Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Meer informatie: |
In de Knowledge Base staat voor veel voertuigen uitgebreide informatie opgeslagen. |
Klik hier om dit voertuig in de Knowledge Base op te zoeken. |
Overzicht
|
Eigenaar voertuig |
Kerry King |
Soort voertuig |
Auto |
Merk voertuig |
Peugeot |
Type voertuig |
106 |
Kleur |
Metalic bruin |
Bouwjaar |
1996 |
Status voertuig |
Niet meer in bezit |
Opgegeven max. vermogen |
44 pk / 32 kW |
Opgegeven max. snelheid |
Niet opgegeven |
Omschrijving
|
Specificaties
|
Cilinder |
4 |
Carburateur / brandstof |
benzine |
Uitlaat |
standaard |
Uitlaatdemper |
standaard |
Luchtfilter |
standaard |
Velgen |
standaard |
Banden |
Origineel |
Overige gegevens
|
Gadgets / bijzonderheden
Peugeot 106 XRd 1.5 driedeurs: Superzuinige knorrepot
01 Januari 1997
De diesel, die zowel in de drie- als in de vijfdeursversies wordt geleverd, blinkt uit door soepelheid, stilheid, wegligging en zuinigheid. Een verbruik op papier van 1 op 17,5 komt meer voor, maar deze 106 maakt het waar in de praktijk en dat gebeurt nie
Modeljaar: 1996
door Henk Lambregtse
(GPD) _ Het is met de 106 van Peugeot toch een beetje een raar verhaal. Als gedoodverfd opvolger van de 205 kreeg hij destijds een kleinere jas dan de 205. Dat omdat Peugeot zijn succesmodel eigenlijk nog niet definitief aan de kant wilde zetten en - zij het mondsjesmaat - nog in productie hield. Pas toen de 106 écht doorbrak durfde Peugeot de 106 heel zachtjes tot opvolger van de 205 te benoemen. Kortgelden zag een nieuwe 106 het licht, die ineens net zo lang blijkt te zijn als de oude 205. Wie het nog begrijpt, mag het zeggen.
Een feit is wel dat Peugeot de 106 op veel punten verbeterde en dat hij slechts op details afwijkt van zijn evenknie, de Citroën Saxo, die ook bij het PSA-concern wordt gebouwd. Ten opzichte van de vorige 106 is de nieuwe elf centimeter langer geworden, maar deze zijn helaas niet ten goede gekomen aan de binnenruimte. Door zijn groeiproces ziet de 106 er wél robuuster uit.
Om sterkere motoren te kunnen plaatsen is de neus zeven centimeter gegroeid. De resterende centimeters gingen naar achteren. Niet naar de bagageruimte, naar de bumpers. Maar ook zonder uitbreiding kan die kofferruimte ermee door. Dit alles betekent niet dat het interieur ongewijzigd is gebleven. Het is er vrolijker op geworden en om een airbag voor de bijrijder te kunnen herbergen is het dashboard vernieuwd. Overigens zijn airbags niet standaard, wel zijn ze op alle modellen (van Sketch tot GTi) leverbaar. Hetzelfde geldt voor stuurbekrachtiging en abs.
Andere zaken die verbeteringen ondergingen zijn de motoren (stiller en sterker), versnellingsbakken, wegligging en het uiterlijk. Zo heeft Peugeots kleinste de koplampen van de 406 geërfd en lijkt de auto nu wel wat op de 306. Het grootste pluspunt is echter dat Peugeot het rijgedrag van de 106 nog heeft weten te verbeteren. Een pluspunt is eveneens dat de wagen nu beter is beschut tegen zijwaartse aanrijdingen.
Wij kregen de kans om de dieseluitvoering aan een nader onderzoek te onderwerpen en dat is uitstekend bevallen. De diesel, die zowel in de drie- als in de vijfdeursversies wordt geleverd, blinkt uit door soepelheid, stilheid, wegligging en zuinigheid. Een verbruik op papier van 1 op 17,5 komt meer voor, maar deze 106 maakt het waar in de praktijk en dat gebeurt niet zoveel. Kortom: deze heerlijke knorrepot is een aanrader.
Echter ook aan dit verhaal zit een keerzijde. Bij diesel hoort kilometervreten en daar zit nu een beetje de pijn bij deze 106, want zijn meubilair is niet geweldig en op de grote afstanden krijgen wat langere mensen problemen. In verband met de binnenruimte zijn de zittingen namelijk een beetje te kort uitgevallen, en er zit te veel speling in de rugleuningen. Bij het remmen is dit extra hinderlijk omdat de leuning je dan een duwtje na geeft. Prettig is anders. Het euvel is bij importeur en fabrikant bekend en aan een oplossing wordt gewerkt.
Ook over de pedalengroep en de hendel onderaan de stoel zijn we niet lovend. Die hendel dient om de rugleuning te laten omklappen teneinde de achterbank te kunnen bereiken. Om deze te bedienen moet je simpelweg te diep bukken. Deze kritiek geldt uiteraard alleen de driedeursversie. En wat de pedalen betreft: die zitten niet in een rechte lijn ten opzichte van de voeten. Vooral de positie van het koppelingspedaal vraagt enige gewenning, waardoor je in het begin kunt mistrappen. Bovendien zitten rem- en gaspedaal te dicht bij elkaar, zodat brede schoenen problemen kunnen opleveren.
Over de vijfversnellingsbak geen kwaad woord, die schakelt zoals het moet. Standaard heeft dieseluitvoering onder meer stuurbekrachtiging, getint glas, derde remlicht, bumpers in de kleur van de carrosserie en een in twee delen neerklapbare achterbank.
Signalement: Aantal uitvoeringen 13; Motor: 1,5 liter (1527 cm3) viercilinder diesel; Vermogen: 42 kW/57 pk bij 5000 tpm; Koppel: 95 Nm bij 2250 tpm; Topsnelheid: 158 km/u; Acceleratie: 0 tot 100 km/u in 18,5 s; Verbruik: 1 op 17,5; Aandrijving: voorwielen; Prijzen: van f 21.550 t/m f 37.600; Basisprijs getest model: f 28.600.
Bron: GPD
Technische gegevens van de:
PEUGEOT 106 XN 1.1 5-DRS 1996
Deze gegevens worden u aangeboden door AutoTrack.nl.
Algemeen
Kale consumentenprijs bij nieuwverkoop € 10800
Carrosserievorm hatchback
Aantal deuren 5
Brandstof Benzine
Gemiddeld verbruik 14,9 km per liter
Verbruik buitenweg 18,5 km per liter
Verbruik stad 11,2 km per liter
Introductiedatum april 1996
Maten & gewichten
Lengte 3,68 m
Breedte 1,59 m
Hoogte 1,38 m
Wielbasis 2,39 m
Inhoud brandstoftank 45 liter
Rijklaar gewicht 793 kg
Aanhangergewicht geremd 650 kg
Aanhangergewicht ongeremd 400 kg
Inhoud bagageruimte 215 liter
Inhoud bagageruimte weggeklapt 953 liter
Bandenmaat voor 165 mm 70% TR 13 inch
Bandenmaat achter 165 mm 70% TR 13 inch
Techniek
Cilinderinhoud 1124 cm3
Aantal cilinders 4
Aandrijving voorwielen
Transmissie handgeschakeld 5 versn.
Kleppen per cilinder 2
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 13,7 sec. 0 - 100 km/h
Maximaal vermogen kW 44,1 kW, bij 6000 toeren/min
Maximaal vermogen pk 60 pk, bij 6000 toeren/min
Maximaal koppel 87 Nm, bij 3800 toeren/min
Remmen voor schijfrem
Remmen achter trommelrem
Wielophanging voor Mc Pherson
Wielophanging achter onafhankelijk
Cilinder plaatsing lijn
Cilinder slag 69,0 mm
Cilinder boring 72,0 mm
Turbo nee
Intercooler nee
© AutoTrack.nl
Deze gegevens zijn onder voorbehoud, er kunnen geen rechten aan ontleend worden. AutoTrack.nl is voor vulling van deze gegevens afhankelijk van de leverancier.
|
|