Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Gasbegrenzer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 755 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Beschrijving project
Het duidelijk formuleren van het ontwerpen en het maken van een gashendel-begrenzer.

Het idee

Ik heb momenteel een gasschuif-begrenzer op mijn TZR. Deze werkt prima maar heeft een nadeel, namelijk dat de gasslag

a) beperkt(er) is
b) iets minder dan ideaal soepel loopt

Daarom dit mini-project om een verbeterde versie te maken, zeg maar versie 2.0.
Verder heb ik gemerkt dat er nogal wat animo voor is en ik vind het wel leuk om een inspiratiebron voor diegene te zijn.

Feit is, dat menig opgevoerde brommer in z'n vrij met ca. 2/3 gas zeker >10.000rpm kan halen. Dit is iig met mijn brommer het geval. Daarom valt deze brommer minder/niet snel door de mand, aangezien je in z'n vrij >10k rpm (in mijn geval zeker 12k) draait, naise.

Design

In woorden wordt het design als volgt.
De begrenzer bestaat uit een aluminium cilinderprofiel van 40mm in diameter die geheel is aangepast met behulp van een draaibank en een kolomboor die ik vrijblijvend kan gebruiken bij de studentenvereniging waar ik bij zit (extra informatie: www.dutracing.nl)
De poelies zijn van verschillende diameter. Dit is ervoor gedaan om van een bepaalde gas-slag, een andere slag te maken. In dit geval wordt de slag vergroot, om de simpele reden dat de begrenzing dan niet gaat op vallen.

Het cilinderprofiel is ook ge-binnendraaid. Dit houdt kort in dat er een lagerpassing is gemaakt. Dit heb ik gedaan om de smooth-heid te waarborgen.

Dit is mijn allereerste onderdeel wat ik ooit op een draaibank heb gemaakt. Het resultaat is op z'n minst mooi te noemen, vind ik zelf!



De reden dat je 3 verschillende diameter-geultjes ziet is dat ik de gashendel dan iets kan varieeren. Dit wil dus zeggen, dat ik de gasuitslag kan beinvloeden door simpelweg de kabel naar de carburateur op een ander geultje te monteren.

De gaskabel

De gaskabel wordt mbv imbusdraadeindes in de sprocket vastgezet. Geen gedoe met lijm of kabelkopjes/tonnetjes dus, aangezien ik hier een bloedhekel aan heb en het gebeurt zoals ik wil.



Behuizing

Omdat het geheel ook ergens gemonteerd moet worden en bevestigd gaat worden, heb ik een aluminium strip op maat gebogen.
De gaskabeladapters zijn al gemonteerd. Merk het verschil in hoogte overigens op, daar de diameters anders zijn.




Gemonteerd ziet het er zo uit, waarschijnlijk wordt het verhaal er nu iets duidelijker op.



Deadline voor dit project is 8december, aangezien ik dan Kevin ga vragen voor goedkeuring namens alle corpsen.

  Laatste updates
1-12-2007 1:17 - Begrenzer maken
Zie topic
Bekijk de volledige updates en planning voor dit project.
  Samenvatting
95% voltooid
5188 keer bekeken
Geplande tijd:
3 uur
1 topic aanwezig
1 onderdeel gebruikt
Kosten: €0.00
Project geplaatst door
daanmtx
op 28-11-2007 22:52

  Planning
1-12-2007 Begrenzer
Volledige planning
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved