Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
7276 | MBBBBBB | 29-1-03?13:20 | Main Forum | 2685 | 27 |
Topicpost | |
Gepost door: MBBBBBB | Gepost op: 29-1-03?13:20 |
Ik zat er al tijdje beetje over na te denken enzo hoe het nou zat met euro 95 en euro 98 enzo... hoe het nou met dat octaangetal zit. naja.. vandaag hadde we weer scheikunde.. hebben het nu beetje daarover enzo.. zodoende dat ik er weer aan moest denken... en meteen maar ff aan de leraar gevraagd. die legde het zo uit van benzine bestaat uit deel pentaan en een deel ( ethyl? )octaan... pentaan is dan bijv. 95 %... dat is dus dan euro 95... als er minder octaan in zit bijv. 98 % pentaan.. dan heb je dus euro 98. of is het juist andersom.. of niet.. want octaan ontbrandt misschien sneller als pentaan.. en dus hoe meer pentaan hoe langzamer het ontbrand.. dus heb je meer pentaan nodig met een hoge compressie tegen pingelen, dus minder octaan.. dus euro 98 maar dan zit ik beetje te zoeken op google op octaan enzo.. dan kom ik op een forum daar hebben ze het over octaangetal 105 en hoger voor super getunede auto's... dit snap ik dus niet want hoe kan je meer als 100% hebben dan.. dus zou die theorie zoals het me dus uitgelegd is niet egt kloppen? misschien iemand die het uit kan leggen? ( nog een leuke link gevonden, hoewel ik er niet egt wijs uit word: [URL[t]]http://www.mech.kuleuven.ac.be/edu/student/courses/H263_voertuig/download/practica/07_mengselcontrole_octaancetaan/octaancetaan_transparanten.pdf[/t]Blablasite[/URL] ) ehmmmmm.. ik heb die site ff uitgprint maar daar hebben ze het al over heptaan.. niet meer over pentaan dus... ehm? mengsel x% iso-octaan en ( 1-x ) % n-heptaan ( octaangetal )= x zit ff over die forumle na te denken....... :a daaronder staan: hoog octaan getal = * vertakte ketens, korte ketens, onverzadigde ketens en cyclische ketens...... als ik dat beetje vertaal denk ik dus dat het octaangetal niet afhangt van het % octaan dat in de benzin zit, maar het soort octaan.. die ketens enzo hoe die liggen dus... staan trouwens ook wel leuke dingen bij om pingelen te vermijden....] * zelfontstekingsuitstel zo groot mogelijk maken.. door-> de temp zo laag mogelijk houden, inlaat druk omlaag brengen, compressie verminder ( nee ) en bezine met een hoger octaangetal * duur voortschrijdende verbranding zo klein mogelijk houden,.. door -> verbrandingskamer aanpassen ( dus vandaar squish enzo dan toch? ) bougie centraal houden en turbulentie omhoog halen ( meer stroming in benzine?, dus aangepaste zuiger? ) interresant wel opzich [Dit bericht is ge-edit door MBBBBBB op 29-1-03 13:55] |