heb al een tijdje bij mij in de schuur een 4x4 sprinter staan van een kennis van me, dit is een crossauto/buggy hoe je ook 't ook wil noemen.
wil nou het feit zijn dat hier een volkswagen motor in ligt. dus rijp voor een project!
hier de specs:
1600cc 20v
dry sump systeem (nog niet zeker)
regelbare injectie + ontsteking
variabele inlaatkelken (nog niet zeker)
sequentieel geschakelde busbak
voordifferentieel van een kort geslepen bus bak
geschat gewicht 450 kilo
geschat vermogen POLL (komt later)
Het is dus een officieel gebouwde bugel crossauto opgebouwd uit chroom molybdeen. dit is te vergelijken met een formule 1 auto maar dan voor onverhard terrein.
hij gaat rijden in de sprint 1600 klasse, en zal meedoen aan zowel NK's als EK's, deze auto is speciaal gemaakt voor kleibanen, d.w.z dat de veerweg de schokdempers een de bak is aangepast op een (redelijke gelijke) harde baan te vergelijken met een rally circuit.
deze sprinter is dus 4 wiel aangedreven. dit systeem is handgemaakt en bestaat uit een handmatig aangepaste vw busbak. dit is een sequentieel geschakelde bak d.w.z hij schakelt hetzelfde als een motorfiets versnellingsbak. dus geen H-vorm maar de pook gewoon naar voren of naar achteren rammen om op of af te schakelen.
de voorwielen worden aangedreven door een as te koppelen aan de secundaire as op de versnellingsbak. deze as loopt naar voren en komt uit op een 2de busbak. deze is zo ingekort zodat alleen het differentieel overblijft met daar omheen een huis.
het geheel zit zo krap ingebouwd zodat de tussenas tussen je benen door loopt en zodat je koppelingspedaal links van de 2de bak zit en je rem- gaspedaal rechts. |