Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Voertuig - Motorhispania Furia

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1136 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Gallery bij voertuig:
Naam gallery Motorhispania Furi...
Datum gallery 10-9-2010 19:39 uur
Aantal afbeeldingen 7 afbeeldingen
Deze gallery gaat alleen over dit voertuig.
Klik hier om de gallery te openen.
Meer informatie:
In de Knowledge Base staat voor veel voertuigen uitgebreide informatie opgeslagen.
Klik hier om dit voertuig in de Knowledge Base op te zoeken.
  Overzicht
Eigenaar voertuig JvB
Soort voertuig Bromfiets
Merk voertuig Motorhispania
Type voertuig Furia
Kleur Blauw met gele accenten
Bouwjaar 2005
Status voertuig Niet meer in bezit
Opgegeven max. vermogen Niet opgegeven
Opgegeven max. snelheid 85 km/h
Omschrijving
Aangezien ik een aanrijding met mijn Peugeot XPS heb gehad, was er redelijk wat kapot. Repareren zou te lang duren, waardoor ik opzoek ging naar een andere, omdat ik toch weer graag wilde rijden. Na lang zoeken werd het een Motorhispania Furia voor een leuke prijs. Ik wilde eigenlijk weer een XPS of een Ryz, maar dit zag er ook leuk uit.

Hij was in een goede, rijbare staat. Er zijn wel wat kleine dingetjes mis, maar die kunnen weer opgelost worden, wat ook wel weer het leuke ervan kan zijn.

Zo kocht ik hem:



Al snel een paar dingetjes verandert. Het stuur wat erop zat was namelijk scheef, maar ik had de oude nog van de XPS. Niet een super mooi stuur, maar kan wel even een tijdje mee. Eerst in orde krijgen. Ook mijn oude handkappen er weer op gezet.



Ook zat er zo'n mega spatbord op, wat ik zelf echt niet mooi vind. Dus, het oude spatbord van de XPS. Misschien ook nog het oude koplampunitje van de XPS, maar dat weet ik nog niet. Nu past het spatbord wel mooi bij de handkappen, anders is alles zwart.



Verder was de ophanging van de radiateur afgebroken en deze zat met een paar tie-wrapjes vast. Dit is ook opgelost door een klein beugeltje.



Ook was 'het surfbord' achterop gescheurd. Deze verwisseld met die van de XPS. Al komt er later toch wel een ledlampje onder!

De kappen waren ook een beetje beschadigd. Voor de rest zijn de kappen redelijk netjes. Hiervoor wat verf laten maken en de kappen bijgetipt.

De lak van het frame kan nog wel, maar is niet super meer. Of ik dit nog een keer helemaal laat doen weet ik niet, omdat ik nog niet zeker weet of ik deze houd, hoewel het ook echt een fijne brommer is, die lekker rijdt. Wel heb ik het subframe met grijs hammerite ingesmeerd en het ziet er een stuk beter uit, dan allemaal van die kleine roestplekjes.

Voor:



Na:



Verder was de kickstarter krom [?], die we weer hebben rechtgebogen. Ook is de blokolie en de koelvloeistof vervangen.





De voorvelg heb ik ook gepolijst. De achtervelg moet nog, maar het weer gaat deze tijden denk ik niet echt meezitten.



Toen ik op een dag een ritje aan het maken was, liet de demper ineens los van het bevestigingspunt. Wat een herrie! =D Het is namelijk ook nog de standaard uitlaat. Dat wordt dus een nieuwe bestellen, wat ik al van plan was.

Uiteindelijk werd beetje bij beetje duidelijk dat de vorige eigenaar er niet echt naar omgekeken had, waardoor ik met mijn vader de Furia beetje bij beetje weer in een gezonde conditie brachten.

Zo werd het volgende gedaan:

- Technigas E-Nox uitlaat
- Nieuw setje tandwielen + ketting
- Nieuw setje Continental banden
- Blok van de XPS eronder, omdat het originele blok in de puin liep. Na inspectie van het originele blok bleek dat er hard mee gebeund was.
Hier kwam een nieuw setje koppelingsplaten in en uiteraard nieuwe olie. (dit buiten doen als de temperatuur in de min is, is geen aanrader)
- Kappen bijgetipt met blauwe verf en racegaas geplaatst.
- Remblokken voor en achter vervangen.
- Nieuwe cilinder + spruitstukrubber.

Na alle reparaties en verbeteringen reed hij lekker vlot. Technisch helemaal in orde, alleen het uiterlijk was wat minder.

Aangezien ik mijn motorrijbewijs gehaald had, moest hij weg na heel wat ergernis, kennis en plezier rijker.


  Specificaties
Cilinder 50cc
Carburateur / brandstof 12mm
Uitlaat Technigas E-Nox
Uitlaatdemper Technigas E-Nox
Luchtfilter Origineel
Velgen Alluminium
Banden Continental

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved