Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
8205 | SIWWN | 23-3-2003 21:20 | Main Forum | 1798 | 27 |
Topicpost | |
Gepost door: SIWWN | Gepost op: 23-3-2003 21:20 |
Zag dit stukje net op de Honda NL site: Kenteken verplicht voor brommers en snorfietsen Den Haag, Voor brom- en snorfietsen is vanaf 2006 een kentekenbewijs verplicht. Het gaat niet om een kentekenplaat zoals bij een motor en auto maar uitsluitend om een papieren registratie. Met de registratie die zo'n vijftig euro gaat kosten moet vooral diefstal worden aangepakt. Dat verklaarde demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Roelf de Boer gisteren tegenover deze krant. Het is nog niet duidelijk welke sancties worden genomen als een bestuurder niet in het bezit is van een geldig kenteken. Volgens De Boer wordt overwogen om de brom- of snorfiets in beslag te nemen. Bromfietsen zijn nu uitsluitend voorzien van een geel plaatje waaruit blijkt dat het voertuig is verzekerd. Maar in deze plaatjes wordt gehandeld zodat lastig is te achterhalen of een bromfiets is gestolen. Het verzekeringsplaatje maakt evenmin duidelijk of een voertuig is opgevoerd. Juist dat moet in de toekomst blijken uit de documenten. Deze registratie moet een controlerende agent op straat duidelijk maken of het gaat om een brom- of snorfiets. Veel snorfietsen zijn opgevoerd en rijden te hard waardoor de kans op ongevallen aanmerkelijk toeneemt. Ook zijn er bromfietsers die de helmplicht ontduiken door zich voor te doen als snorfietser. Tot de verplichte kentekenregistratie in 2006 van kracht is, geldt een overgangstermijn vanaf medio 2004. Vanaf dat moment kunnen bezitters van een brom- of snorfiets bij een geselecteerde dealer terecht om onder meer het identificatienummer, type en merk te laten registreren. Als de bromfiets niet als gestolen staat geregistreerd, verstrekt het Centrum voor voertuigtechniek en informatie (RDW) een kentekenbewijs. Het is nog niet bekend op welke wijze dealers worden geselecteerd. De aanvraag van een kenteken wordt niet gecombineerd met een technische keuring. Volgens De Boer zouden dan de kosten te hoog worden en bestaat daar 'onvoldoende maatschappelijk draagvlak' voor. Brancheorganisatie Bovag is enthousiast over de invoering. Maar vindt het jammer dat het verplichte kentekenbewijs niet wordt gecombineerd met een technische keuring. De woordvoerster benadrukt dat de kentekenaanvragen kritisch moeten worden bekeken. ,,Omdat anders veel gestolen brom- en snorfietsen worden witgewassen.'' Bovag dringt al sinds 2000 aan op invoering van een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen. Weet niet of dit stukje al eens is langskomen vliegen maarjah boeiuh! |