Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
9080 | -Markiej- | 29-4-2003 13:39 | Main Forum | 566 | 14 |
Topicpost | |
Gepost door: -Markiej- | Gepost op: 29-4-2003 13:39 |
Kijk is wat ik vanmorgen in de krant las... Nu vraag ik me toch echt af wat jullie hiervan vinden... 'Snellere brommers veiliger' Van een verslaggeefster Dinsdag 29 april 2003 - DEN HAAG - Als brommers harder mogen rijden in de bebouwde kom gebeuren er minder ongelukken. Dat stelt M. Olman, plaatsvervangend directeur generaal Personenvervoer van Verkeer en Waterstaat. Om de verkeersveiligheid van brommerrijders te vergroten rijden zij sinds vorig jaar op de rijbaan in plaats van op het fietspad. Nu mogen brommers in de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur rijden en auto's 50. "Wanneer de snelheid van de verkeersdeelnemers beter op elkaar wordt afgestemd gebeuren er vermoedelijk minder ongelukken," zegt Olman. "Je zou bijvoorbeeld brommers 40 of 45 kunnen laten rijden. Wel moet de opleiding voor het brommerrijden worden verbeterd." Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Adviesraad Verkeer en Vervoer (AVV) blijkt dat het aantal dodelijk ongelukken met brommers, snorfietsen en motors het afgelopen jaar is gestegen. In 2000 verongelukten 110 brom- en snorfietsers. Een jaar later was dat aantal gedaald tot 78. Vorig jaar steeg het aantal doden weer tot 106. Verwarrend Of de stijging te maken heeft met de nieuwe verkeersregel over het brommen op de rijweg is niet duidelijk. Na twee jaar kunnen we conclusies trekken, zeggen zowel het ministerie als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Mogelijke verklaringen zijn volgens Olman: de manier waarop de regel is ingevoerd. In sommige gemeenten zijn brommers wel op het fietspad blijven rijden. "De wisseling van het wegbeeld in verschillende gemeenten kan verwarrend zijn." Volgens Olman zijn de cijfers in ieder geval niet te verklaren uit een toegenomen aantal brommers of snorfietsen. De verkoop van de voertuigen is niet gestegen, aldus Olman. Het aandeel jongeren onder de verkeersdoden is hoog; ruim 30 procent is tussen de vijftien en dertig jaar. Net als voorgaande jaren zijn jonge mannen in de meerderheid. Olman pleit ervoor de rijopleiding te verbeteren, bijvoorbeeld door deze langer te maken en de kandidaten een tijdje onder begeleiding te laten rijden. Vergrijzing De vergrijzing zorgt ook in toenemende mate voor problemen. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers van 80-plus steeg afgelopen jaar. Een verplichte oog- en rijtest of een leeftijdsgrens voor het autorijden biedt soelaas, denkt Olman. De feiten VERKEERSSLACHTOFFERS • Het totale aantal verkeersdoden is in 2002 licht gedaald van 1083 tot 1066. Het totale aantal verongelukte brom- en snorfietsers is gestegen van 78 tot 106. • Het CBS en de Adviesdienst voor Verkeer en Vervoer, die de cijfers publiceerden, geven geen verklaring voor de stijging bij brom- en snorfietsers. • In 2002 waren mannen -drie keer zo vaak slachtof--fer als vrouwen. Tussen 30 -en 39 jaar was dat zeven keer meer. • Jongeren blijken nog -altijd kwetsbare verkeersdeelnemers. Een derde -van de verkeersdoden -was in 2002 tussen de 15 -en 30 jaar. Voor meer informatie; http://www.swov.nl/rapport/D-2002-07.pdf http://www.cbs.nl/nl...en/2003/pb03n078.pdf |