Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
44150 | Woz | 15-7-2007 20:54 | Begin Forum | 1653 | 7 |
Topicpost | |
Gepost door: Woz | Gepost op: 15-7-2007 20:54 |
Hey mensen, Eerste keer dat ik hier op het forum kom met nog relatief weinig ervaring met scooters, maar alvast mijn complimenten over het forum, ik leer snel veel Goed hier mijn verhaal. Ik heb een tijdje terug een scooter gekocht, Piaggio NRG watergekoelt met race-vario, gianelli uitlaat en 17,5mm caberateur. Bij aankoop ging ie best vlot Na een tijdje ging deze, net als elke scoot, kapot. Bij zowel elec als kick een vrwroem geluid maar slaat verder niet aan. Weg gebracht naar een scooter shop, daarna weer, daarna weer, en daarna nog een paar keer, ik kreeg um telkens kapot weer terug, hij leek het dan een paar uur te doen en.. kadoek. Maargoed, nu de laatste keer heb ik besloten me er zelf maar eens in te gaan verdiepen en ut werk niet te laten doen door een stel 2e rangs fietsenmakers. Eerst reed de nrg maar telkens bij het geven van gas was er een lichte vertraging tot het daadwerkelijk resultaat wat men tracht te halen bij het geven van gas maar stationair liep hij prima. Dit voor lief nemende reed ik door en op een mooie zomerdag sloeg men scoot ineens af. Vanaf dat moment krijg ik um makkelijk aan (net als voorheen overigens) met elec (later met elec ff 3 tot 5 seconden wachten tot de motor aan slaat). Gasgeef reactie is perfect, hij rijdt heerlijk maar als ik gas los laat slaat ie af, beetje alsof hij gewoon verzuipt. Ook dit nam ik gewoon voor lief want wie wil er nou stil staan wanneer hij heerlijk rijdt! Toen helaas starte hij ff wat moeilijker tot niet met uitzonderingen. Na wat gekloot te hebben met de afstelling start hij wel weer relatief goed maar na een paar honderd meter te hebben gereden voelde ik mij genootzaakt om de scoot uit te zetten en een dikke op te steken. Namelijk, de motor gaat steeds zwaarder en zwaarder klinken en de scooter gaat steeds langzamer, geleidelijk aan, dus echt heel creapy Nou is het vrij duidelijk dat ik gewoon niet kan afstellen dus dat dit nieuwe gewoon het resultaat is van mijn onkundigheid, hoewel ik er iemand bij had die het wel redelijk wist en echt een hoop hebben geprobeert maar dat hij TELKENS uit viel als je gas los liet dus dat fenomeen lijkt ook met juiste afstelling niet verhelpbaar te zijn. Als ik het gas een klein beetje in houd dan kan ik um wel stationair laten lopen. ff voor de bijdehandjes, zowel stationair als luchtafstelschroep zijn geraadpleegt. Nu na wat dingen gelezen te hebben op dit mooie forum ben ik tot de conclussie gekomen dat ik mogelijk mijn bougee (die oranje vonk hoewel hij wel opgepoetst is en de kop is mooi koffiebruin, schroefdraad is wel vochtig) en membraan moet vervangen. Lijkt dit jullie juist? Wat mij ook duidelijk is dat ik de luchttoevoer goed moet afstellen. Ik heb de basis prenciepes van het afstellen gelezen op dit forum maar hoewel het mij iets duidelijker is geworden snap ik het nog niet volkomen, hoe begin je zoiets? draai je hem helemaal of tot aan 1/5 dicht en dan steeds meer open?? en hoe erg heeft de stationairafstelschroef hier mee te maken?? Als jullie de moeite hebben genomen om dit enorme verhaal te lezen bedankt ik jullie al van harte, als jullie een zinnig antwoord weten te geven ben ik buiten zinnen van geluk. M.V.G Woz PS. Edit Oke, uit de cartebox, niet de kant van de vario maar achter.. spoiler ofzo? uit die richting komt een hol, geluid.. heel appart en heel beangstigend. Hij rijdt maar rijdt langzamer dan normaal, gaat steeds langzamer.. heb toen nog luchttoevoer een kwart meer open gedraaid en nu lijkt de motor geen vermogen te hebben, kunt gassen wat je wil maar je komt nie echt vooruit. De stationairafstelschroef staat ongetwijfeld compleet verkeerd maar als dat niet uit zou maken dan zit dat nog wel goed... hoe dan ook, ik word helemaal panisch van die geluiden als ik me ga inleven in het geluid lijkt het alsof er teveel benzine in komt. Overigens als ik de luchttoevoer dichter draai slaat de motor niet aan. Edit: Ben net tot de conclussie gekomen dat ik misschien de stationairafstelschroef en de luchtafstelschroef met elkaar heb verward wat resulteerd in dat ik heb lopen draaien aan de stationairschroef ipv de ander. Even fijn om te weten ook, wat kan ik allemaal kapot maken? of misschien handiger, is er een manier om te herkennen welke afstelschroef wat is? thx |