Bus Project
Hoi,
Ik ben Floris en ben 16 jaar oud. Dit is het project van mijn busje. Doe dit samen met mijn vader; hij heeft heel veel kevertjes opgeknapt en weet dus wel wat van de oude boxertjes. Ikzelf heb heel veel met brommers gedaan, maar vond het nu toch wel eens tijd voor iets meer uitdaging.
Ik ben namelijk bezig met een vw bus op te knappen. Heb deze bus voor 2500 euro gekocht. Hij is vrijwel compleet. Hij heeft veel carosserie roest, en de motor loopt (nog niet).
De motor is het eerste object waar ik mij op aan het richten ben. Het gaat hier om een 1600cc dubbelpoorts ADmotor.
Deze hebben we dus uit de auto gehaald en op de werktafel gelegd.Hij gaat helemaal gereviseerd worden. Dat betekent dus dat alle hoofd- en nokkenlagers vervangen worden, drijfstanglagers, alle pakkinkjes, rubbertjes, carbje, allemaal aan revisie toe. Het strippen kon dus beginnen
trots:
Diezelfde avond ging ik nog alle nodige onderdelen bestellen. Had zo'n beetje kunnen inventariseren wat er allemaal gekocht moest worden. Te veel om op te noemen. Nieuwe cilinderkit, lagers (moest eigenlijk overmaat hebben, wist dit niet. Moest dus die std lagers die ik kreeg ruilen), motorbeplating (chroom) poelies (chroom) uitlaat, verdeler, benzinepomp, koppelingsplaat en drukgroep. En nog veel meer. Gisteren hebben we eindelijk voor altijd het draaiende gedeelte kunnen afsluiten. We hadden m eerst opgebouwd, maar waren nog niet helemaal zeker van alles, omdat we te weinig foto's hadden gemaakt. Nog maar een keer opengemaakt dus. Uiteindelijk zat alles goed, maar nu hadden we tenminste zekerheid. En foto's

:
Gereviseerde carburateur. 34 PICT-3.
Filmpjes:
http://s607.photobuc...current=DSCF5426.mp4
http://s607.photobuc...current=DSCF5439.mp4
Die zat uiteindelijk goed dicht. Eindelijk ook de helften met de goede momenten aankunnen trekken. Mooi gesloten, draait prima en aandrijving voor verdeler en benzinepomp werken ook :
http://s607.photobuc...current=DSCF5439.mp4
http://s607.photobuc...current=DSCF5440.mp4
Nu gingen we de vliegwielspeling berekenen. Mooi micrometertje gebruikt.
Zo het vliegwiel in uitgetrokken stand (0,00mm)
En de speling (0.45mm)
Met een simpele rekensom komen we dan uit op een opvulring van 0.35mm die we moeten kopen. Staat op het lijstje.
Gisteren ook maar meteen de cilinders opgebouwd. Hadden nog een uurtje, dus alleen de rechterkant gedaan.
Ziet er goed uit:
Tweede erbij:
Beetje olie om te smeren
Kop erop:
Nu wilden we eigenlijk ook alvast de klepspeling afstellen, maar we hadden geen voelermaatje. Dus dat komt de volgende keer wel. Toch - omdat ik het niet kan laten - eventjes mijn mooie nieuwe chromen klepdeksel erop gezet, om te kijken hoe het wordt.
Wauw.
Onder deze cilinders liggen van die afstandsringen. Toen ik die ouwe set eraf haalde, dachten wij dat we ze nieuw moesten kopen, omdat we dachten dat ze als pakking dienden (en ingedrukt werden). Nieuwe gekocht... Voor een 1200cc of zo gekregen. Veel te klein in ieder geval. Heb die oude nog, maar heb er maar 3. Weet niet waar die 4e is. Misschien nog in de winkel waar ik ze kocht... Moet ik dus ook achterheen, wil ik de volgende keer de linkerkant ook kunnen doen.
Nieuwe zinken klepstoterbuisjes. Met uiteraard de naad naar boven. Tip van mijn pa: daar gaan ze 't eerst lekken.
Koeltunneltje en andere motorbeplating prepareren en spuiten:
Hier nog wat foto's van toen we nog niet aan de motor begonnen, maar een enorme drang voelden om er iets uit te sleutelen:
11 feb. 2011 - We moesten even naar mijn oma, omdat we wat kledingrekken moesten repareren. Daar staat ook het lasapparaat, dus vandaar. En bij oma is het natuurlijk heel gezellig. Maar goed. Mijn vader had een mooi pakkinkje voor onder de oliepomp geknipt (andere was gescheurd) en die deden we er nu ook maar meteen erop.
Koeltunneltje was al gespoten. Met chroomlak. Glans valt me een beetje tegen, maar dit heeft ook wel wat .Is meer matzilver geworden. Ga er nog een keer met wat blanke lak overheen om hem goed hard te maken. (en wat te laten glimmen)
Alle boutjes en ringetjes RVS. Beter nu goed doen, dan later over
oliepompje er ook eventjes in gezet:
Ze hebben voorheen iets aangelopen, maar we hebben al een extra dekselpakkinkje geknipt, zodat het deksel wat hoger ligt:
Zoals te zien heeft een eerde persoon deze motor al open gehad en niks gedaan aan de speling op t deksel. Ding is precies 90graden andersom erop gezet. Achja. Nu wordt het motortje weer helemaal gezond!