Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
55573 | D-Fir | 29-3-2009 18:48 | Main Forum | 2406 | 14 |
Topicpost | |
Gepost door: D-Fir | Gepost op: 29-3-2009 18:48 |
Hey allemaal. Ik vroeg mij af wat voor invloed de verhouding tussen de grootte van het voorwiel en de grootte van het achterwiel heeft op het rijgedrag van de bromfiets (of motor). Waarom heeft een crosser een (relatief) enorm voorwiel? Waarom zijn de wielen van een SM zowel voor als achter altijd 17 inch? En waarom zijn er racemotoren (weet ff niet meer welke, maar ze zijn er wel) met een 18 inch achterwiel en een 17 inch voorwiel? Ik kon hier niet echt iets over vinden, dus dacht dat het misschien interressant is als iedereen zijn ideeen daarover deelt. Ik kom er zelf bij omdat ik van plan ben wegbanden te leggen onder m'n TSX. Hiervoor moet er uiteraard wat omgespaakt worden om alles op de goede maat te krijgen. Omdat het achterwiel al 18 inch is, ben ik momenteel van plan om alleen het voorwiel ook om te spaken naar 18 of 17 inch. Is een heel stuk goedkoper dan beide wielen omspaken. Nu vroeg ik me dus af wat elke combinatie voor invloed zal hebben. |