Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
61211 Niek de Wildt 5-4-2010 15:41 Technical Forum 12832 62

Topicpost
Gepost door: Niek de Wildt Gepost op: 5-4-2010 15:41
Hallo,

Voor Nick zijn Derbi blokje ben ik aan het kijken om een 47mm gesmede zuiger om pas te maken in de Manston II cilinder (er komt een nieuwe wand in).
Er zijn een aantal 47mm gesmede zuigers te krijgen voor de wat oudere bekende 80cc crossers (cr80, yz80, rm80, kx80 en sx80)
Dit zijn allemaal pen14 zuigers, terwijl we een pen12 krukas hebben, dus vandaar de volgende vragen mbt. het draaien van busjes om een 12mm zuigerpen in een pen14 zuiger te gebruiken:



-Is het eerder gedaan en of verstandig om te doen?
Kortom, ervaringen mbt. balans of misschien een project waar je dit eerder hebt gezien etc.

-Materiaal:
Uiteraard is zijn de gesmede zuigertjes van aluminium, als deze busjes worden gemaakt, van welk aluminium moet dit dan gebeuren (ivm de uitzettingscoefficienten) en is dit kritisch, of is elk aluminium voldoende?


-Passing:
Wat voor passingen moet er aan worden gehouden voor de binnen en buitenkant van de gedraaide busjes?
Ik ga ervan uit dat de busjes zelf in de zuiger een "vaste-passing" moeten worden, die er dus eventueel in moeten worden geperst en of dmv temperatuur verschil in elkaar laten vallen.
De vraag is dus: hoe "vast" moet die passing zijn?
En hoe moet het busje in de zuiger worden geperst;
Bij welke temperaturen, en met welke kracht?
(er is beschikking tot een flinke pers en een oven die tot circa 1000graden precies regelbare is)

De passing van de zuigerpen in de busjes moet denk ik een "overgangs-passing" passing worden, aangezien je deze normaliter er meestal met de hand in moet kunnen duwen.
Over de passing van de zuigerpen in de zuigerzelf had ik ooit wel eens ergens iets gelezen, misschien kan iemand mij dat artikel weer wijzen?


-Fabricage, preciesie en ruwheid:
De bedoeling zou zijn om deze busjes in één (korte, circa 25mm)) inspanning uit een stuk staf-aluminium te halen, waarbij de buitenkant wordt vlakgedraaid naar de benodigde maat terwijl het geheel wordt ondersteund door een steuncenter.
En daarna de binnenmaat wordt geboord en geruimd tot de benodigde maat, en de 2 busjes worden afgestoken.
En uiteraard worden de hoekjes dan netjes gekant en de binnen en buitenkant van de busjes met fijn schuurpapier bewerkt.
Dit alles gebeurd op een grote draaibank met mogelijkheid tot 2500toeren met automatische voeding.
Voldoet dit? of raad iemand mij een andere manier aan?



Ik Ben er hier vanuit gegaan dat het small-end van de drijfstang zelf vergroten geen goede optie is ivm de krachten die daarop vrij komen en de kleine hoeveelheid vlees die er maar zit.
Plus dat ik ook simpelweg geen zin heb een drijfstang aan te passen.

Er zijn voldoende redenen dat ik een 47mm zuiger wil, alternatieven zijn dus niet hetgeen waar ik naar vraag.

Het lijkt me duidelijk dat het hier om een vraag van hoog niveau gaat, en dat de ervaring/mening van mensen die ooit toevallig een keer een woord hebben opgevangen tijdens hun "materiaalkunde-les" hebben opgevangen niet echt bruikbaar is.
Zat er over te twijfelen om dit in het PF te plaatsen, maar ik ben bang dat er toch een aantal mensen met kennis van zaken zijn die daar niet kunnen komen.


Bvd, Niek


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 16:00 uur.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved