Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
67687 PRO TUNING 14-7-2013 19:33 Main Forum 5554 20

Topicpost
Gepost door: PRO TUNING Gepost op: 14-7-2013 19:33
Vandaag heb ik de wegraces in Duitsland op de Sachsenring gevolgd op sport 1 TV, maar vond er niet veel meer aan weinig spanning.

Tegenwoordig zijn het allemaal 4-takten, ik heb niets tegen 4-takten maar wel dat het nu eenheidsworst is geworden zonder spanning.

Honda heeft er bij de FIM doorgedrukt dat het allemaal 4-takten moesten worden omdat zij daar in exeleren en onder het mom van "het is beter voor het milieu" .

Maar klopt dit verhaal wel ?

Eerder kon je kiezen of je met een 2 of 4-takt motor wilde rijden het aantal cc was bepalend in welke klasse je reed.

De laatste jaren waren het meestal 2-takt motoren omdat de 4-takten te weinig vermogen leverden.

Een voorbeeld : de snelste Moto 3 motoren komen van KTM en leveren ± 55 PK uit 250 cc.
De laatste 125 cc Aprilia RSA leverden ook ± 55 PK.
Milieu voordeel ?, nee over een gelijke race afstand gebruiken ze ongeveer een gelijke hoeveelheid brandstof.
Litervermogen KTM - 220 PK/liter
Litervermogen Aprilia 440 PK/Liter

Een Moto 1 Honda van 1000 cc levert ± 250 PK = 250 PK/Liter

Een 35 jaar oude Kreidler grasbaan racer met 50 cc levert ± 12.5 Pk = 250 PK/Liter

Is er vooruitgang ?

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved