Topicsamenvatting | |||||
TopicID | Topicposter | Topic datum | Forum | Hits | Aantal replies |
41163 | MT70-nolimit | 8-2-2007 15:24 | Technical Forum | 2457 | 57 |
Topicpost | |
Gepost door: MT70-nolimit | Gepost op: 8-2-2007 15:24 |
Probleemstelling: Honda heeft bij de ac-blokjes (met name dus MB/MT)problemen met de temperaturen van het linker kruk lager daar is geen discussie over mogelijk. Het gaat hierbij om het uitlubberen van het linker krukaslager busje bij hogere toerentallen. Er worden hierbij oorzaken genoemd als het gewicht van het vliegwiel, maar de belangrijkste oorzaak lijkt mij toch de smering en koeling van het linkerlanger door de mengsmering. Het rechterlager loopt in vbakolie en daar gebeurt nooit niets mee. Door hier op in te haken kom ik met het volgende: Wanneer de krukas aan de linkerkant warm wordt, zal deze worden getransporteerd en komt deze bij het vliegwiel aan. Door de middelpuntvlieende kracht trekt de warmte naar de randen van het vliegwiel. Velen zullen al wel geconstateerd hebben dat wanneer het de motor op bedrijfstemperatuur is, dat het vliegwiel ook zeer warm word. Wanneer men dan zonder vliegwieldeksel gaat rijden zal het vliegwiel door rijwind gekoeld worden. Zelf heb ik laatst bij een themperatuur van -1°C een themperatuur op het vliegwiel gehad van 15°C. Daar trek ik de conclusie uit dat de linker krukaskant dus koeler zal blijven wanneer men zonder vliegwieldeksel rijd eigenlijk de hele lagering aan de linkerkant minder verhit raakt. Ik wil graag een oplossing zodat het vliegwiel redelijk vochtvrij 'verpakt' is en toch rijwind gekoeld wordt. Een van de opties: Je maakt een sleuf in het vliegwieldeksel, en dicht deze met fijn gaas. Vocht kan dan alleen in druppel/nevelvorm bij het vliegwiel komen en zal dus de mogelijheid krijgen te verdampen. Het beste is een sleuf aan de voorkant met de draairichting van het vliegwiel mee, zodat de koele lucht door het vliegwielhuis een wordt getrokken. Een vliegwiel mag dan wel geen schoepen hebben maar lucht trekken doet ie wel. Zijn er meerdere ideeën, opmerkingen, bevindingen? Dit bericht is gewijzigd door MT70-nolimit op 10-2-2007 om 13:58 uur. |