Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
49759 Viertakt 15-5-2008 11:30 Elektronica Forum 4066 3

Topicpost
Gepost door: Viertakt Gepost op: 15-5-2008 11:30
Hallo,
Ik heb een Honda CB50j. Deze heb ik omgebouwd van 6 naar 12 volt. Er zit een spanningsregelaar op die je ook op een peugeot vivacity/speedfight aantreft. Mijn koplamp en cockpitverlichting zijn aangesloten op de wisselspanning die geregeld word door de spanningsregelaar.
De rest van de verlichting/claxon zijn op de accu aangesloten, die op zijn beurt weer opgeladen word door gelijkstroom die ook geregeld door de spanningsregelaar wordt.
Dit plaatje (klik) is het draadschema dat bij de huidige electrische configuratie hoort. (zelf ontworpen/gemaakt)

Nu het probleem:
Ik was gisteren gewoon aan het rijden, opeens brand mijn verlichting door, en begint mijn klingelateur raar te ratelen. Ik had direct het vermoeden dat mijn spannings regelaar het begeven had. Aangezien het donker was en mijn verlichting het niet deed, ging ik naar de dichtsbijzijnde kennisen, omdat het anders nog 7 kilometer over een drukke moest rijden zonder verlichting.

Daar heb ik direct de spanning gemeten, met lopende motor, die op mijn verlichting staat. Echter bleek dat namate hij meer toeren maakte, het voltage boven de 12 volt opliep, namelijk tot een volt of 35. Spanningsregelaar kapot dus.

Nu weet ik dus dat mijn spanningsregelaar kapot is, maar wat ik mij af vraag is, waarom is mijn spanningsregelaar kapot?
De spanningsregelaar zou makkelijk 100 watt moeten kunnen trekken, terwijl de spoel van de CB50 maar 80watt opleverd @ 8k rpm. Kortsluiting is uitgesloten.

Trek ik dan toch teveel vermogen van de spanningsregelaar? Of is het gewoon toevallig dat hij kapot is (toevallig een slechte spreg?).

Wie kan zeggen wat er mis kan zijn? Want wat ik probeer te verkomen is dat dit nog een keer gaat gebeuren.
Zit er een fout in mijn electrische schema? Of wat?

Mvg,
Wouter.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved