ik deze achterbrug niet verneuken.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Menu2t 10-3-2008 14:05 Print reply

Posts: 2815
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



eeh nee, dan komt de veer te laag uit en zit ie tegen het frame aan, en heeft het prolink systeem geen effect meer.

daarnaast ga ik deze achterbrug niet verneuken.


veer te laag uit? Kwestie van hoe je het monteerd, prolink systeem krijg je toch niet mooi werkend omdat je geen fatsoenlijke bevestigingspunten hebt. Brug verneuken? dat heet aanpassen, dat ken je toch wel?
 
NSR Supersprint special!
Leen 10-3-2008 14:08 Print reply

Posts: 26877
ik zou sowieso hele monoshock zooi weggooien, en er een dikke twinshocker van maken, dat is iets tovver denkz
 
ikkejw 10-3-2008 14:24 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Menu2t
[...]


veer te laag uit? Kwestie van hoe je het monteerd, prolink systeem krijg je toch niet mooi werkend omdat je geen fatsoenlijke bevestigingspunten hebt. Brug verneuken? dat heet aanpassen, dat ken je toch wel?


ja als de veer te laag zit kàn ik het gewoon niet anders monteren. dan komt ie tegen het frame en veert ie dus nooit weer. deze brug is trouwens iets te tov om aan te passen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
ik zou sowieso hele monoshock zooi weggooien, en er een dikke twinshocker van maken, dat is iets tovver denkz


dat staat idd vetter, maar dan moet ik dus in m'n brug gaan lassen, en dat doe ik liever niet. misschien als monoshock voor geen meter veert dat ik er dan een twinshock van maak, maar ik wil eerst mono proberen.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Leen 10-3-2008 14:26 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]


ja als de veer te laag zit kàn ik het gewoon niet anders monteren. dan komt ie tegen het frame en veert ie dus nooit weer. deze brug is trouwens iets te tov om aan te passen.

[...]


dat staat idd vetter, maar dan moet ik dus in m'n brug gaan lassen, en dat doe ik liever niet. misschien als monoshock voor geen meter veert dat ik er dan een twinshock van maak, maar ik wil eerst mono proberen.



hoezo lassen?

gaten boren en vastbouten die shit, das pas oldskool.
 
Elco 10-3-2008 15:51 Print reply
Posts: 4527
eem kijken,

als ik zo kijk, en je achterbrug veert in, dan rekt je veerr toch uit? wat niet de bedoeling is, of zie ik dat fout, van het blokje gaat naarvoren en dus ook naar beneden, daardoor word de veer langer
 
- Han - 10-3-2008 15:55 Print reply

Posts: 9667
wel leuk bedacht. Maar ik zou hem nooit naar achter laten wijzen de veer. Daar is het ook totaal niet stevig. Zou gewoon naar voren doen. En pro link eraan maken is denk ik te moeilijk. Wilde ik toen ook doen met me mt maar lukte eigenlijk niet
 
<10.000 posts
ikkejw 10-3-2008 15:56 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi_Elco
eem kijken,

als ik zo kijk, en je achterbrug veert in, dan rekt je veerr toch uit? wat niet de bedoeling is, of zie ik dat fout, van het blokje gaat naarvoren en dus ook naar beneden, daardoor word de veer langer



het blokje gaat eerst naar boven toe, en dan naar voren. dus de eerste 25cm wordt de veer ongeveer 1.5cm ingedrukt, daarna 'scharniert' de veer alleen nog maar. hij wordt dus niet uitgetrokken.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Sypie_Honda 10-3-2008 15:57 Print reply

Posts: 13830
voor dat sukje wat nu met dat draadeind door je frame zit kan je wel net zo'n as als ik heb in mijn achterbrug nemen. met 2 bouten als je snapt wat ik bedoel.


 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
THOMASJEUHHH 10-3-2008 16:05 Print reply

Posts: 4159
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi_Elco
eem kijken,

als ik zo kijk, en je achterbrug veert in, dan rekt je veerr toch uit? wat niet de bedoeling is, of zie ik dat fout, van het blokje gaat naarvoren en dus ook naar beneden, daardoor word de veer langer


dat zie je verkeert idd,

ik heb ook een tijdje zitten kloten om dat systeem te houden.
5 achterveren geprobeert enzo, komt erop neer dat zon prolink stuk gemaakt is met een bepaalde overbrenging. dat moet je eerst zien te berekenen enzo, om de veerweg, afstand van de achterbrug as en monteerpunt, stugheid enz enz dat moet je allemaal uit zien te vogelen.
ik heb het simpel en goedkoop alla derbi gedaan, gewoon de achterveer op de brug gelast. en als je heb stugger wilt dan moet je hem dicht je blok monteren/lassen.
 
bwoaahhppp,,..
ikkejw 10-3-2008 16:11 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT5-HAN
wel leuk bedacht. Maar ik zou hem nooit naar achter laten wijzen de veer. Daar is het ook totaal niet stevig. Zou gewoon naar voren doen. En pro link eraan maken is denk ik te moeilijk. Wilde ik toen ook doen met me mt maar lukte eigenlijk niet






zo worden de krachten ongeveer verdeeld lijkt me.

als de achterbrug omhoog gaat, veert de veer in en duwt dus beide kanten van de prolink omlaag. op de beide framebuizen aan de zijkant komen alleen trekkrachten te staan, volgens mij houden die dat wel. het is geen derbi frame he!



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
voor dat sukje wat nu met dat draadeind door je frame zit kan je wel net zo'n as als ik heb in mijn achterbrug nemen. met 2 bouten als je snapt wat ik bedoel.


hmm ja dat zou kunnen, maar gaat dat niet buigen? aangezien alle kracht in het midden komt. en die plaatjes op de zijkant van het frame lijken me wat te dun om dat te houden.

 
Preserve nature - Always wear a helmet
henk43 17-3-2008 17:07 Print reply

Posts: 916
kan je niet net zoals de achterbrug gewoon een paar hele dikke bussen draaien, dat gaatjes dicht lassen, en veel dikker maken, dan gaatje boren, dan is de zijkant sterk, en het draadeind buigt niet omdat er dikke bussen op zitten
 
Nobody said it was easy
ikkejw 17-3-2008 17:11 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk43
kan je niet net zoals de achterbrug gewoon een paar hele dikke bussen draaien, dat gaatjes dicht lassen, en veel dikker maken, dan gaatje boren, dan is de zijkant sterk, en het draadeind buigt niet omdat er dikke bussen op zitten


eeeehm dat zou kunnen, maar het zit nu al in elkaar, en het veert goed

zie andere topic: http://www.brommerfo...cts/showtopic/865/20
 
Preserve nature - Always wear a helmet

Dit topic is 2464 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved