Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
65980 | weschung | 21-2-2012 12:32 | Elektronica Forum | 6156 | 5 |
Topicpost | |
Gepost door: weschung | Gepost op: 21-2-2012 12:32 |
Hallo iedereen, deze vraag past misschien niet helemaal op het brommer forum maar de kans dat ik iemand tref die verstand heeft van polini en hpi onstekkingen is groter dan op het motor of supermono forum. Ik heb een Rotax 655 blok (pegaso650) onder een aprilia rs 125 hangen en ik ben bezig om het blok weer op te bouwen. Nu is de gasreactie van deze blokken niet zo snel en ik wil dat hij juist wat feller op het gas is. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om dit te bereiken maar ik zit zelf te denken om een vliegwiel te gebruiken wat een stuk lichter is omdat de orginele nogal zwaar zijn en de krukas al meer dan genoeg massatraagheid heeft en Pami BMW (professionele rotax 654 tuner) de onstekking en vliegwiel verwijdert en een batterij onstekking gebruikt. nu zijn er allerlei fabrikanten zoals BDK Engineering die Race onstekkingen maken met een binnenrotor vliegwiel en ook genoeg stroom leveren om de accu etc op te laden maar deze kosten wel serieus geld. Dus ik heb zitten denken als ik nou een 2e handse polini onstekking op de kop weet te tikken dan kan ik mooi het vliegwiel stator en pickup sensor gebruiken op mijn rotax 655 blokje en dan heb ik ook de stroom om mijn accu op te laden Maar de onstekkings curve in de polini cdi is verre van optimaal voor mijn 4takt rotax blok met een 100x83 boring x slag. Dus dat betekent dat het mooiste zou zijn als er een programmeerbare cdi op kan nu heb je daar ook verschillende merken in Zoals megasquirt en kdfi maar dit zijn meer gevorderde stand alone efi systemen met oneindig veel functies en ik zat zelf meer te denken aan een digitale hpi want dat is gewoon met een gewone simpele interface en alleen voor de onstekking. nu heb ik zelf wel een beetje bassis kennis met elektro maar dit is een beetje boven mij pet en zou het waarderen als iemand even mee controleert met welke dingen ik rekening moet houden dan zoek ik daarna zelf wel uit hoe dit zit bij beiden. bijvoorbeeld -het triggersignaal van een polini onstekking komt van een Pickup sensor, maar hoe zit dit bij de hpi ? - welke signalen heeft een digitale hpi cdi nodig om te werken ? MVG wesley schungel Dit bericht is gewijzigd door weschung op 21-2-2012 om 13:16 uur. |