Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
59965 | Rampoon | 23-12-2009 12:58 | Technical Forum | 1532 | 4 |
Topicpost | |
Gepost door: Rampoon | Gepost op: 23-12-2009 12:58 |
hej beste bf-mensen Heb een tijdje geleden handen gelegt op het boek Design and Simulation of Two stroke engines van Gordon. P. Blair. Heb het goed doorgelezen en heb als oefening me onaangepaste 70cc malossi voor een nsr erbij gepakt en de spoelpoorten door gerekent. Hierbij kwam ik uit op de nogal hoge time area waarde van 0,0101 bij 13000 toeren(wat volgens mij boven max vermogen zit) en daarbij op een bmep waarde van 14,6. Heb daarna nog na zitten denken of de boostpoort wel inbegrepen moet worden in deze berekening en heb hem er daarom als probeersel uitgehaald om een redelijke bmep waarde van 8.96 uit te komen bij 13000 toeren. Heeft er hier iemand ervaring met deze berekeningen en zou die weten wat er misschien fout is gegaan. hier de wijze hoe ik het gedaan heb. Ik heb de afstandsformule zuiger tot bdp gebruikt om een formule op te stellen voor hoeveel oppervlakte er bij welk aantal graden openstaat. afstandsformule: s=r(1-cos(x)))+(r^2*sin^2(x)/(2*l) l=drijfstanglengte 90mm r=halve slag=20.7 komt op s=20.7(1-cos(x)))+(20.7^2*sin^2(x)/(2*90) de poort gaat open na 32,4mm en dus na 118.4445013graden wordt 20.7(1-cos(x-118.4445013)))+(20.7^2*sin^2(x-118.4445013)/(2*90)-32,4 de spoelpoorten zijn redelijk rechthoekig dus de totale wijdte variert niet om de oppervlakte per graad te krijgen moet je de afstand vermenigvuldigen met de wijdte de wijdte=73mm(of 56 zonder boostpoort) dus 73(20.7(1-cos(x-108.4715656)))+(20.7^2*sin^2(x-108.4715656)/(2*90)-32,4) volgens blair moet je hiervan de integraal hebben voor de complete tijd dat de poort openstaat(133.08393graden) dus de formule op me GR ingeragt via calc integraal uitgekomen op 53633,2 volgens blairs formule gedeelt door 6*cilinderinhoud*toerental wat 6*68*13000 is (53633,2)/(6*68*13000)=0,0101 voor bmep 0,0101*2400-9.66=14,6bar |