Zie foto's onderaan, die worden geregeld geüpdated - Bedanklijstje toegevoegd (op deze pagina)
Na mijn Honda Ss50 caféracer project volgt er een Honda Cb50 classicracer project. Mijn doel is - de brommer zò te bouwen, dat het zo het circuit op kan, maar wel met kenteken, want het wordt mijn dagelijks vervoer.
De bedoeling is om met deze brommer de aandacht te trekken bij de Honda-dagen.
1 ding zit nog een beetje tegen: er worden niet of nauwelijks Cb's te koop aangeboden.
Mijn ervaring met de RDW
Ik ben dus naar de RDW geweest (zonder afspraak), daar hebben we heel lang zitten wachten, totdat we aan de beurt waren.
We werden weg gestuurd, want de inrij-dagen waren uitgezonderd van bromfietsen
Terwijl ik bericht had gehad, waarin stond dat het wel kon, maar dat mocht niet baten.
We hadden enorm geluk dat mijn vader tijdens het wachten alle blaadjes/folders/posters/ etc. had doorgelezen.
Daar stond (GODZIJDANK!!!) in dat het wel kan. Dus liep de vrouw ff naar achter om het te vragen, toen bleek dat het alleen kon voor een import keuring.
Dus moesten we naar de garage toe. Toen kreeg ik mijn brommer niet meer aan de praat. Na een tijd gerent te hebben met de brommer hebben we de bougie los gehaald (we hadden tonnen gereedschap en onderdelen mee), ff schoon gemaakt (hij vonktte niet meer en was helemaal zwart, verzopen dus), toen weer rennen en godzijdank sloeg 'ie aan
Mijn koplamp gaf tijdens de keuring bijna geen licht, maar dat zag hij door de vingers, want mijn vader zei dat de brommer nog niet klaar is, en 'm eerst gekeurd wilde hebben voordat we er veel geld in gaan stoppen. Al zou die afgekeurd worden daardoor, dan had ik ff de spanningsregelaar ertussenuit gehaald (1 sec. werk), dan heb je een paar seconden de tijd voordat mn achterlicht doorbrand
Er is geen dB-meting gedaan, en de brommer is ook niet op de rollerbank geweest. Hij reed een rondje op het terrein en kwam nog net in z'n 2. Hij concludeerde dat 'ie wel wat veel geluid maaktte (bij hoge toeren, voor de begrenzing), maar mijn vader zei dat er een andere op komt.
Alles was het waard, ik verwacht in enkele dagen mijn kenteken-papieren
Dus nu kan ik 'm gaan opvoeren
Voorlopige ideëen
Brommer helemaal strippen, alleen het noodzakelijk erop houden [net als de echte racers].
Inversteren in een zadel die perfect bij de brommer staat.
Uiteraard komen er clip-ons op.
Kilometerteller eraf slopen, die heb ik niet nodig, alleen de toerenteller wil ik houden, deze maak ik op een standaard die naar voren wijst [zie plaatjes].
Origenele Cb-veren moeten eraf, deze vind ik véél ste hoog, ik wil kortere en bredere achterveren monteren.
Verder wil ik wel een klein achterspatbordje monteren met daarbij een caféracerachterlicht. Ik denk dat het een roestvrijstale Kreidler achterspatbord word. Die hoeft niet zo netjes te zijn, want ik ga er in zagen en spuiten.
Grootste toerental ooit gemeten bij brandstofmotor.
Wat is het grootste toerental ooit gemeten bij een brandstofmotor? Was het 2- of 4takt? De voertuig in kwestie is gemaakt toen de 50cc racers op hun hoogtepunt waren. Sindsdien is er nog nooit voertuig geweest die meer toeren kon maken, zelfs een F1-auto evenaarde hem niet.
Over welk merk heb ik het? Je zult het vast niet verwachten, maar het is een Honda 50cc4takt!! met z'n 22.500 omwentelingen per minuut! Het gaat hier om een Honda Rc116, dit zijn 50cc 2 cilinders met dubbele nokassen. Dit is tevens het model dat ik na ga maken. Deze 4takt brommers deden het bijzonder goed in de racerij. 4takt is dus wel degelijk snel te krijgen, een Cr113 [50cc] houd je met geen 1 brommer bij, zelfs met 70cc niet.
De Rc112, 50cc.
Fotostudie Cb50 [Dreams] classics
Jezus, wat een prachtmachine, check de slimme 'backsteps'. Maar toch probeer ik echte backsteps te maken.
Leuke brommer, alleen de tank vind ik minder mooi.
Zie deze schoonheid, zo simpel en toch zo mooi. Zo lijntje op de tank zou op de mijne ook wel eens kunnen komen.
Mooie detailfoto, hier heb ik wat aan. Dan bedoel ik met name de teller.
Detailfoto idem.
Honda Cb50, zo zal de mijne wel eens kunnen worden.
Geen woorden voor...
Meer foto's van de bovenstaande Cb50.
Expansie op een 4takt? Er zou wel een rede voor zijn.
Netjes! Eigenlijk zou je er een Cb50 frame- nummer in moeten tikken
Cb50 in Honda Dream kleuren.
Met dank aan 4takt.net:
Jamathi met Cb50 blok.
Italjet met Cb50 blok, enorm stijlvol gedaan!!
HELE HANDIGE LINKS VOOR CB50 EIGENAREN:
Alle onderdelen te koop
Zeer veel informatie
Bedank lijstje:
Bedankt Cb-viguur (Ronald) voor het vliegwiel;
Bedankt Honda CB (wouter) voor de clip-ons