Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
42218 | User 927 | 4-4-2007 9:43 | Elektronica Forum | 1571 | 1 |
Topicpost | |
Gepost door: User 927 | Gepost op: 4-4-2007 9:43 |
Ik heb een Sparta Lucky met Motoplat ontsteking. Nou is dat niet zo bijzonder, maar die van mij heeft een externe bobine en ik snap er geen flikker van hoe ik dat aan moet sluiten. Edit: Bobine is niet van een Lucky, maar van een ander merk en type brommer, zou volgens bromboer gewoon moeten vonken als alles goed zit. Ik heb 3 draden uit m'n blok: Geel (Van de lichtspoel), zwart van de ontstekingsspoel en blauw van de condensator. De externe bobine heeft ook 4 punten waar je wat op kan aansluiten. 2 van die dikke massa blokken (Massa 1 en 2 genaamd op mijn plaatje), 1 dun plaatje wat tegen zo'n massa blok aan zit (Aansluiting 2 op plaatje) en 1 voor een kabel (aansluiting 1 op plaatje). Nou heb ik aardig wat manieren geprobeert om dit ding aan te sluiten, maar word er niet wijzer van. Paint power: Nu is mijn vraag: Hoe de fuck sluit je dit aan? Aansluiting 2 is het meest logisch als die tegen massa 2 aankomt, omdat de vorm nogal suggereert dat dit zo hoort. Mgoed, als ik dit op de meest logische manier aansluit (Zwart op aansluiting 1, aansluiting 2 en massa 2 aan frame) dan doet hij niet. Ook niet met blauw op aansluiting 1, aansluiting 2 en massa 2 aan frame. Ook niet met blauw op aans. 1, zwart op aans. 2 en massa 2 aan frame. Ook niet met zwart op aans. 1, blauw op aans. 2 en massa 2 aan frame. Ehmmm help? Kom er niet uit. Electra is dan ook niet mijn sterkste punt, mgoed... Heb alles doorgemeten, en alles hoort naar behoren te werken. Edit: Heb de oplossing: Zwart is pulsdraad Blauw is laaddraad voor de bobine Je hebt dus een bobine nodig met aparte puls en laad aansluiting. Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 6-4-2007 om 15:55 uur. |