Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
65248 Padd0 23-9-2011 22:02 Begin Forum 3817 11

Topicpost
Gepost door: Padd0 Gepost op: 23-9-2011 22:02
Situatie:

36 jaar, vaste baan, maar begonnen aan een opleiding met veel stages. Enkele reis woon-werk is 23 km. Openbaar vervoer lukt in 50 minuten, auto in 30-60 minuten (paar probleem-knooppunten in de spits..)

Idee:

Niet gehinderd door enige kennis koop ik een brommer. Een brommer via Marktplaats die niet al te duur is, verdient zich snel terug (ik betaal 6 euro reiskosten per dag met openbaar vervoer) In die tijd "leer" ik of zo'n brommer iets voor me is, en kan ik daarna rustig zien of het de aanschaf van een "echte" zinvol maakt.

Uitvoering:

Een mooie Gilera GSM op Marktplaats gescoord voor 350 euro. Even moeten leren schakelen, en wennen aan het zware kreng, maar rijden gaat al steeds beter. Woon-werk gaat nu in 40 minuten. (Ja, ik rij nog best rustig)

Maarrr:

Schade dagboek:

Dag 1: benzineslang schiet los. dit blijft zelfs na het vervangen ervan een probleem de komende weken, want het tuitje aan de kant van de carburateur blijkt afgebroken. Niet zo'n duur grapje, al vragen ze voor een onderdeeltje ter grootte van een euromunt 6 euro verzendkosten op opvoeren dot nl (?).

Dag 3: Kilometer teller stopt ermee. Best lastig, omdat ik geen idee van snelheid heb. Maar goed, zo'n kabeltje is ook niet duur. Wel jammer dat ik nog een keer verzendkosten moet gaan betalen.... Want het onderdeel hierboven is al besteld en onderweg...

Dag 5: Brommer trekt totaal niet in zijn 1, en in de zesde versnelling bouw je langzaam snelheid op in een minuut of drie. Ook onderweg maar eens afgestapt om te zien of ik geen framebreuk bij het achterwiel had, want de brommer zwabberde iets. Bijna thuis ondekt dat ik een lekke achterband had. De buitenband (17 inch tubeless) is onbeschadigd, maar het ventiel verraad al dat er een binnenband in ligt. Schijnt ook niet anders te kunnen, want het is een gespaakt wiel, en daar gaat meestal geen tubeless op... Grapje kost 40 euro (inclusief opzetten), bij een motorzaak in de buurt.

Dag 8: Motor loopt niet lekker. Het geluid is anders geworden, wat rammelligger metalig lijkt het wel. Thuis op loszittende onderdelen gecontroleerd, maar: niets. Toevallig valt mijn oog op de olietank, en die is helemaal leeg! Op dag 0 (de koopdag), zat deze vol. En het kleine (water)tankje was eerst mooi blauw, maar is nu tot het vloeistof niveau grauw geworden. Maar goed, op het tankstation 2takt olie gehaald, en met een hevel (wat zitten die tankjes op onmogelijke bij te vullen plekken geplaatst!) helemaal gevuld. Kosten een tientje.


Verder:
Na twee weken maak ik de balans op. De motor rijdt redelijk, al vind ik 'em onregelmatig klinken in de hoge toeren (vanaf 6.5K ongeveer), maar rijdt verder prima. Al is de koppelinskabel zo opgerekt, dat stellen aan het stuur niet meer lukt. De kabel staat te strak, waardoor stationair voortdurend afslaat. Ook maak ik me nog een beetje zorgen over het grauwe water in de radiator/watertank. En schakelt het ding een beetje rauw. Wil soms niet in zijn zes, wil soms niet in zijn één. Zou misschien ook kunnen komen door de te losse koppeling. Het benzine (euro 95) verbruik is aan de hoge kant. Elke 75 kilometer moet er getankt worden. Als ik 'em echt op zou willen knappen moet er een nieuw cylinderslot in, want deze werkt niet (startonderbreking is doorgelust). Op internet is het moeilijk de juiste info te vinden, zeker ook omdat het een oude brommer is (1999 volgens documenten), en een boekje heb ik niet. Kennissen die me aanraadde het ding te kopen "omdat je er voor die prijs geen buil aan kunt vallen", zijn inmiddels een beetje stiller geworden.

Probleemstelling:

Ik probeer een beetje in kaart te brengen of doorgaan slim is, of dat ik beter het ding voor 351 euro op Marktplaats kan zetten. De opties zijn denk ik een keer door een erkende brommerboer helemaal na te laten kijken, maar ik heb geen idee hoeveel me dat zou kunnen kosten. (Nog los van de eventueel noodzakelijke reparaties)

Daarnaast heb ik de band van een motorwinkel moeten betrekken, omdat alle brommerboeren in de buurt niets van dit soort modellen weten. Dus ik vraag me af of het vinden van een erkende bromfietsreparateur die hier wat mee kan een makkelijke klus gaat worden.

Ik verwacht niet dat mensen hier -met de beperkte info van boven- een totaal oplossing kunnen bieden. Maar misschien kunnen wat inzichten van andere users een beetje helpen met het vergroten van mijn inzicht, waardoor ik makkelijker besluit er geld in te pompen, of een advertentie op Marktplaats te gaan plaatsen.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved