Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
4283 Toyota 15-6-2002?13:10 Main Forum 6260 79

Topicpost
Gepost door: Toyota Gepost op: 15-6-2002?13:10
Dit kreeg ik van een kennis opgestuurd

Hallo brommervrienden,

zoals de meeste van jullie ondertussen wel weten, ben ik vorig jaar juni aangehouden door de Politie i.v.m. een algehele brommercontrole, ondanks dat ik tijdens aanhouding niet de snelheid had overtreden, ging de bewuste bromfiets een Yamaha FS1 uit 1974 toch op de rollenbank en was de constatering opgevoerd.
Daarop volgde een zogenaamd mini procesverbaal (aankondiging van beschikking) met als mededeling "overschrijding constructie snelheid meer dan 20 t/m 25km"
Omdat ik in het blad "Bromfiets" hier al het e.a. had over gelezen, heb ik contact opgenomen met Lydia de Boorder van dit blad en deze verwees me naar Cok van den Heuvel uit Tiel, deze had al meer met dit bijltje gehakt.
Ik ben toen dezelfde avond met een aantal uitgave's van dit blad onder de armen naar het Politie Bureau in Gouda gegaan en heb geprobeerd de bekeuring ongedaan te maken, ondanks mijn verhaal, wat ze dus niet geloofden, moest ik de volgende dag maar weer contact opnemen met de verkeerspolitie.
Dat heb ik de volgende dag telefonisch gedaan en de verkeerspolitie verwees mij weer naar het Bureau in Leiden, want daar hadden ze de boeken bij de hand, met alle verkeersregelementen.
Daar dus dan ook weer contact mee opgenomen en daar kwamen ze er ook niet uit en raden mij aan om beroep aan te tekenen tegen de bekeuring.
Dat heb ik vervolgens gedaan, met telefonische ondersteuning van Cok van den Heuvel en Wout Meppelink heb ik een verweerschrift geschreven, maar dit beroep werd afgewezen door de Officier van Justitie, daar heb ik toen ook weer beroep tegen aangetekent en dat had als gevolg dat ik eerst de bekeuring (F180,00) moest betalen en dan werd mijn beroep pas in behandeling genomen.
Uiteindelijk is dit beroep op 20 februari jl. behandeld voor de Rechtbank in Gouda, waar ik zelf dus ook diende te verschijnen, en de uitspraak was dat ik met 2 weken de beschikking van de rechter toegestuurd zou krijgen.
Na 3 weken kreeg ik uiteindelijk bericht dat de zaak was aangehouden tot 17 april jl. waar ik zelf niet hoefde te verschijnen, waar de zaak als een hamerstuk door de Rechter behandeld zou worden.
Een week na 17 april ben ik gaan bellen, hoe de uitspraak was, echter dat zou nog even op zich laten wachten, want ze waren er nog niet uit.
Vandaag kreeg ik dan het verlossende antwoord, mijn beroep is GEGROND verklaart en ik kan dus het geld van de bekeuring terug tegemoet zien.
Waar het allemaal omdraaid is de richtlijn 95/1/EG in de Europese Wetgeving, deze richtlijn bepaald dat voertuigen die op of voor 1 januari 1994 reeds in gebruik waren, niet bekeurd mogen worden voor hun constructie snelheid, dit heeft te maken met het feit dat het voor deze periode in sommige landen in Europa was toegestaan om met een grotere constructie snelheid rond te rijden.
Dit betekent dat je als Nederlander met een brommer met als bouwjaar 1 januari 1994 of ouder, wel met meer vermogen mag rondrijden, maar niet de snelheidslimiet mag overtreden, dus als ze je pakken voor te hard rijden, dan moet je gewoon betalen, houden ze je aan en constateren ze d.m.v. de rollenbank dat de brommer sneller kan dan 45KM p/u, dan mogen ze je niet bekeuren.
Uit voorgaand verslag blijkt dat de Politie zelf niet weet wat de richtlijn inhoudt en maak hun daar dan ook op attent als je op deze manier bent aangehouden.
Naar alle waarschijnlijkheid volgt publicatie in het blad "Bromfiets"


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved