Joo
ik heb hier een oude STIHL kettingzaag die we weg wouden gooien.
Ik haalde ze even uiteen voor ze weg ging, en
zag daar tot mijn verbazing een
12mm Tillotson carburator, en een
100 ccMAHLE V cilinder !
Hier gebeurt het:
Groot hok, zeer veel ruimte,
alleen geen professioneel materiaal, geen echte machines (frezen, draaibanken,...)maar dat gebruik ik toch niet.
BEGIN VAN PROJECT: 2007-04-17
Planning:
AL GEBEURD;
* alle overbodige delen van die kettingzaag halen, alleen motor (en carb en uitlaatje) en benzinetank overhouden
NOG DOEN;
* Tandwiel op maat laten maken bij machinefabriek, (mijn vader kent er, via zijn werk) of een passende aanschaffen
* Tandwiel monteren ipv speciaal systeem voor ketting
*CAMINO FRAME
Motor:
* alle pakkingen vervangen (is er maar 1, ding heeft bougie op cilinder zelf)
* 12 mm carb is weinig... later misschien vervangen door 22 ofzo
* eerst even die 12 er op laten zitten, om te testen. gas systeem enzo monteren, is allemaal gebouwd op kettingzaag knoppen
* uitlaat gaatjes dichtlassen of ander uitlaatje er op monteren
Ik doe het allemaal op volgorde die hier staat.
FOTOS:
Het blok, zonder cilinder, carb, uitlaatje, zuiger
Carb
http://img117.images.../918/hpim1370yx7.jpg
Cilinder (Beestig)
Uitlaatje
---------------------------- PROBLEEM EEN (lol) -------------------------
Het speciale tandwieltje voor de ketting van de zaag gaat er moeilijk af..
De bout zit te sterk . Ik durf het niet klem te zetten, alles wat ik er tussen steek buigt gewoon krom (al 2 schroevendraaiers terug recht moeten kloppen).
Dat lukt nog wel.
Het is zeker mogelijk om een tandwiel er op te zetten (gemakkelijk zelfs, als ik eenmaal een goed tandwiel heb).
--------------------Update 2007/04/18 ---------------
Probleem 1 opgelost.. een combinatie van heel veel kracht zetten (had ik mijn vader voor nodig) en omgekeerde schroefdraad (is veilig, goed voor als het tandwiel er op zit)
Foto:
Speciaal tandwiel voor kettingzaagketting er af, boutje er even terug op:
VOORBEELDtandwiel erop gezet:
TO DO: uitlaatje dichtlassen, pakking maken (pakkingpapier kopen).
Poortmapje:
[IMG]http://img443.imageshack.us/img443/8657/hpim1397eo7.jpg [/IMG]
Links een spoelpoort, dan de inlaat, dan weer spoelpoort en dan de uitlaat.
Duidelijk?
Tot de volgende update!
------------------------Update 2007/04/22---------------------------
Wegens financiële redenen ga ik het frame gebruiken dat ik hier nog heb liggen, van een camino.
De achterbrug en het achterwiel ook, evenals de benzinetank (die ik dus misschien ga verbouwen, misschien niet).
Het aandrijvingsprobleem is daardoor opgelost, een camino heeft, net als Puch Maxi, een tandwiel voor het aanfietsen aan de rechterkant. Daarop ga ik dus rijden. Ik kan er altijd één met meer of minder tanden bij laten maken.
Foto's van de ophanging tot nu toe:
Met even de cilinder, carb en uitlaat er op:
De achterbrug moet wel wat aangepast worden voor de carb.
Het achterwiel; je ziet de vario (aan de rechterkant nu, inde brommer zit die links) en het aanfietstandwiel (linkerkant nu, rechterkant in brommer)
Het frame:
(kleuren zijn goed, oranje wit en zwart zijn ook de kleuren van STIHL, het kettingzaagmerk. als dit frame die kleuren niet had zou ik die zo spuiten)
(ik ben al langer aan dit project bezig, maar ik zet het nu pas op C-T)
De tekst heb ik gekopieerd van Puchforum.
ik heb hier een oude STIHL kettingzaag die we weg wouden gooien.
Ik haalde ze effe uiteen voor ze weg ging, en zag daar tot mijn verbazing een
12mm Tillotson carb, en een
100 cc MAHLE V cilinder !
BEGIN VAN PROJECT: 2007-04-17
Hier gebeurt het:
Groot hok, zeer veel ruimte,
alleen geen goei materiaal, geen echte machines (frezen, draaibanken,...)
Planning:
[color=red] al gedaan/aangeschaft
* alle overbodige delen van die kettingzaag halen, alleen motor (en carb en uitlaatje) en benzinetank overhouden
*CAMINO FRAME[/color]
* Tandwiel op maat laten maken bij machinefabriek (vakrelatie van mn vader)
* Tandwiel monteren ipv speciaal systeem voor ketting
Motor:
* alle pakkingen vervangen (inlaat, uitlaat, cilinder, heeft geen cilinderkop)
* 12 mm carb is weinig... later misschien vervangen door 22 ofzo
* eerst even die 12 er op laten zitten, om te testen. gas systeem enzo monteren, is allemaal gebouwd op kettingzaag knoppen
* uitlaat gaatjes dichtlassen of ander uitlaatje er op monteren
FOTOS:
Het blok, zonder cilinder, carb, uitlaatje, zuiger
Carb + luchtfilter
Cilinder (wa een beest) (@Jorismb: Inlaat vanboven, uitlaat vanonder)
Inlaatpoort
Uitlaatpoort
Uitlaatje
Ophanging van het tandwiel (dit is een voorbeeld tandwiel, NIET het tandwiel dat er op komt!!)
voor:
VOORBEELDtandwiel:
Lagertje onder tandwiel:
Tandwiel er op zetten:
Tandwiel er op, boutje vast:
----------------------------- PROBLEEM EEN :lol: -------------------------
Het speciale tandwieltje voor de ketting van de zaag gaat er moeilijk af..
De bout zit te sterk :P . Ik durf het niet klem te zetten, alles wat ik er tussen steek buigt gewoon krom (al 2 schroevendraaiers terug recht moeten kloppen).
Dat lukt nog wel.
Het is zeker mogelijk om een tandwiel er op te zetten (gemakkelijk zelfs, als ik er eenmaal een goei heb).
----------------------------- Update 2007/04/18 -------------------------
Probleem 1 opgelost, gewoon kwestie van heel veel kracht zetten en omgekeerde schroefdraad (veiligheid, dan kan dat niet lostrillen, is al goed voor als er een tandwiel op zit).
Planning: CAMINO FRAME en achterbrug !!!
Intussen: pakking maken (pakkingpapier kopen), uitlaatje dichtlassen.
Foto:
Speciaal tandwiel voor kettingzaagketting er af, boutje er even terug op:
Is dat de koppeling die je daar ziet?
Poortmapje:
Links een spoelpoort, dan de inlaat, dan weer spoelpoort en dan de uitlaat.
Duidelijk?
------------------------Update 2007/04/22---------------------------
Wegens financiële redenen ga ik het frame gebruiken dat ik hier nog heb liggen, van een camino.
De achterbrug en het achterwiel ook, evenals de benzinetank.
Het aandrijvingsprobleem is daardoor opgelost, een camino heeft, net als Puch Maxi, een tandwiel voor het aanfietsen aan de rechterkant. Daarop ga ik dus rijden. Ik kan er altijd één met meer of minder tanden bij laten maken.
Foto's van de ophanging tot nu toe:
Met even de cilinder, carb en uitlaat er op:
De achterbrug moet wel wat aangepast worden voor de carb.
Het achterwiel; je ziet de vario (aan de rechterkant nu, inde brommer zit die links) en het aanfietstandwiel (linkerkant nu, rechterkant in brommer)
Het frame:
(kleuren zijn goed, oranje wit en zwart zijn ook de kleuren van STIHL, het kettingzaagmerk. als dit frame die kleuren niet had zou ik die zo spuiten)
alleen de voorvork moet ik nog kopen, + voorwiel +stuur
------------------------Update 2007/04/23---------------------------
Niks echt gebeurd.. ben alleen aan het denken over een vario ipv tandwiel.. ik hoorde nl van Nielez (op camino-tuning.be) dat een achterwiel gewoon omdraaibaar is, en de vario naar die andere kant ook werkt.
De achtervario is dan oké, maar de voorvario is een groter probleem. Die van een camino is veel te groot:
dus ik moet er een van een scootah zoeken.
-> oudijzer handelaar
Afmetingen:
As:
Zoals je misschien ziet, maar een goeie 2.5 cm!
Diameter bij as:
Kent iemand een scootah die een vario heeft met aan de as een diameter van minder dan 10cm en maar 2.5cm nodig om te monteren? Laat het aub weten! Ik kan misschien nog een klein stukje wegslijpen, zodat er een beetje meer ruimte is, maar aangezien ik geen prof ben met een slijpschijf ga ik niet tot op het randje.
Wa denken jullie??
Laat iets achter in het Forum!