Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
42334 | -rik- | 10-4-2007 16:44 | Uiterlijk Forum | 2166 | 14 |
Topicpost | |
Gepost door: -rik- | Gepost op: 10-4-2007 16:44 |
omdat er wat problemen zijn om deze faq on-line te zetten plaats ik de faq maar alvast hier zodat jullie vragen over spuiten enz. toch beantwoord worden. Het is een faq over spuiten met de compressor, niet alles staat erin maar het meeste wel. Als hij misschien te lang is, of als er iets anders verandert moet worden dan moet je dat maar even laten weten. Spuiten Omdat er nog veel onduidelijk is over professioneel spuiten (dus met compressor) en er vaak veel misverstanden over zijn. Heb ik maar een faq samengesteld, dit moet je zien als een uitbreiding op de al bestaande faq over spuiten (die is vooral gericht op spuiten met de spuitbus) Waarom met de compressor spuiten als het ook met een spuitbus kan? Zie het verschil (de voorspatbord die op de brommer ligt is door mij gespoten en de rest wat je erbij ziet met spuitbus) Je ziet dus duidelijk dat het met de compressor gespoten spatbord veel meer glanst, verder heeft de lak vaak een dieper effect. Het grote voordeel van deze methode is dat de lak veel beter tegen stoten en benzine/thinner kan. De lak blijft er dus langer mooi uitzien en is niet verpest nadat je per ongeluk met het tanken wat benzine morst of als je er een tikje met je schroevendraaier tegenaan geeft. Welke soorten verf: Er zijn eigenlijk 2 soorten verf: 2k lak en basislak 2k lak: Ook wel 2componenten lak genoemd, dit is een goedkopere en al uit zichzelf glimmende lak. De kleur is een soort hars en daar moet harder bij gemengd worden in de verhouding 2:1. deze verf hard uit door de chemische reactie tussen deze 2 stoffen(de verf en de harder). De voordelen van deze lak zijn: goedkoper en er hoeft voor bescherming geen blanke lak laag over (kan wel voor meer glans). Deze lak is uit zichzelf stootvast en dekt heel goed. Dan heb je de blanke lak die je over de basislak moet doen, dit is ook 2k lak, maar dan zonder pigment(doorzichtig). Primer die je met de compressor spuit is ook vaak 2k lak, dus benzine bestendig en sterker. Basislak: Deze lak word op een andere manier aangebracht, de kleur die je spuit is namelijk alleen pigment en deze verf heeft zelf helemaal geen bescherming. De lak is dan ook maar 1 component dus hier hoef je geen harder aan toe te voegen alleen oplosmiddel om de verf tot de juiste spuitdikte te mengen. Hierna moet er blanke lak overheen gespoten worden die zorgt voor bescherming maar ook voor de glans. Basislak gebruik ik het meeste omdat deze kleuren veel dieper zijn en er de mogelijkheid is om metallic mee te mengen of bijvoorbeeld parelmoer. De speciale effecten: Er zijn op verschillende manieren leuke dingen met de verf te doen. - Metallic door de basislak mengen. Een brommer ziet er bijvoorbeeld al een stuk mooier uit als hij met een metallic lak gespoten is. - Iets anders dat je kunt doen is doffe blanke lak gebruiken in plaats van glimmende, dit geeft een apart effect. - Parelmoer door de basislak mengen. Pure parelmoerlak is voor de meeste mensen te duur, daarom laat ik vaak wat parelmoer door de verf mengen. Dit geeft een veel diepere kleur en de kleur verdraait dan een beetje met verschillende lichtinvallen. - Flakes ( een heel grove variant van metallic) door je blanke lak mengen, dit is een soort poeder en hiermee kun je bijvoorbeeld bepaalde plekken extra op laten vallen omdat het dan glinstert. Je kunt deze flakes van heel grof tot heel fijn kopen en in allerlei kleuren.(de hele grove variant word vaak op botsauto’s gebruikt). - Ook is het mogelijk om een soort inkt lak te gebruiken. Je spuit dan puur metallic (dus wat je normaal door je verf doet zodat de verf een beetje glinstert) en daarna spuit je er de inkt overheen in de kleur die jij wilt. Omdat je door de inkt heen kunt kijken zie je het metallic er nog doorheen. Dat geeft een heel mooie kleur. Vaak wordt deze techniek toegepast op speciale motoren omdat het zo’n heldere kleur geeft. Spuitmallen (sjablonen): De meeste mensen gebruiken stikkers als ze een leuk printje hebben. Wat ik altijd doe is spuitmallen laten maken, dan heb je nooit problemen met vouwen in de stikkers en ze laten ook niet los. Een spuitmal is een soort stikker die verkeert om is gemaakt, een negatieve mal. Je spuit hierbij het logo en haalt dan de mal weg, nu heb je een heel mooie en scherpe afbeelding. Je kunt hier heel veel verschillende vormen mee maken, maar bedenk wel dat als je meer kleuren erin voor wilt laten komen er meerdere mallen nodig zijn (en spuitmallen kunnen aardig prijzig zijn, afhankelijk van hoelang het duurt om de mal te maken). Bij moeilijkere prints, zoals logos of reclame met meerdere kleuren is het vaak slimmer om normale stikkers te laten maken. Waar kan je je stikkers laten maken? De meeste autolakzaken weten wel een adresje bij jouw in de buurt, je moet maar net het geluk hebben dat die mensen jouw voor niet te veel geld willen helpen. Het probleem is ook vaak dat je bijvoorbeeld een Honda merk teken wilt hebben. Eigenlijk mogen zij deze niet drukken (omdat op een logo vaak copyright rust), je moet dus maar net de goede zaak hebben waar ze dat wel doen. Je kunt er wel van uitgaan dat stikkers laten maken niet goedkoop is, maar wel de moeite waard als je het mij vraagt. Er zijn 2 manieren waarop stikkers gemaakt worden. Je logo moet ingevoerd worden in de computer en deze kan ze dan uitsnijden(met een speciale printer) en de verschillende kleuren worden dan over elkaar geplakt zodat het een geheel vormt. Ook kunnen stickers uitgeprint worden hiermee kunnen ingewikkeldere patronen gemaakt worden. De meeste originele stickers op brommers zijn zo gemaakt. Omdat de patronen die op de stickers geprint worden vaak makkelijk afslijten of vaal worden of los kunnen laten is het ook mogelijk om de stickkers te plakken en er vervolgens een laag blanke lak overheen te spuiten zodat de stickers beschermt zijn. ZELF SPUITEN: Om te beginnen moet je zoals altijd als je gaat spuiten de ondergrond goed schuren. Om te weten te komen of je alle oude verf eraf moet halen of dat je deze alleen hoeft op te schuren is er een simpele controle. Doe thinner op een doek en kijk of je oude verf afgeeft op deze doek. Is dit wel zo dan moet je al deze verf eraf schuren hiervoor kun je bijv de Mouse gebruiken of met de hand en dan met korrel 120 (niet te grof want dan krijg je de krassen er niet meer uit, maar heel fijn hoeft ook niet omdat er toch nog primer overheen moet). Je moet het uiteindelijk nog wel wat fijner opschuren, tot een korrel of 400. Het kan namelijk zijn dat er verf voor om-en-rond het huis op gespoten is, deze verf is totaal niet geschikt als lak voor op je brommer en zal hoogst waarschijnlijk reageren met de wel geschikte 2k lak (gebruik dus nooit verf van de gamma oid ook niet als erop staat dat het geschikt is voor kunstof). Voordat je de primer gaat spuiten moet je alles goed ontvetten met bijvoorbeeld ammonia. Ook is het handig om kleefdoekjes te kopen (geen wonderdoekjes maar die gaasjes waar een plakkerige zooi opzit) hieraan blijft echt alle stof plakken want ook al lijkt het of er geen stof meer op de kap ligt je komt er altijd nog een paar tegen tijdens het spuiten. Daarom is het slim om de kappen 2 keer met kleefdoekjes schoon te maken, zodat je zeker weet dat je alle stof hebt. Na de ammonia ga je er dus met die kleefdoekjes over. Om te zorgen dat de ruimte waarin je spuit zo min mogelijk stof kan opwaaien moet je zorgen dat alles netjes opgeruimd en stofvrij gemaakt is. Dit wil zeggen: alles netjes stofzuigen en schoonmaken (doe het schoonmaken wel een dag van te voren zodat het stof wat nog in de lucht zat is gaan liggen) vervolgens is het slim om de omgeving waar je gaat spuiten nat te spuiten met een plantenspuit of met de tuinslang zodat het stof niet op kan waaien. Vooral de vloer mag echt nat worden. Nu kun je de primer gaan spuiten. Als je tot op het plastic hebt geschuurd, spuit je er eerst wat plastic hecht primer uit een spuitbus op. Dit hoef je maar dun aan te brengen en je moet ervoor zorgen dat je de normale primer er binnen een half uur op spuit. Als er nog een laag verf op de kappen zit hoeft er geen flexibele hecht primer onder. Heb je er nog een paar kleine krassen inzitten gebruik dan filler, dit is een primer met een sterk vullend vermogen. Je kunt bij de verfzaak primer halen die je compressor spuit, dit werkt heel makkelijk en is een betere primer als bijv de primer uit spuitbus van motip die ook redelijk goed is alleen is deze primer niet aan te raden op metalen tanken omdat deze verf los kan laten als er benzine bij komt. Vervolgens ga je de kappen die geprimerd zijn schuren, totdat je uiteindelijk alles gladgeschuurd hebt tot ongeveer korrel 800 (Ik vind fijner niet echt nodig, maar daar verschillen nogal de meningen over)dit is meestal waterbestendig schuurpapier je moet dan ook zorgen dat alles goed nat is en je je schuurpapier veel afspoelt. Om te zien of je je kappen glad genoeg geschuurd hebt kun je er een beetje zwarte verf op vernevelen met een spuitbus, deze verf blijft in de putjes en krasjes zitten zodat je ze duidelijk kunt zien. (er is ook een speciaal poeder voor te koop) Zelf doe ik dit nooit want als je gewoon goed op je kappen kijkt is het vaak al goed te zien of ze goed zijn. Als je daar mee klaar bent spoel je de kappen even af met de tuinslang en wrijf je er tegelijk overheen met je handen.Dan is het meeste stof eraf. Voor dat je dan de echte lak spuit doe je weer met ammonia ontvetten en met het kleefdoekje stofvrij maken. Doe nog een keer met het kleefdoekje vlak voordat je dan ook echt de verf er op spuit. Het is aan te raden om een professioneel spuitpistool te kopen en niet eentje van de gamma omdat ze niet goed af te stellen zijn, maar dit hangt er ook vanaf hoeveel geld je er aan uit wilt geven. Er zijn verschillende groottes van de naald ik heb verschillende maten maar ik gebruik vooral het kleinste pistooltje met een druk van ongeveer 2/3 bar(kwestie van gevoel). Ook is het slim om een vochtafscheider ertussen te zetten zodat er geen vocht tussen je verf komt. Verder moet je gewoon een reduceertoestel gebruiken zodat je de lucht druk naar het spuitpistool goed kan regelen. Om te voorkomen dat je de kappen met vette vingers vuil maakt zijn latex handschoenen wel aan te raden. Ik gebruik dan ook altijd een spuitoveral die zorgt ervoor dat er geen stof van je kleren af kan komen. En om mezelf te beschermen tegen de giftige oplosmiddelen gebruik ik altijd een masker met koolstof filters.( heb je ook echt nodig want oplosmiddel is gemeen spul ) Zorg dat de lak goed verdunt is, hoeveel je moet verdunnen hangt af van hoe dik de verf van zichzelf al is en wat voor verf het is. Dit is een kwestie van gevoel als het te dik is doe je er iedere keer een beetje thinner bij. Voor de juiste thinner moet je bij de verfhandel zijn die weten precies wat bij wat hoort. Het afstellen van het spuitpistool hangt veel af van gevoel net als de afstand waarop je je pistool moet houden. Globaal doe ik het ongeveer zo: de eerste laag moet je heel dun aanbrengen zodat de verf goed aan de primer kan hechten. Hierbij stel je het spuitpistool zo in op veel lucht en een niet geconcentreerde straal. Probeer eerst even op iets anders. Nu kun je beginnen, probeer eerst de moeilijke plekjes en hoeken te doen dan ga je lange banen maken en ga je door tot voorbij de kap en ga dan weer terug. Probeer een klein beetje te over lappen. Stop nooit met verf spuiten op het midden van een kap want dan kunnen er vlekken op komen. (dit is dus globaal het patroon dat je moet volgen) Je laat je kappen nu licht opdrogen voor je de 2de laag spuit, deze laag moet je dikker spuiten. Hierbij spuit je het patroon haaks op het je vorige patroon, zodat het een geheel wordt ook deze keer niet stoppen met spuiten op de kap maar ernaast Het aantal benodigde lagen wisselt een beetje en ligt eraan hoe dik je spuit maar probeer je lagen steeds dikker op te bouwen en zorg dat je je laatste laag vet spuit (pas wel op voor druipers) hierdoor word je lak mooi strak. Ik gebruik meestal 4 lagen, maar het kan ook voor komen dat er 7 lagen nodig zijn. Nu is het tijd voor het moeilijkste deel, de lak laten drogen. De ideale temperatuur om verf te laten drogen weet ik eigenlijk niet precies, maar ik laat me kappen altijd drogen in de spuitcabine waar de kachel aanstaat, dus op ongeveer 20 graden. Basislak is vrij snel droog(+- 1 uur bij 20 graden) 2k lak moet zeker 1 dag liggen voordat je het echt vast kunt pakken zonder vingerafdrukken achter te laten. Tot 2k lak echt hard is kan een tijd duren tot een week. Het is daarom ook niet aan te raden om je kappen na 2 dagen al op je brommer te zetten. De lak lijkt hard maar als je er met een schroevendraaier ofzow tegenaan komt kras je zo door de lak. Ook als je gaat rijden kun je last krijgen van steenslag. Nu kun je voor zover nodig de blanke lak spuiten, dit kun je gewoon op dezelfde manier spuiten als bij gewone lak. Alleen zorg ervoor dat je mooi strak spuit, want hierop blijf je alles zien. Als je na het spuiten nog last hebt van een sinaasappelhuid of grove plooiingen in de verf dan kan de blanke lak altijd nog gepolijst worden. Dan schuur je de kappen eerst helemaal glad met korrel 1200 ongeveer en dan ga je er met een speciaal polijstmachine over. Daar heb je dan weer speciaal polijstmiddel voor nodig. Hierdoor krijg je weer strakke lak en een mooie glans. Verdere Tips: -als je een kleine druiper ziet, omdat je bijvoorbeeld bij een ronding je pistool te dicht bij hebt gehouden. Dan kan het helpen om de kap op zijn kop te houden. De druiper kan nu weg trekken. -als je moeite hebt het in je schuur/cabine warm te maken zet dan je verf en oplosmiddel op de kachel zodat je warme verf spuit. -als je spuitmallen gebruikt zorg dan dat je de mallen verwijdert voordat de verf opdroogt, hierdoor krijg je mooie scherpe randen. -als er een klein stofje op je lak zit of een plekje wat minder goed gelukt is kun je dit vaak met fijn schuurpapier een beetje opschuren als het gedroogd is, als je er vervolgens blanke lak overspuit zie je hier nix meer van let op!!: bij metallic lak kun je het niet opschuren -soms lijkt het alsof er maar amper verf uit je pistool komt, dan heb je de verf gewoon nog niet vergenoeg verdund of het kan zijn dat je filtertje vertopt is. - om een crosser helemaal te spuiten gebruik ik meestal 1/3 liter voor een racer (zoals rs) iets meer als een halve liter. Ik haal daarom meestal een liter zodat ik altijd genoeg verf heb(nabestellen liever niet omdat je kans hebt op kleur verschil) en mocht je later nog wat bij willen werken kan dit altijd nog. en die halve liter kost meestal niet veel extra. hangt uitaard van het type verf af Eigen Ervaring en gespoten dingen. Inmiddels spuit ik al een tijdje verschillende dingen, vooral kappen van brommers. En ondertussen kan ik fatsoenlijk spuiten, denk maar niet dat je dit zelf ook na 2 keer spuiten kan want als ik mijn eerste werk nu weer zie ben ik er niet tevreden over. Vooral het strak spuiten van de blanke lak is een kwestie van gevoel en ervaring. Omdat je het zo dik moet spuiten dat er net geen druipers komen, dit duurt gewoon een tijd voor je het onder controle hebt. Samen met een vriend heb ik een zeecontainer tot spuitcabine verbouwd. Hierin zit een afzuiging, om spuitnevel op de al gespoten kappen te voorkomen en zodat er geen doffe aanslag ontstaat. Ter voorkoming van inkomend stof hebben we een filter in het inlaat gat gemaakt. Verder is er rondom verlichting van tl-buizen zodat er geen schaduw is waardoor je niet goed ziet wat je spuit. Vooral in de winter is een kachel heel belangrijk. Waar we verder nog aandacht aan hebben besteed zijn latex handschoenen, spuitoverals en een goedkoper fles met schoonmaakthinner voor het spuitpistool. En natuurlijk hangen er twee koolstofmaskers Omdat wij het leuk om iedere keer moeilijkere dingen te proberen, komen we steeds op leukere en ingewikkeldere ontwerpen uit. Dit is natuurlijk wel duurder, maar dan heb je wel een aparte kappenset. Dus niet de standaard, helemaal zwarte kappen. Het laatste dat wij gespoten hebben is een rs. |