Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
4014 Hier_ben_ik 26-5-2002?17:11 Main Forum 1262 7

Topicpost
Gepost door: Hier_ben_ik Gepost op: 26-5-2002?17:11
Zoals zoveel mensen hier moet ik maandag mijn spreekbeurt houden. Het moet een Maatschappelijk Relevant Controversieel Onderwerp zijn, hier mijn spreekbeurt, ik wil graag weten of jullie misschien nog toevoegingen hebben..


Ik doe mijn spreekbeurt over de maximumsnelheid met bromfietsen.

Ik wil beginnen met even wat feiten op een rijtje te zetten.
1. Om bromfiets te mogen rijden moet je 16 zijn.
2. Als je bijna 16 bent, koop je een boekje over de theorie van het bromfietscertificaat (25 gulden)
3. Als je dan 16 bent, heb je in het gunstigste geval al een ID-kaart en ga je naar het CBR toe om je certificaat te halen (60 gulden)
4. Je slaagt of zakt
In principe is dit een goed initiatief tegenover vroeger, toen je gewoon als je 16 was op een brommer mocht rijden zonder enige dingen te weten. Maar er zijn ook een aantal minpunten:
1. Op een bromfiets mag je binnen de bebouwde kom maar 30
2. Buiten de bebouwde kom mag je maar 40
3. Auto’s rijden hier overal veel harder, en aangezien jij ook op de weg rijd krijg je te maken met veel auto’s die je inhalen. Omdat jij op je brommertje toch maar 30 mag krijg je mensen die de auto besturen die denken: Mwah die moet maar aan de kant, dat houd in dat je dus regelmatig afgesneden wordt, geen voorrang krijgt, of je bijna van de weg afgezogen wordt door een vrachtwagen. Hierdoor ontstaan bij andere weggebruikers dus irritaties, die zich uiten in toeteren, niet vriendelijke gebaren maken etc.
4. Auto’s rijden 50, jij 30, dat wil zeggen dat je, als een bestuurder je niet ziet, een klap van 20 km/h met een achteroprijdende auto krijgt.
Kijk, de theorie is wel allemaal heel leuk om te weten, maar zonder iets van praktijk te oefenen is bromfiets rijden toch nog heel gevaarlijk (kijk maar naar het aantal ongelukken).
Nu zijn er verschillende manieren om gevaarlijke situaties op te lossen:
- Een zwaardere test voordat je je certificaat krijgt,
- Een praktijk-examen invoeren,
- Brommers toestemming geven om met het verkeer mee te rijden (Binnen bebouwde kom 50, erbuiten 80).
Ik denk dat het best te doen is dat de snelheden die je met een brommer mag rijden omhoog gaan.

Mijn stelling is dus ook: De maximumsnelheid van bromfietsen moet omhoog, en er moet een zwaardere test gehouden worden voordat je je certificaat krijgt.

Argumenten voor zijn:
1. Je ruimt het idee van “Ach, het is maar een brommertje en die moet maar aan de kant voor mij” uit de weg,
2. Er wordt minder opgevoerd,
3. Door het zwaarder examen + praktijk heb je meer ervaring/weet je meer,
4. Het aantal mensen dat onverantwoord rijd daalt (door praktijk),
5. Er zijn minder mensen die brommer gaan rijden, omdat het zwaar is en ze dan liever wachten tot ze 18 zijn en meteen voor het motor/auto rijbewijs gaan.
6. In andere landen gebeuren minder ongelukken, in Duitsland gebeuren ongeveer 2keer zoveel ongelukken met bromfietsen als in Nederland, maar Duitsland is veel groter dan Nederland, dus in verhouding gebeuren daar minder ongelukken, en dat komt mede doordat bromfietsen daar gewoon 80 mogen.



Argumenten tegen kunnen zijn:
1. Met hogere snelheden is het gevaarlijker. Dit is niet, want de auto’s gaan je niet meer als gekken inhalen omdat zij even hard mogen als jij, en als je een beetje verantwoording hebt, rijd je rustig bij scholen en in bochten bijvoorbeeld,
2. Als 80 een maximaal snelheid wordt, gaan er ook mensen binnen de bebouwde kom 80 rijden. Dat klopt, maar daartegen zou je zwaardere straffen op kunnen stellen, bijvoorbeeld als je binnen de bebouwde kom harder als 60 rijdt, je geschorst wordt tot je 18e met op een bromfiets rijden.
3. Helmen zijn niet veilig meer met hogere snelheden. De goedkope fruthelmpjes niet nee, hiervoor zouden de helmeisen verhoogd moeten worden, bijvoorbeeld de helmeisen voor motorhelmen overnemen, deze zijn goedgekeurd voor veel hogere snelheden en dus ook geschikt.
4. Buiten de bebouwde kom mogen brommers 80, dat is toch gevaarlijk voor de fietsers op het fietspad? Ja, daarom moeten brommers ook buiten de kom op de weg rijden.

Als dit ingevoerd zou worden, moeten er ook nog wel andere dingen veranderd moeten worden, zo zullen er bijvoorbeeld betere remmen op de bromfietsen moeten komen, zoals grotere schijven/trommels, er zullen betere lichten op moeten komen, en brommers zullen misschien 1 keer per jaar gekeurd moeten worden of alles goed en veilig is. Ook zal deze nieuwe regel pas in 2005 gerealiseerd worden ofzo, dus wij hebben er niets meer aan, of toch wel: onze kinderen rijden veiliger op hun bromfiets.
Ik vind dus dat de maximumsnelheden van bromfietsen omhoog moeten en er een zwaardere test moet komen voor het certificaat.

Dit was mijn spreekbeurt.

a.u.b. snel reply'en want ik heb hem morgen al :n

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved