Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Mtx-sh opknappen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1085 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Beschrijving project



Na vorige winter een Honda mb gerestaureerd te hebben begon het weer te prikkelen.
Wegens nieuwe wetgeving wacht ik nog een paar jaar met het motor rijbewijs.
Maar dit wou ik wel compenseren om nu een brommer op te knappen als tussenstap.
Ik ben bekend met de Honda's dus dit leek mij weer een goed idee.
Dit keer wordt het een MTX-SH.

Als je rond kijkt naar andere mtx-sh brommers, dan lijkt het wel op er maar een kleuren combinatie is.
De mtx-r die eigenlijk identiek is, vind ik met de kleurencombinatie wit, rood en blauw veel mooier.
Dit wil ik ook een beetje namaken.
Het voorbeeld is de eerste foto in dit bericht boven aan de pagina.

Naast dit forum, heb ik dit project ook al op een ander forum.
Misschien hebben sommige dit al gezien.

Ik had dus een mtx-sh met kenteken en 2 blokken gekocht.
Achteraf misschien met een beetje spijt, er was flink mee gerommeld.
Inmiddels heb ik al een groot deel van de onderdelen verkocht of ben ik nog aan het verkopen.
Het frame was verlast en niet meer origineel, hiervoor heb ik een ander frame gekocht.

Ach, de mtx was niet duur en dan mag je misschien ook niet te veel verwachten?

Maar het motorblok ben ik wel erg bij mee die erbij zat!
- 93cc watergekoeld malossi met malossi membraan
- 28mm vlakschuif keihin (immi)

Dit moet goed genoeg zijn om boven de 90km/u te komen.
Omdat ik nog een motor certificaat heb, komt er misschien nog een kogelkraan tussen de uitlaat en demper voor noodgevallen.
De cilinder is overigens nog het oude type 3737, met een een mooie wand.



De uitlaat heb ik gekocht bij een mede mtx-rijder uit de beurt.
En hij toevallig ook nog een mooie voorvork te koop.
Het is een mtx r2 uitlaat die met wat koperen knie stukken perfect op de brommer past.




De voorvork die bij de brommer zat had jammer genoeg een gebroken onderpoot en de verlengers waren er op vast gelast. .
De nieuwe voorvork die ik inmiddels heb is wel super!



Nu heb ik ook nog diverse onderdelen binnen via Ruud en motoimport.
Op een paar onderdelen na is alles nu compleet.
Morgen ga ik ook nog velgen ophalen en ondertussen maak ik alle onderdelen en beetje schoon en bereid ik het voor.
Alles word namelijk gepoedercoat.

In de tussentijd, is het al een tijdje ijskoud in de schuur.
En wat ga je dan doen? Binnen zitten ja.
Ik heb me zadel opnieuw bekleed, net als mijn mb vorig jaar.
Het resultaat is weer precies wat ik in me gedachten had.
Het mtx zadel is wel wat lastiger dan een mb zadel bekleden.



Inmiddels is me koplamp binnen. Ik kon geen witte vinden, maar rood leek mij ook erg mooi. Het koplamp roostertje wat ik al had, past mooi met de houder binnen de kap zonder dat het opvalt. In de koplamp zit een h4 halogeen lamp. Volgens mij is de kap van een mtx80r.



Tussen alle drukte's door zag ik nog een mooie carburateur te koop voor een leuke prijs.
Ik had nog een keihin 28mm vlakschuif replica, maar de afwerking van deze imitaties is om van te huilen.. :( Ik miste ook nog een paar delen van deze carburateur. Nu heb ik een andere imitatie gekocht. Een 28mm oko. In principe is dit dezelfde, alleen iets beter afgewerkt. Ik denk dat zo'n 28mm het wel goed moet doen op de malossi.

Op een andere site staan ook uitgebreide foto's van de carburateur: http://www.titoracing.com/trt_oko_28.php (dit is niet de mijne, maar een voorbeeld)
Misschien ga ik hem zelf nog wat oppoetsen/polijsten.

Vandaag het cr spul binnen. Weer lekker bezig geweest





Ik moet alleen nog een voorwiel as laten draaien, of lagers vinden waarmee een normale as past. Dat wordt nog wel een lastige klus, maar het is het zeker waard.

De achterbrug, achterwiel en voorwiel is van een cr125 al het goed is. De voorvork van een yamaha yz125

Pro-link is bij cr125 uit het midden. Dit door de vorige eigenaar (van deze spullen) opgelost door het prolink deel tussen het frame en de brug te verlassen, en de bevestiging van de veer uit het midden. Het werkt wel, maar de manier waarop het gedaan is hoort niet. Misschien doe ik er nog een keer een cr125 veer op, maar dan moet ik aan mijn frame lassen.

Aangezien het voorwiel van een honda is en het wiel van een yamaha moet ik zelf een as zien te regelen. Ik ga zoeken naar een as of andere lagers in het wiel, zodat het passend te maken is.
Weet toevallig nog iemand waar ik goede lagers kan kopen?

Inmiddels heb ik een as voor de yz125 voorvork. Nu is het probleem dat het cr125 wiel een lager heeft met een binnendiameter van 17mm. De as is 20mm. Ik probeer nu lagers op maat te krijgen, als dat lukt moet ik nog wat asbussen maken of kopen en dan moet het wiel perfect passen. Een nadeel is er wel. Er kan geen km teller meer op.
 
De as is helaas nog niet binnen..

Nu ben ik begonnen met het lipje aan me balhoofd groter te maken, omdat ik met de andere voorvork tankinslag kon krijgen. Het lassen ging weer beter als verwacht.



Dat is dus ook weer mooi gebeurt.

Inmiddels is me voorwiel as van een yz125 vork binnen. Past perfect in de vork

Daarna direct wat onderdeeltjes bij josdijkman besteld.
- lager 6004 2rs, lager 6202 2rs met kogellagervet
- olieslang en 2x kvs slang transparant
- nieuwe pakkingset voor de malossi
- halogeen lamp
- remreiniger

Als de onderdelen er zijn kunnen de lagers in de wielen met as er doorheen. Even meten en afstandsbussen laten draaien en dan heb ik een goed rollend frame

Alle spulletjes zijn binnen. Lagers zitten al netjes in de wielen en de maten voor de afstandsbussen zijn opgemeten. Koen (kpotmake) van het forum hier draait ze voor me als dat allemaal gaat lukken.

Ondertussen ben ik nog bezig geweest met me mtx voorkapje. Hier was ik toch niet helemaal tevreden mee, na wat zoeken heb ik een hele mooie gevonden op marktplaats. Volgens mij komt dat wel mooi op de mtx te staan.



Er komen zijschilden, voorspatbord, tank en radiateurkappen van een cr125 uit 1987 hierheen. Dit ga ik proberen pas te maken. Alleen nog een zadel en misschien nog een achterspatbord.







Oke, en nu is dit de laatste keer dan ik van gedachte veranderd. Het wordt dus gewoon een mtx met veel cr spullen, of cr met weinig mtx spullen


16-2-2013
Vandaag kwamen de wiel afstandbussen binnen, bedankt Koen!

Ik ben er gelijk mee bezig geweest. Het was nog best spannend, aangezien ik een maat had doorgegeven die niet standaard is. Dit komt omdat er een cr125 wiel in een yz voorvork zit. De lagers in het wiel heb ik dan ook aangepast op de yz voorwielas (15mm in plaats van 17mm en 11mm breed in plaats van 10)

Aan de zijkant moest nog een ringetje, maar dat is ook wel mooi ook. 0,00 speling





Voorwiel zit dus perfect!
Achterwiel is ook in orde, maar helaas heb ik speling op me lager in me naaf. Het lijkt wel of de naaf een beetje is uit gelubberd, zou dit kunnen? Ik dacht toch echt dat de naaf een lager van 42mm buitendiameter nodig had. (die zaten er ook in bij aankoop)

Verder ben ik vandaag bezig geweest met de tank. De oude tank bevestiging punten heb ik moeten afslijpen. Ik heb een koker van een kaspoot gebruikt om tussen het frame te maken waar de tank op kan worden bevestigd. Het is nu nog beun/concept, maar het past mooi, alleen nog even afwerken.



Als ik hem hebt afgewerkt is van de bevestiging niks meer te zien, ook omdat er radiateur kappen voor komen.

En natuurlijk om af te sluiten weer een totaal plaatje.

  Laatste updates
Er zijn nog geen updates geplaatst in dit project.
  Samenvatting
25% voltooid
6327 keer bekeken
Geplande tijd:
Niet opgegeven
1 topic aanwezig
17 onderdelen gebruikt
Kosten: €859.92
Project geplaatst door
WestlandMB
op 30-11-2012 17:26

  Voertuig
Honda MTX-sh
Kleur zwart
Bouwjaar onbekend
Vermogen onbekend

  Planning
Volledige planning
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved