Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
62834 JB1 8-10-2010 11:19 Technical Forum 9424 73

Topicpost
Gepost door: JB1 Gepost op: 8-10-2010 11:19
Joho.

Ik loop al een tijd lang rond met dit idee:
Als ik de buitenlucht vervang door 100% zuurstof, krijg ik dan ook meer power?

Waar baseer ik dit op?
- buitenlucht bestaat grofweg uit 26% zuurstof: Dit betekend dat er grofweg 74(!)% loze ruimte is

Vervang ik de buitenlucht door pure zuurstof dan krijgt de brommer in theorie bijna 4 keer meer kracht.

Voordelen:
- Meer power
- Schonere verbranding

Nadelen:
- Hoe krijg je dit goed werkend?
- Pure zuurstof is helaas duur..
- Moeilijk op te slaan

Problemen:
- Hoe krijg ik dit systeem op 1 bar(buitenlucht druk)
- Niet alleen brandstofverbruik, maar ook nog eens zuurstof verbruik.

Mogelijke oplossing heb ik al wel.
Om het systeem op 1 bar te brengen gebruik je een computergestuurde klep tussen een airbox en de zuurstoffles.

Drukmeter inbouwen in de airbox, indien de druk boven 1 bar uitkomt: klep sluiten
Druk onder de 1 bar: klep open.

Dit is helaas niet bruikbaar op de openbare weg, maar misschien wel leuk om mee te sprinten (helaas geen offciele sprints i.v.m. regelementen...)

En natuurlijk een heel leuk studieproject

Laat even weten wat jullie hier van vinden / verbeteringen geven.
(Staat in Pro forum omdat ik serieuze reacties wil en er uiteindelijk ook echt mee bezig wil gaan)


Edit:
Meer problemen gevonden:
- Koeling: Hittevorming word gigantisch
- Alles gaat flinke klappen krijgen
- Stabiliseren van de zuurstof

Ik heb een beetje rondgekeken, En N2O is slechts 1/3e zuurstof, Zuurstof zelf heeft covalentie van 2, dus als er ergens een atoom is met covalentie 4 (behalve koolstof..)

Koelingsprobleem: Gewoon betere koeling plaatsen (grotere radiateur)

Slijtage probleem: Kan wel heel simpel zeggen, sterker materiaal plaatsen.. Maargoed, ik zat zelf een beetje te denken aan alles meer in toom te gaan houden..
(Zoals bij het stabiliseren van 100% naar 50% gaan bijvoorbeeld.)

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 8-10-2010 om 12:18 uur.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved