Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
46401 | robust2 | 20-11-2007 18:25 | Elektronica Forum | 7285 | 19 |
Topicpost | |
Gepost door: robust2 | Gepost op: 20-11-2007 18:25 |
Hey allen, Mijn vliegwiel van mn Amigo leeft zich blijkbaar iets meer uit dan hij mag want normaal moet hij met gewone 6V lampjes werken, en ik heb een aantal maanden rondgereden met het lampje dat erin zat toen ik hem kocht (daar stond vreemd genoeg echt 8V op, en niets meer) maar dat was laatst plots toch doorgebrand. Nu, het nieuwe 6V lampje heeft het ook maar een paar kilometers uitgehouden, dus dacht ik dat ik er evengoed direct een 12V in kon stoppen, zo gezegd zo gedaan en tijdens het rijden dacht ik even te kijken of dat werkte (ik rijd meestal zonder lichten) maar dat gaf gewoon een flits en het was ook al gesprongen: deze zag wel niet zo zwart als de vorige 2, gewoon draadje kapot. Nu zou ik dus wel graag een degelijk voorlicht hebben, en ben ik van plan om hier iets aan te doen. Ik hoorde al dat ik er best gewoon een weerstand tussen zet, maar ik zelf speelde met het gedacht om er gelijkstroom van te maken, aangezien die std wisselstroom levert. Misschien is er dan zelfs ook nog hoop voor mn achterlicht, dat had ik al eerder opgegeven en daar rijdt ik nu met een elektrisch lampje, maar voor vanvoor is dat uiterst onhandig. Bovendien heb ik in het voorlicht wel nog een beetje plaats om er wat spullen tussen te steken. En kan iemand me ook het verschil tussen een gelijkrichter en een spanningsregelaar uitleggen, en welke ik eigenlijk nodig heb? |