Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
67687 | PRO TUNING | 14-7-2013 19:33 | Main Forum | 5554 | 20 |
Topicpost | |
Gepost door: PRO TUNING | Gepost op: 14-7-2013 19:33 |
Vandaag heb ik de wegraces in Duitsland op de Sachsenring gevolgd op sport 1 TV, maar vond er niet veel meer aan weinig spanning. Tegenwoordig zijn het allemaal 4-takten, ik heb niets tegen 4-takten maar wel dat het nu eenheidsworst is geworden zonder spanning. Honda heeft er bij de FIM doorgedrukt dat het allemaal 4-takten moesten worden omdat zij daar in exeleren en onder het mom van "het is beter voor het milieu" . Maar klopt dit verhaal wel ? Eerder kon je kiezen of je met een 2 of 4-takt motor wilde rijden het aantal cc was bepalend in welke klasse je reed. De laatste jaren waren het meestal 2-takt motoren omdat de 4-takten te weinig vermogen leverden. Een voorbeeld : de snelste Moto 3 motoren komen van KTM en leveren ± 55 PK uit 250 cc. De laatste 125 cc Aprilia RSA leverden ook ± 55 PK. Milieu voordeel ?, nee over een gelijke race afstand gebruiken ze ongeveer een gelijke hoeveelheid brandstof. Litervermogen KTM - 220 PK/liter Litervermogen Aprilia 440 PK/Liter Een Moto 1 Honda van 1000 cc levert ± 250 PK = 250 PK/Liter Een 35 jaar oude Kreidler grasbaan racer met 50 cc levert ± 12.5 Pk = 250 PK/Liter Is er vooruitgang ? |