Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
41753 Stoney3K 13-3-2007 18:35 Main Forum 3118 42

Topicpost
Gepost door: Stoney3K Gepost op: 13-3-2007 18:35
Ik heb al op dit onderwerp gezocht maar de laatste topics die er te voorschijn kwamen (via Google, de search doet het immers nog niet) zijn al van enigem maanden terug.

Een maat van me en ikzelf willen graag een aanhanger achter onze bromfiets bouwen om o.a. zware spullen te vervoeren (drive-in show) en af en toe als we gaan touren de bagage, tenten, enz. in te kunnen vervoeren.

Hij heeft een Suzuki ZR-50, ik een Tomos Revival, dus in theorie kan hij meer lading meenemen als ik, ook omdat hij met een schakel rijdt en nogal wat meer vermogen heeft op zijn krukas, dus een stukje harder trekt.

We zaten alleen nog een beetje in over het hout, afmetingen, wielen enzovoort. Na een bezoekje aan de lokale Gamma kwamen we er in ieder geval achter dat het beste materiaal toch watervast verlijmd multiplex is (afgezien van betontriplex en ander duur + zwaar spul), sinds het bakje licht moet zijn maar toch sterk en weer- en windbestendig.

We zijn er al uit dat we lage (ondiepe) aanhangers bouwen waar we eventueel later nog een huif/zeil overheen kunnen maken, net als bij een auto-aanhanger dus, en de afmetingen zijn ook bekend want die halen we rechtstreeks uit het theorieboek, uitgaande van 50cm ruimte vanaf de achteras tot het begin van de bak: 1,50 x 1m x 1m. De bak zelf wordt geen één meter hoog, maar dat wordt de eventuele huifhoogte als die erop zit. Ik weet overigens niet of die max. afmetingen inclusief alle wielen en aanhangsels (dissel, koppeling, enz.) zijn, want dan zou alles een stuk kleiner uitvallen.

Qua wielen zitten we er nog een beetje over in. Misschien dat scooterwielen een idee zijn, die zijn immers al gelagerd, en ze dan aan weerskanten inbouwen in een wielkast in de aanhanger zelf, zodat ze aan beide kanten ondersteund zijn (dus niet aan één kant, dan gaan ze doorhangen). Ik weet nog niet of we de boel af gaan veren, zou wel mooi zijn maar het is wel meer gewicht wat je meesleurt.

Verlichting is redelijk duidelijk, te halen uit het theorieboek, en waarschijnlijk gaan we daar LEDs voor gebruiken. Waar nog geen duidelijkheid over is is de plaatsing van het kenteken, sinds je met een kar achter je brommer het kenteken niet meer van de straat kan zien, alleen kun je niet zomaar een nieuwe plaat laten slaan voor achterop je aanhanger (moet dat dan een witte zijn??). Voor zover ik weet hoef je op de aanhanger geen plaat te voeren, maar ik kan het mis hebben.

Als iemand nog tips heeft, en misschien zijn eigen aanhanger wil laten zien, ik zou het leuk vinden om er een beetje een "centraal aanhanger topic" van te kunnen maken.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved