|
Geplande datum - 19-4-2009
Geplande tijd - 2 uur
Afgerond - Ja
Blok en een bakje onderdelen kopen
|
Geplande datum - 17-5-2009
Geplande tijd - 8 uur
Afgerond - Ja
Onderdelen kopen
17 mei ga ik weer naar een brommerbeurs in Limburg om naar onderdelen te zoeken. Ik heb gelijk afgesproken met andere mensen in Limburg waarvan ik misschien nog wat onderdelen van ga kopen dus hoop dat ik dan weer met wat bruikbare onderdelen naar huis ga zodat ik eindelijk weer eens verder kan met m'n project
|
Geplande datum - Nog niet bekend
Geplande tijd - Niet opgegeven
Afgerond - Nee
Yamaha FS1 sobw-racer opbouwen
Opbouwen
|
Geplande datum - Nog niet bekend
Geplande tijd - 10 minuten
Afgerond - Ja
Onderdelen bestellen
Hier heb ik een lijstje met nieuwe onderdelen die ik binnekort ga bestellen om het blok op te bouwen.
FS1 Team Almere
- dinamin zuiger L-veer 26,75
- koppelingsdrukstift org. 7,25
- krukas top-racing 76,00
- blokboutenset inbus 12,95
- vliegwielkapje doorzichtig 4,25
JMPB
- ketting Iris RX 15,00
- achterbrug rubbers org. 15,00
- beschermrubber achterbrug 9,50
- ontstekingroovoerrubber 1,50
- vliegwieltrekker 5,00
- uitlaatrubber 3,00
- 2x tankrubber doppen 3,00
- linkercarter rubber 1,50
Schaaf Bromfietsen
- achtertandwiel 46 7,95
- voortandwiel 15 2,65
- lager SKF 6204 c3 5,00
- 2x lager SKF 6303 c3 12,00
- lager SKF 6203-Z c3 4,50
- keerringset 4,75
- kettingrand 7,60
- schakel pedaal enkel 4,35
- uitlaat 25,50
Scootbike
- brede cilinderkop 23,95
|
Geplande datum - Nog niet bekend
Geplande tijd - Niet opgegeven
Afgerond - Nee
Kreidler cilinder proberen
Vandaag heb ik even op internet naar de steek van Kreidler cilinders gezocht, en die is van een smalle tap cilinder 44mm en van een brede 56mm. Van een Yamaha FS1 is dat 45mm. Omdat de slag ook nagenoeg hetzelfde is ben ik van plan om een (verotte) Kreidler cilinder met zuiger te kopen om te kijken of deze op een Yamaha FS1 blok te maken is.
Ik wil graag een Kreidler cilinder omdat die er ook zijn van aluminium met nicasil wand en omdat deze grotere koelribben heeft en deze koelribben ook de juiste kant op staan (verticaal). Er zijn wel aluminium 50cc cilinders geweest voor de Yamaha FS1, maar deze zijn heel moeilijk te vinden en aangezien je bij het opvoeren soms wel eens een cilinder verkloot is dat niet zo handig.
|
|
|
Geplaatst: 19-4-2009 23:27
Blok en een bakje onderdelen gekocht
Ik heb vandaag op een brommerbeurs in heerhugowaard een Yamaha FS1 blok gekocht met een bakje onderdelen er bij. Het is nog lang niet compleet maar het is de bedoeling dat ik daarme ga rijden.
|
Geplaatst: 20-4-2009 17:22
Blok gesplitst
Vandaag het blok gesplitst en alle maten van de keeringen opgezocht. De lagermaten moet ik nog doen. Ik kwam er achter toen hij uit elkaar was dat het big-end van de krukas ook niet zo lekker meer is. Dus ik moet nog even kijken of ik deze krukas weer goed maak of dat ik er een nieuwe (snellere) krukas in doe. Ook ben ik opzoek gegaan naar spullen voor het blok voor reserve onderdelen en natuurlijk om het blok af te maken.
|
Geplaatst: 17-5-2009 20:34
FS1 gekocht
Ben vandaag naar Limburg geweest voor een beurs en wat onderdelen die ik van mensen via internet kon kopen. Eerst gingen we bij een yamaha fs1 kijken die ik uiteindelijk ook gekocht heb. Eerst leek het mij niets omdat hij geen roterende inlaat heeft, dus ben ik na het kijken bij de fs1 naar de beurs gegaan. Helaas was er niets aan onderdelen voor een Yamaha fs1 dus heb ik nog iemand anders gebeld uit Limburg die ook op de beurs was toevalig en waarvan ik ook wat onderdelen kon kopen via internet. Toen we in zijn garage waren heeft hij wat onderdelen bij elkaar gezocht die ik nodig had en er een prijs voor gemaakt, helaas voor hem vond ik deze prijs te hoog. Vooral omdat ik dan nog lang niet alles had. Toen wij van plan waren weer naar huis te gaan, heb ik de man van de yamaha fs1 die ik uiteindelijk gekocht heb nog een keer gebeld en een bod van ¤180 gedaan (hij vroeg ¤250) en dat hij dan zijn tank mocht houden want die kon hij voor ¤60 verkopen. Uiteindelijk heb ik hem meegekregen zonder tank voor ¤200. Thuis gekomen ben ik gelijk foto's gaan maken en alles uitgezocht wat er allemaal precies bij zit. Gelukig is hij vrij compleet dus ik heb voorlopig weer wat te doen
|
Geplaatst: 10-7-2009 12:35
Nog een FS1 gekocht
Eindelijk heb ik nu mijn Yamaha FS1 met roterende inlaat! Ik heb afgelopen zondag een mooie Yamaha FS1 2RU met kenteken en roterende inlaat uit Utrecht gehaald. Helaas was deze niet helemaal compleet, maarja complete vind je ook niet voor ¤270 met kenteken.
Nu heb ik dus bijna 2 yamaha fs1's staan eentje met kenteken en een zonder.
Omdat het mij leuk lijkt om ook nog een yamaha fs1 op te bouwen voor gewoon op de weg, heb ik er eentje met kenteken gekocht.
Ik heb nu in ieder geval genoeg yamaha fs1 spul om mijn racer te gaan opbouwen.
Toen ik thuis gekomen was uit Utrecht ben ik gelijk weer nieuwe onderdelen gaan zoeken en heb ik een lijstje gemaakt van wat ik allemaal ga bestellen als mijn geld binnen is. Ook ben ik er over gaan nadenken om er een andere voorvork in te zetten. Omdat ik ook nog een Honda NSR heb staan ga ik binnenkort proberen om die voorvork er in te maken.
Ik moet helaas deze vakantie ook veel werken, maar zodra ik er weer wat aan gedaan heb, plaats ik weer een update.
|
Geplaatst: 13-7-2009 23:03
NSR voorvork en velgen geprobeerd (zie fotos)
Vandaag heb ik de voorvork en de wielen van m'n NSR even geprobeerd in m'n FS1. De voorvork zou met wat kleine aanpassingen aan de lagers in het balhoofd passen maar omdat deze voorvork moeilijk te verlagen is en er geen bijpassend achterwiel met de goede maat en met schijfrem is, ga ik er waarschijnlijk een andere voorvork in probere te maken. Ik heb vandaag ook veel op internet gezocht naar verschillende voorvorken en maten van stuurpennen en balhoofden. Het probleem is namelijk de lengte van het balhoofd van een fs1, die is langer dan bij de meeste brommers. Dingen zoals lagers pasmaken lukt wel, maar omdat je je kroonplaten niet mag aanpassen, moet je een kroonplaat hebben met een stuurpen die lang genoeg is.
Uiteindelijk heb ik verschillende voorvorken gevonden, en ben van plan om misschien een derbi gpr voorvork te gaan probere, die heeft namelijk een up-side-down voorvork en een achterwiel met schijfrem (niet zoals een nsr achter trommerrem).
Ik hoop dat ik snel een goede voorvork vind en als iemand nog tips ofzo heeft, hoor ik het graag.
|
Geplaatst: 23-7-2009 19:21
Onderdelen besteld
Ik heb gister de nieuwe onderdelen besteld. Ik heb alleen de brede cilinderkop nog niet besteld omdat ik die toch apart van de rest zou gaan bestellen wacht ik daar nog even mee totdat ik hem nodig heb. Wel heb ik nog even een bougietje besteld bij Schaaf zodat ik hem kan proberen als alles er op zit.
Als de onderdelen binnen zijn zal ik gelijk wat fotos maken.
|
Geplaatst: 25-7-2009 19:32
FS1 Team Almere onderdelen binnen
Vandaag de onderdelen van Yamaha FS1 Team almere binnengekregen. Hier heb ik een krukas, zuigertje, carterboutenset, ontstekingskapje en een koppelingsdrukstift besteld. Ik heb er gelijk een foto van gemaakt en hier neer gezet.
Het is een mooi zuigertje maar het lijkt wel of de zuigerveer te lang is, maar dat kijk ik wel na als ik een goeie cilinder heb.
Ook lijkt het wel of er een zilverlager in het big-end van mn krukas zit, weet iemand hier misschien meer van?
Ik hoop dat ik de rest van mijn onderdelen snel binnen heb zodat ik mn blok in elkaar kan gaan zetten. Maar voordat ik dat ga doen wil ik mijn carters stralen en goed afwerken.
|
Geplaatst: 28-7-2009 14:15
JMPB onderdelen binnen
Weer wat onderdelen binnen, dit keer van JMPB. Hier heb ik een ketting, een vliegwiel trekker en verschillende rubbers besteld. Ook hier heb ik weer een foto geplaatst in m´n gallery. Helaas had ik liever eerst m'n andere besteling binnen gekregen want daar zitten de lagers etc. bij zodat ik echt kan beginnen. Ik ga nu eerst m'n blok splitsen, hiervoor had ik de vliegwiel trekker nodig dus dat is wel mooi. Als hij gesplitst is ga ik een adres bellen voor het stralen van m´n blok zodat ik misschien voor morgen een afspraak kan maken voor het stralen zodat als mijn laatste onderdelen dan binnen komen, ik gelijk met opbouwen kan beginnen. Voor het stralen wil ik eigelijk nog het blok goed afwerken dus hoop dat ik morgen een beetje laat in de middag kan komen.
|
Geplaatst: 29-7-2009 15:48
Schaaf Bromfietsen onderdelen binnen
Vandaag de laatste onderdelen binnen gekregen van Schaaf Bromfietsen. Hier heb ik een uitlaat, achtertandwiel, voortandwiel, bloklagers, blokkeeringen, bougie, ketting rand, en schakelpook besteld. Ik heb vandaag gelijk bij mijn vader de lagers op de krukas geperst omdat ik toch die kant op moest omdat ik even langs het adres ging waar ik m'n carters wil gaan stralen. Helaas is hij tot morgen op vakantie, dus ik hoop dat ik vrijdag even langs kan komen om m'n carters te stralen.
Omdat ik niet kon stralen vandaag ben ik alvast maar begonnen aan de ontsteking. Zoals ik al eerder gezegt heb wil ik er een ontsteking op maken met een CDI. Ik heb vandaag het midden uit het vliegwiel gehaald en die wil ik zo afdraaien dat hij rond is, want nu zit er natuurlijk een nok op voor de puntenontsteking. Als hij dan rond is ga ik er een lasdrol op leggen en die dan bij vijlen/frezen zodat hij, net als bij een vliegwiel van een CDI ontsteking, een nok heeft die, wanneer hij langs de opnemer gaat, zorgt dat de CDI ontsteekt. Ik moet nog wel zelf een grondplaat maken waar de opnemer op komt.
Eerst wil ik gewoon met een CDI van een andere brommer/scooter gaan proberen, maar later wil ik misschien een programeerbare CDI kopen. Ik heb er namelijk eentje gezien voor ¤139 van ignitech: http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Als iemand hier toevalig ervaring mee heeft hoor ik het graag.
Alle onderdele zijn nu in ieder geval binnen, dus als mijn blok vrijdag hopelijk gestraald is kan ik gaan beginnen met het opbouwen
En oja, als iemand nog een (verotte) kreidler smalle tap cilinder met zuiger heeft die weg moet, neem ik hem graag over.
|
Geplaatst: 1-8-2009 21:02
Carters gestraald
Gister mijn carters gestraald bij Hans Knijn Straalwerkzaamheden. Het ziet er echt prachtig uit, maar er zit alleen een scheurtje in de kap die over de koppeling komt, dus daar moet ik nog wat aan gaan doen. Ik heb de carters gestraald met glasparels, omdat dat wat fijner is dan zand zodat je een gladder resultaat krijgt. Hans vertelde mij dat door het stralen de structuur wat meer open is geworden en dus vet vasthoudt. Als je dan je carter aanraakt met een vette hand, zie je gelijk een afdruk. Gelukig had hij hier een spuitlak voor die er precies hetzelfde uitziet als het kale gestraalde aluminium. Het is van VHT en heet Engine Enamel. Hans vertelde dat je het beste resultaat met deze lak krijgt wanneer je voor je gaat spuiten eerst je carters in de oven doet op 40 graden en de spuitbus in een bak warm water. Als ze dan op temperatuur zijn moet je eerst twee keer nevellen en daarna pas gaan spuiten. Als je daarna klaar bent moet je de laklaag uit laten harden in de oven op 100 graden. Dit moet ik nog gaan doen, maar omdat ik maandag op vakantie gaat doe ik dit na mijn vakantie. Ik heb de inlaat en het carter waar de krukas zit al een beetje bewerkt, maar moet dit nog afwerken en wil het gaan polijsten. Ook dit ga ik na mijn vakantie gelijk doen, zodat ik daarna kan beginnen met opbouwen.
Het stralen koste mij trouwens ¤25 en de spuitbus ¤11,50. Hier de site van Hans Knijn als je ook wat wilt stralen :P http://www.hansknijnstraalwerkzaamheden.nl/
|
Geplaatst: 1-8-2009 21:15
SOBW Eindhoven
Vandaag naar de SOBW in Eindehoven geweest. En ik weet het nu echt zeker; ik ga volgend jaar mee doen!
Ik ben heel veel dingen te weten gekomen en ben nu toch van plan om een NSR voorvork en NSR velgen te gaan gebruiken omdat heel veel mensen in de sportklasse met trommelrem rijden, en je de kroonplaten wel mag aanpassen zodat ik de vorkpoten van een NSR voorvork kan door steken zodat ik hem kan verlagen. Ook ga ik NSR onderdelen gebruiken omdat ik nog twee velgen heb van een NSR. Ik heb ook tips gekregen over banden, en de Bridgestone Battlax werd mij aangeraden. Ik zag ook veel mensen met die banden rijden. Ik ga, als ik terug ben van vakantie, gelijk iemand bellen waar ik de twee NSR velgen gekocht heb en een kappenset (want die had ik nodig voor mn NSR), want hij heeft ook nog een frame met voorvork en nog andere spullen voor een NSR.
Als ik terug ben en weer wat meer weet plaats ik weer een update.
Ik heb helaas geen goede fotos van de races, maar als iemand interesse heeft: www.sobw.nl
|
Geplaatst: 7-9-2009 21:08
Onderdelen gekocht en carter bewerkt
Na lange tijd weer een update. En heb onder tussen weer wat dingetjes gedaan.
Als eerste heb ik mijn top racing krukas omgeruild voor een andere betere krukas. Ik kwam namelijk van vakantie en zag dat die bij fs1shop.nl in de aanbieding was en heb toen gelijk gemaild of ik hem kon omruilen. Ook heb ik gelijk een balhoofdlagersetje en een imi F5B cilinder gekocht. Die cilinder ga ik eerst gebruiken om te kijken of het blok loopt, en later waarschijnlijk op een FS1 met kenteken zetten, dus niet mee racen want daarvoor is de kwaliteit te slecht. Het balhoofdlagersetje heb ik gekocht omdat ik ook nog een Honda NSR in onderdelen heb gekocht waarvan ik de voorvork en remdelen van ga gebruiken (de wielen had ik al). Ik ga nog wel de voorvorkpoten en de remmen reviseren maar eerst de voorvork in het FS1 frame zien te krijgen. Ook zat er bij de NSR een powerbox die ik waarschijnlijk ga gebruiken. En de CDI met bobine van die NSR ga ik ook gebruiken voor mijn ontsteking. Mijn opa heeft inmiddel het hart van een FS1 vliegwiel afgedraaid zodat ik hem kan gaan gebruiken voor mijn ontsteking. De opnemer die ik ga gebruiken komt van een Kymco DJ. Zie fotos voor die onderdelen.
Ik ben ook begonnen met het aanpassen van mn carters. Toen ik met de inlaatpoort bezig was, ben ik per ongeluk te ver omhoog gegaan, dus dat betekende dat de schijf niet meer zou afsluiten en zou gaan lekken. Gelukig kon ik dit oplossen met een beetje aluminium epoxy. Hiermee heb ik ook het scheurtje in mn koppelingskap en een gaatje in het kapje dat over de ontsteking komt gerepareerd. Ook heb ik met dit alu epoxy een soort heuveltje in het inlaatkanaal gemaakt, dat heuveltje zorgt er voor dat het bezine lucht mengsel over de krukas wordt geleid i.p.v dat het op de krukas botst. Zie de gallery voor fotos.
Het carter moet nog verder bewerkt worden want ik ga de spoelkanalen nog zo groot mogelijk maken in het carter en de boel nog schuren en polijsten van binnen. Ook worden mijn carters waarschijnlijk nog nagemeten bij een profesioneel bedrijf om te kijken of de lagergaten recht tegenover elkaar zitten en om te kijken of ze allebij goed t.o.v de cilinder staan. Zelf wil ik de carters nog na gaan kijken of ze vlak zijn, en mij krukas nameten. Ik heb inmiddels een meetklokkie hiervoor maar ik moet nog een vlakplaat en een V-blok hebben. Ook heb ik die vlakplaat nodig om de rechtheid van mijn carters te bepalen.
Gr. Roy
|
|